Reklama

Wymiana oleju i filtrów. Ile kosztuje, ile trwa i jak często to robić u mechanika?

Stan techniczny samochodu zależy od bardzo wielu czynników. Wymiana oleju i filtrów w aucie jest jedną z podstawowych czynności, które cyklicznie powinny być wykonywane przez każdego kierowcę.

Nawet najmłodszy i najmniej doświadczony kierowca zdaje sobie sprawę z potrzeby dbania o stan techniczny swojego samochodu. Olej silnikowy to jeden z kluczowych płynów eksploatacyjnych, którego jakość oraz ilość pozwala dbać o kondycję jednostki napędowej i wydłużyć żywotność jej elementów. 

Nie tylko zmniejsza tarcie, ale i chłodzi poszczególne części, chroni przed korozją, uszczelnia i usuwa zanieczyszczenia. 

Wymiana oleju i filtrów w odpowiednich odstępach czasowych pozwoli na wydłużenie eksploatacji pojazdu i żywotności silnika.

Wymiana oleju i filtrów. Liczy się przebieg czy czas?

Od jakiegoś czasu trwa debata na temat tego, w którym momencie powinna zostać zrobiona wymiana oleju i filtrów. Informacje podawane przez producentów często mijają się z opiniami ekspertów, mechaników czy kierowców. 

Reklama

W zależności od źródła informacji podaje się 15 do 30 tys. przejechanych kilometrów. Pod uwagę bierze się również okres eksploatacji pojazdu. Ten waha się między rokiem lub dwoma latami. Tak naprawdę, sprawa jest nieco bardziej zawiła, ponieważ zależy od kilku czynników. 

W przypadku poruszania się autem po mieście i pokonywania głównie krótkich tras, pozostawiania pojazdu unieruchomionego przez dłuższy czas lub korzystania z nieutwardzonych dróg, próg tolerancji odległości maleje. W takim wypadku olej nadaje się do wymiany już po 10-15 tys. kilometrów.

Główny powód, dla którego wymiana oleju i filtrów jest taka ważna, to zapewnianie odpowiedniego smarowania silnika. Poza powyższymi zaleceniami istnieją również te od producentów, które mogą czasem odbiegać od przyjętej normy. 

Niektórzy z nich podkreślają wysoką jakość swoich produktów, uznając, że wersje typu Long Life potrafią wytrzymać nawet ponad 30 tys. km. Zdarzają się jednak przypadki, w których zapewnienia te okazują się nie mieć zbyt wiele wspólnego z prawdą. 

Przy tak dużym rocznym eksploatowaniu samochodu, zdarzały się przypadki uszkodzeń panewek głównych. Wymiana takiego oleju wedle wspomnianych wcześniej zasad, potrafiła wydłużyć żywotność części dwu- lub trzykrotnie.

Umiejętna wymiana oleju i filtrów podstawą sukcesu

Dla naszego silnika chcemy jak najlepiej, więc czasem będziemy zerkać na produkty z wyższej półki cenowej. Nie możemy jednak do swojego pojazdu kupić każdego oleju. 



Warto kierować się nie tylko wskazaniami producentów, ale również dotychczasową eksploatacją. Należy więc zwrócić uwagę na to, jaki rodzaj płynu odpowiada obecnie za stan silnika. 

Wymiana oleju i filtrów powinna być odpowiednio zorganizowana. Każdy z nich ma bowiem inne właściwości i jest inaczej oznakowany. Możemy wśród nich wyróżnić np. wersje syntetyczne i mineralne. W oznaczeniach olejów silnikowych na półkach sklepowych znajdziemy takie, jak "10W40" lub "20W50". 

Jeżeli nie mamy pewności, który olej jest obecnie stosowany, pod klapą silnika może znajdować się karteczka z desygnatem. Jeżeli takiej nie ma, a my nie wiemy, który rodzaj wybrać, lepiej udać się do warsztatu.

Wymiana oleju i filtrów to nie wszystko

Olej silnikowy to jednak nie wszystko, co gwarantuje odpowiednie funkcjonowanie jednostki napędowej. Kluczowe jest to, aby mimo wszystko był on pozbawiony zanieczyszczeń, gdyż wpłynęłoby to na ograniczenie efektywności jego działania. 

Najprostszym sposobem jest oczywiście cykliczna wymiana oleju i filtrów. 

Filtr jest tutaj swego rodzaju bramą, zapobiegającą przedostawaniu się nieczystości, takich jak pozostałości po niespalonym paliwie, pył z powietrza czy produkty utleniania. Może się on jednak zapchać, a wtedy nastąpią negatywne skutki naszego zaniedbania. 

Olej będzie pchany pod dużym ciśnieniem do silnika, a to wywoła uszkodzenia. Odpowiedni stan filtra gwarantuje dobrą ochronę, a jego drożność — właściwe oczyszczanie cieczy.

Nieduży koszt, jaki niesie wymiana oleju i filtrów

Z powodu obowiązku, wynikającego z eksploatacji pojazdu, wymiana oleju i filtrów musi być cykliczna. W związku z tym nie powinna pochłaniać zbyt dużej części naszego budżetu. Oczywiście można zakupić poszczególne części osobno i dokonać wymiany samodzielnie, dzięki czemu oszczędzimy nieco pieniędzy. 

Nie każdy posiada jednak odpowiednie umiejętności i wiedzę. W takim wypadku lepiej zlecić to zadanie fachowcom. 

Sam filtr to wydatek kilku złotych za wkład lub kilkudziesięciu za komplet, a olej silnikowy można kupić już za 20-30 złotych / litr. Cała usługa u mechanika wynosi około 200-300 zł.

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje