Woda w baku auta to szkodliwe zjawisko. Jak ją usunąć?
Woda w baku może skraplać się szczególnie jesienią i zimą, gdy wilgotność powietrza jest wyższa niż latem. Także częsta jazda na rezerwie powoduje, że na ścianach zbiornika paliwa może skraplać się woda - takie zjawisko jest szczególnie niebezpieczne w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym oraz w autach wyposażonych w instalację LPG. Jak temu przeciwdziałać?
"Chrzczone" paliwo to obecnie raczej rzadko występujący problem, ale mimo wszystko lepiej nie tankować paliwa na stacjach, które mogą znajdować się na czarnej liście tych, które oszukują - w takim paliwie może bowiem występować właśnie woda. Warto także omijać stacje, na których jest niewielki ruch i "obrót" paliwem nie jest duży, a zbiorniki nie są często napełniane.
Niewielkie ilości wody czy wilgoci w zbiorniku to rzecz jak najbardziej naturalna. Problem robi się wtedy, gdy na przykład kierowcy często jeżdżą na rezerwie, przez co w zbiorniku dochodzi do kondensacji (zjawisko występuje szczególnie wtedy, gdy na zewnątrz jest duża wilgotność powietrza) i osadzania się wilgoci - woda, jako cięższa od paliwa, opada na dno zbiornika. Przy małej ilości paliwa zwiększa się ryzyko przedostania się tej wody do pompy paliwowej, co może skutkować korozją elementów układu paliwowego oraz spadkiem wydajności silnika, prowadząc do zwiększonego spalania.
Na dnie baku gromadzą się również różnego rodzaju zanieczyszczenia, takie jak opiłki metalu czy brud. Im mniej paliwa w zbiorniku, tym większe prawdopodobieństwo, że te zanieczyszczenia zostaną zassane przez pompę paliwową. Część z nich, której nie zatrzyma filtr paliwa, może przedostać się do wtryskiwaczy, powodując ich zabrudzenie, a w konsekwencji zatkanie. Zapchany filtr paliwa dodatkowo negatywnie wpływa na pracę silnika. Istotnym aspektem jest także fakt, że pompa paliwowa została zaprojektowana do pracy z odpowiednią ilością paliwa w zbiorniku. Gdy poziom paliwa jest niski, pompa musi pracować ze zwiększoną wydajnością, aby dostarczyć odpowiednią ilość paliwa do silnika, co przyspiesza jej zużycie.
Kolejny problem związany z wodą w zbiorniku to możliwa korozja niektórych elementów - w przypadku pompy, regulatorów czy wtryskiwaczy pojawienie się korozji często oznacza konieczność kosztownej naprawy, w przypadku aut z silnikami Diesla mówimy tu o kwotach rzędu nawet kilku tysięcy złotych. W autach z silnikami wysokoprężnymi często pod filtrem paliwa znajduje się tak zwany odstojnik, w którym zbiera się woda - warto raz na jakiś czas usunąć z niego wodę.
Na rynku znajduje się wiele środków, tak zwanych antydepresantów, które po wlaniu do zbiornika paliwa wiążą je z wodą, która jest "neutralizowana" i usuwana z baku oraz układu paliwowego. Dzięki temu woda wydostaje się w postaci pary wodnej poprzez układ wydechowy nie powodując szkód i korozji. Zwykle jedno opakowanie takiego środka, który kosztuje około 50 zł, wystarcza na jeden bak paliwa mieszczący 50-60 litrów. Po zastosowaniu woda wiąże się z paliwem tworząc jednolitą mieszankę bez szkód dla układu paliwowego czy silnika.