3,6 l benzyny na 100 kilometrów?

Komputer pokładowy pokazuje, że na paliwie znajdującym się w zbiorniku naszej testowej Toyoty Auris Hybrid TS przejedziemy jeszcze tylko 105 km, zatem czas na pierwsze tankowanie.

Toyota Auris
Toyota AurisINTERIA.PL

Wlewamy właśnie trzydziesty czwarty litr bezołowiowej, gdy pistolet dystrybutora odbija, informując, że bak samochodu jest pełny. No tak, w hybrydowym Aurisie mieści on tylko 45 l paliwa. Z drugiej strony, to tylko o 5 litrów mniej niż w standardowej wersji tego modelu. Różnica jest, jak widać, niewielka.

Zasięg auta po zatankowaniu niespełna 34 l benzyny wzrósł do 640 kilometrów. Niesamowite. Podobnie jak katalogowe dane, dotyczące zużycia paliwa...

Samochody ze zwykłym napędem palą dużo mniej w podróżach pozamiejskich niż w ruchu miejskim, zwłaszcza na krótkich odcinkach, na których silnik nie zdąży się porządnie rozgrzać.

W kompaktowej hybrydzie Toyoty jest inaczej. Producent zapewnia, że w wersji kombi auto w obu przypadkach, czyli w mieście i poza miastem, powinno wykazywać identyczny apetyt na paliwo, zużywając zaledwie 3,6 l benzyny na 100 km. Postaramy się dokładnie zweryfikować powyższe obietnice, ale wydaje się, że w warunkach miejskich osiągnięcie takiego wyniku jest możliwe.

Szanse na to rosną wraz ze... skracaniem się tras, gdy można w pełni wykorzystać napęd elektryczny (oczywiście pod warunkiem odpowiedniego poziomu naładowania baterii). Przy powolnym pokonywaniu kilkukilometrowych odcinków, z częstymi postojami w korkach, komputer pokładowy wskazuje średnie zużycie paliwa poniżej 4 l/100 km. Zdarza nam się przejechać 1000 - 1500 metrów wyłącznie na "elektryce", przy zużyciu 0 (zero) l/100 km. Fajna sprawa.

Toyota AurisINTERIA.PL

Za to przy dalszych, szosowych podróżach i normalnym użytkowaniu samochodu owe 3,6 l/100 km jest raczej mrzonką, choć rzecz jasna nie ma rzeczy niemożliwych. Pokazał to konkurs jazdy "o kropelce", zorganizowany przez Toyota Motor Poland. W czerwcu odbył się jego finał, a zwycięzca przejechał testową trasę hybrydowym Aurisem - przy założonym limicie czasu przejazdu i kilku obowiązkowych postojach - zużywając średnio 2,3 l/100 km. Średnia spalania czołowej dziesiątki finalistów wyniosła 3,1 l/100 km, średnia prędkość wszystkich uczestników finału - 47 km/godz.  

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas