Za jakie wady techniczne odpowiada sprzedawca samochodu używanego?
Sprzedający, który jest osobą prywatną lub przedsiębiorcą, nie powinien ukrywać wad dotyczących sprzedawanego pojazdu. Kupującego od tego rodzaju zachowań chroni bowiem rękojmia, która wprost wynika z przepisów Kodeksu cywilnego.
Nieuczciwi sprzedający zdarzają po każdej ze stron. Czasem to prywatny właściciel zatai np. wypadkową historię pojazdu, innym razem komis sprzeda auto z przekręconym licznikiem. W każdym z przypadków kupującego chroni rękojmia, dzięki czemu może się on domagać obniżenia ceny, naprawy wady lub nawet zażądać zwrotu pieniędzy.
Osoba prywatna sprzedająca samochód używany odpowiada za wady na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. W szczególności kluczową rolę odgrywają tutaj przepisy dotyczące rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedanej. Sprzedający odpowiada za tzw. wady ukryte: czyli te, które istniały w chwili wydania rzeczy, nawet jeśli ujawniły się później. Jeśli kupujący odkryje wadę, która istniała przed sprzedażą, ma prawo do dochodzenia swoich roszczeń. Sprzedający odpowiada również za wady, które świadomie zataił przed kupującym.
Sprzedawca odpowiada także za wady prawne, takie jak nieuregulowany stan prawny pojazdu. Jeżeli samochód jest obciążony prawami osób trzecich (np. zastawem), kupujący ma prawo dochodzić swoich roszczeń wobec sprzedawcy.
W praktyce odpowiedzialność osoby prywatnej za wady pojazdu bywa ograniczona w porównaniu do komisu, ponieważ osoby prywatne często zastrzegają w umowie sprzedaży ograniczenia odpowiedzialności za wady. Niemniej jednak, takie klauzule nie mogą całkowicie wyłączyć odpowiedzialności za wady ukryte i dochodzenie swoich praw z tytułu rękojmi nie jest niemożliwe, nawet w wypadku zapisów w umowie, które w teorii zwalniają sprzedającego z odpowiedzialności.
Komis samochodowy działa jako przedsiębiorca i podlega przepisom ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także Kodeksu cywilnego. Komis odpowiada za wszelkie wady fizyczne, które istniały w chwili wydania pojazdu, oraz za wady, które ujawniły się w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży. Podobnie jak w przypadku osoby prywatnej, komis odpowiada za wady prawne, choć te w przypadku komisów zdarzają się raczej rzadko - może chodzić np. o sytuację, w której pojazd ma dwóch właścicieli, z których jeden nie wiedział/nie zezwolił na sprzedaż auta.
Zarówno w przypadku komisu jak i osoby prywatnej o wykrytej wadzie najlepiej poinformować listownie, od razu po wykryciu usterki. W ten sposób będziemy mieli dowód na to, że podjęliśmy odpowiednie działanie. Sprzedający ma 14 dni na odniesienie się do zarzutów - może np. zaproponować naprawę usterki lub obniżenie cenie. Jeśli po 14 dniach nie otrzymamy odpowiedzi, uznaje się, że sprzedawca akceptuje to, iż pojazd jest uszkodzony i wg przepisów powinien wziąć za usterkę odpowiedzialność.