Zawracanie na zielonej strzałce. Czy to możliwe?
Zawracanie na skrzyżowaniach regularnie powraca w dyskusjach między kierowcami, zwłaszcza w przypadku skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i rozbudowanym oznakowaniem poziomym. Kierowcy, którzy złamią zakaz zawracania wynikający z zastosowanego sygnalizatora ryzykują wysokim mandatem i jeszcze wyższą liczbą punktów karnych.
![Zielona strzałka warunkowa pozwala na skręt mimo czerwonego światła. Ale czy to oznacza, że można na niej zawracać?](https://i.iplsc.com/000J60M9LIQ5LIQ8-C322-F4.webp)
Zawracanie to manewr, który co do zasady jest dozwolony wszędzie tam, gdzie nie jest zabroniony znakami (na przykład zakaz zawracania) czy rodzajem sygnalizacji świetlnej (sygnalizator kierunkowy S-3). Według ustawy Prawo o ruchu drogowym zawracanie nie jest też oczywiście dozwolone w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej, oraz na autostradzie i drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego.
Ustawa mówi też, że zawracać nie wolno w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić. Ten ostatni przepis jest dość pojemny - policjant może bowiem stwierdzić, że jeśli doszło do kolizji w trakcie manewru zawracania w miejscu, w którym w teorii zawracać można, to sam manewr utrudnił ruch i jest podstawą do tego, by ukarać kierującego, który się go podjął.
Zawracanie na zielonej strzałce
W tym miejscu trzeba rozróżnić, czym jest zielona strzałka. Dla wielu kierowców to dodatkowa strzałka, umieszczona obok głównej sygnalizacji, która dopuszcza warunkowy skręt w prawo. Zawracanie, oczywiście po uprzednim zatrzymaniu jak przy znaku stop, jest w tym wypadku możliwe, ale tak naprawdę miejsc, w których jest to możliwe nie ma wiele, z uwagi na ruch prawostronny - w polskich warunkach ciężko przecież zawrócić w prawo.
Czym innym jest natomiast sygnalizator kierunkowy S-3 z zieloną strzałką na głównych światłach. Wskazuje on jedyny dopuszczalny kierunek ruchu (czyli skręt w lewo), często także z dodatkowym oznakowaniem poziomym. W tych miejscach zawracanie na zielonej strzałce jest niedozwolone, bowiem oznaczałoby, że pojazdy zmierzający w dwóch różnych kierunkach mogą znaleźć się na kursie kolizyjnym.
Wyjątkiem w kwestii zawracania na zielonej strzałce jest dodatkowa strzałka skierowana w dół, która faktycznie pozwala kierowcom zawrócić, oczywiście po uprzednim ustąpieniu pierwszeństwa innym pojazdom. Trzeba pamiętać, że zawracanie na skrzyżowaniach jest możliwe wyłącznie używając skrajnego lewego pasa ruchu.
Zawracanie na zielonym świetle
W przypadku sygnalizacji kierunkowej sprawa jest jasna - jazda jest dozwolona w kierunkach, które widzimy na sygnalizatorze. Co w przypadku skrzyżowań z tak zwaną ogólną sygnalizacją, czyli światłami bez konkretnych strzałek? Jeśli nie zabraniają tego znaki to zawracanie w takich miejscach jest dozwolone, należy jednak pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa nadjeżdżającym z prawej strony. Często bywa też, że koniecznie trzeba ustąpić pieszym, którzy w tym samym momencie mogą mieć zielone światło. Mandat za niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej w przypadku sygnalizatorów kierunkowych wynosi 500 zł, a na konto kierowcy trafi aż osiem punktów karnych.