Zawracanie na skrzyżowaniu - kiedy jest zabronione?
Zawracanie na skrzyżowaniu to manewr, który, co do zasady, jest dozwolony wszędzie tam, gdzie nie jest to zabronione - na przykład znakami lub z uwagi na określony rodzaj sygnalizatora. Przepisy w tej kwestii są jasne, mimo to, wielu kierowców nadal je łamie powodując na drodze niebezpieczne sytuacje.
Manewr zawracania, zgodnie z tym, co czytamy w ustawie Prawo o ruchu drogowym, jest zabroniony:
- w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej;
- na autostradzie;
- na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego;
- w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.
Zawracanie jest niedozwolone również w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi. Jednym z takich znaków jest B-23, czyli "zakaz zawracania". Zakaz ten obowiązuje od miejsca, w którym umieszczono znak, aż do najbliższego skrzyżowania włącznie. Ponadto zawracanie nie jest dozwolone w miejscach z linią ciągłą, sygnalizacją kierunkową (S-3) bez strzałki, która wskazuje możliwość zawracania, a także tam, gdzie znajdują się znaki nakazujące jazdę w określonym kierunku - na wprost, w prawo lub w lewo. Dodatkowo, zakaz skrętu w lewo oznacza również brak możliwości zawracania w danym miejscu.
Kierowcy często zastanawiają się, czy zawracać można w miejscach, gdzie na sygnalizacji świetlnej jest “zielona strzałka". Otóż zgodnie z przepisami jest to możliwe, chyba, że zawracanie wyklucza na przykład znak B-23. Kierowca musi jednak pamiętać, że podczas zawracania należy zatrzymać się przed strzałką (jak przy znaku “stop") i że zawracanie nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
W miejscach, gdzie zastosowano sygnalizator kierunkowy S-3 (strzałkę kierunkową na sygnalizacji) zawracanie nie jest możliwe, bowiem w takich miejscach wprowadzono tak zwaną bezkolizyjną organizację ruchu, którą zawracający pojazd mógłby zburzyć. Co prawda występują sygnalizatory S-3, które zezwalają na zawracanie, ale wtedy występuje na nich dodatkowa strzałka wskazująca wyraźnie kolejny kierunek ruchu. Zgodnie z art. 92 § 1 Kodeksu wykroczeń mandat za niestosowanie się do sygnałów świetlnych może wynieść nawet 500 zł.
W 1997 roku wprowadzono zmianę przepisów, zgodnie z którą kierowca poruszający się drogą z pierwszeństwem, chcąc zawrócić, ma teraz pierwszeństwo przed pojazdem wyjeżdżającym z drogi podporządkowanej. Wcześniej, od 1983 roku, obowiązywała zasada, że ten, który zawraca na drodze z pierwszeństwem musi ustąpić innym. Zmiana ta czasami powoduje nieporozumienia i kolizje.
Zdarza się, że kierowca czekający na wjazd na skrzyżowanie, widząc włączony kierunkowskaz pojazdu zawracającego, błędnie interpretuje jego zamiary i wyjeżdża przed niego. W innych sytuacjach może dojść do zasłonięcia pojazdu zawracającego przez inny samochód, co również prowadzi do wypadków. Należy pamiętać, że zawracanie jest dozwolone wyłącznie z lewego, skrajnego pasa, chyba że wielkość pojazdu wymusza użycie także prawego pasa.