Zwróć uwagę na tę kontrolkę. Gdy zapali się na czerwono, mogą być kłopoty

Układ chłodniczy w samochodzie przechodzi latem bardzo poważny test sprawności. Podpowiadamy, co zrobić w sytuacji, gdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka płynu chłodniczego. Czasem zaświeci na czerwono, a czasem na niebiesko.

Podczas uruchamiania samochodu na desce rozdzielczej pojawia się mnóstwo kolorowych ikonek. O ile w tym momencie nie stanowią one żadnego problemu, ale jeśli odpalą się po kilku minutach jazdy, możemy mieć problemy. Dlatego warto zapoznać się szczegółowo z instrukcją obsługi samochodu, ale na początek warto zapamiętać sobie, że występują trzy rodzaje kolorów.

Kontrolki w samochodzie - co oznaczają kolory?

Podstawowe kontrolki mogą występować w trzech podstawowych kolorach: zielonym, żółtym (pomarańczowym) lub czerwonym. Ten ostatni oznacza poważne problemy: awarię lub istotną informacje, która może doprowadzić do uszkodzenia samochodu lub spowodowania niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Reklama

W przypadku kontrolki płynu chłodniczego zwykle występuje wyłącznie kolor czerwony, ale w niektórych samochodach może się pojawić wariant niebieski.

Niebieska kontrolka płynu chłodniczego - co oznacza?

W niektórych samochodach możemy się spotkać z niebieską kontrolką płynu chłodniczego. Na szczęście nie informuje ona o żadnej usterce, tylko o niskiej temperaturze jednostki napędowej. Zwykle pojawia się po uruchomieniu silnika, a następnie świeci się przez kilka minut aż do uzyskania optymalnej temperatury pracy.

Warto pamiętać, że dopóki świeci się niebieska kontrolka, nie powinniśmy korzystać z pełnej mocy silnika.

Czerwona kontrolka płynu chłodniczego - co oznacza?

Gdy na desce rozdzielczej pojawi się czerwona kontrolka z termometrem zanurzonym w cieczy, powinniśmy jak najszybciej przerwać jazdę i zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. W większości przypadku oznacza to poważne problemy z układem chłodzenia silnika. Warto zerknąć na temperaturę silnika, żeby potwierdzić problemy z układem chłodzenia. Jeśli temperatura przekracza poziom 90 st. Celsjusza (połowa skali) trzeba jak najszybciej doprowadzić do schłodzenia jednostki napędowej.

Po zatrzymaniu samochodu w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić poziom płynu chłodniczego z zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli poziom znajduje się poniżej minimalnego, należy do uzupełnić. Trzeba jednak pamiętać o bezpiecznym odkręcaniu korka, ponieważ w środku znajduje się gorący płyn, który może wylać.

Jeśli po ostudzeniu silnika i dolaniu płynu chłodniczego (lub wody) nadal poziom jest zbyt niski, to najprawdopodobniej doszło do nieszczelności w układzie chłodzenia. Ewentualnie może to być problem z uszkodzoną uszczelką pod głowicą.

W pierwszym przypadku naprawa najczęściej wymaga wymiany uszkodzonego przewodu lub chłodnicy. Jeśli podejrzewamy problemy z uszczelką, warto sprawdzić korek oleju. Potwierdzi to charakterystyczna maź, przypominająca masło, którą zobaczymy po odkręceniu korka. Inne objawy to dym wydobywający się ze zbiorniczka lub bąble powietrza.

Czerwona kontrolka płynu chłodniczego - czy jechać dalej?

Jeśli okaże się, że układ chłodzenia jest nieszczelny - można kontynuować jazdę pod warunkiem ciągłego uzupełniania płynu oraz obserwacji jego poziomu wraz z temperaturą silnika. Warto wtedy ustawić temperaturę ogrzewania wewnątrz auta na maksimum, co pozwoli obniżyć temperaturę w komorze silnika. Jeśli okazało się, że uszczelka pod głowicą jest uszkodzona, dalsza jazda może doprowadzić do zatarcia silnika. 

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: płyn chłodniczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy