Abarth 500 esseesse - test

Integralnym elementem zestawu „esseesse” jest gwarancja, że przy pokonywaniu każdego zakrętu na twarzach osób jadących Abarthem pojawi się szeroki uśmiech.

Abarth 500 esseesse
Abarth 500 esseesseFiat

Włoskie Mini Cooper JCW. Tak Anglicy określają Abartha 500 wyposażonego w tuningowy pakiet „esseesse” (SS), który obejmuje m.in. zwiększenie maksymalnej mocy i momentu oraz mocniejsze hamulce i poprawione zawieszenie. I mają Anglicy rację. Jest to najostrzejszy mały włoski samochód z obecnie produkowanych. Jest to też świetny dowód na to, jak niewiele trzeba, żeby z dobrego samochodu zrobić znakomity. Pieniądze wydane na zakup tego pakietu są najlepszą inwestycją w radość z jazdy, jaką można sobie wyobrazić. Być może istnieją inne małe sportowe samochody, które są lepiej wykonane, szybsze lub lepiej się prowadzą, ale żaden z nich nie daje tak wiele przyjemności z jazdy za taką cenę. Pod tym względem Abarth 500 esseesse jest absolutnie nie do pokonania. Nie mogą mu się równać ani Mini Cooper JCW, ani Renault Clio Sport.

Kit Esseesse sprzedawany jest w drewnianej skrzyni, którą właściciel może wykorzystać do spakowania pozostałych po montażu części.Fiat

Źródłem tej radości jest przede wszystkim niezwykle spontanicznie reagująca na dodanie gazu jednostka napędowa 1.4 z turbosprężarką. Na nic zdałyby się jednak starania producenta, by dodać silnikowi koni i niutonometrów, gdyby nie poprawione zawieszenie i elektroniczny system TTC. To dzięki nim możliwe jest efektywne przenoszenie mocy nawet na śliskich nawierzchniach i w zakrętach. To właśnie jazda w zakrętach dostarcza najciekawszych wrażeń. Abarth potrafi pokonywać je z zaskakująco dużymi prędkościami, niewiele się przechylając i nie tracąc trakcji, czym wprawia w osłupienie nie tylko pasażerów, ale potrafi zaskoczyć nawet samego kierowcę.

O odpowiednią oprawę wszelkich atrakcji dba układ wydechowy z czterema (!) końcówkami, z których wydobywa się basowe pomrukiwanie, przywodzące na myśl znacznie większe i mocniejsze auta. Mimo sztywniejszego zawieszenia i 17-calowych obręczy praw fizyki nie da się ominąć. Małe rozstawy osi i kół robią swoje. O ile na równych nawierzchniach możliwości Abartha wydają się być praktycznie nieograniczone, to na drogach o złej jakości koła szybko tracą kontakt z nawierzchnią, do gry wkracza ESP i pojawiają się kłopoty z przenoszeniem napędu, a nawet z hamowaniem.

Abarth 500 esseesse

Abarth 500 esseesse - test (czytaj artykuł)

System TTC, czyli Torque Transfer Control, pozwala na przeniesienie większego momentu na napędzane koła.Motor
Abarth 500 w wersji esseesse to wzrost maksymalnej mocy ze 135 do 160 KM i momentu obrotowego z 206 do 230 Nm.Motor
Prawie kubełkowe fotele. Siedzisko trzyma solidnie, ale oparcie na wysokości ramion już nie.Motor
Zamiast zamykanego schowka, przed pasażerem znajduje się półka. Wykorzystując pełną moc silnika, lepiej niczego tam nie przechowywać. 160 KM w zupełności wystarczy, by instrukcja obsługi wylądowała na kolanach pasażera.Motor
Pojemność bagażnika: 185 l. Zamiast koła zapasowego, pod podłogą znajduje się zestaw naprawczy.Motor
Po zamontowaniu zestawu pod znaczkiem Abartha przyklejany jest napis „esseesse”.Motor
Modyfikacja komputera sterującego pracą silnika zwiększa jego maksymalną moc do 160 KM. W trybie Sport maksymalny moment obrotowy osiąga 230 Nm przy 3000 obr./min.Motor
Wskaźnik ciśnienia doładowania wraz z kontrolką GSI Shift Up, która sugeruje, kiedy należy zmienić bieg na wyższy.Motor

Nie zmienia to faktu, że Abarth nie ma sobie równych, jeśli chodzi o gwarancję uśmiechu. Przynajmniej w swojej klasie, a i dużo większe i droższe samochody sportowe nie dadzą tyle radości z jazdy, co Abarth 500 z pakietem „esseesse”.Krzysztof Burmajster

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1368 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
160 KM/5750
Maks. moment obrotowy
230 Nm/3000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
Średnica zawracania
10,7 m
Masa/ładowność
1110/390 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
185/625 l
Pojemność zbiornika paliwa (typ paliwa)
35 l (Pb 95)
Opony
205/40 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
366/163/149 cm
Rozstaw osi
230 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,5/5,4/6,5
Emisja dwutlenku węgla
150 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
5,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
8,6 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,7 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,6/6,5
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas