Wiesz, co oznacza kontrolka EPC? To poważne ostrzeżenie
EPC to jedna z najbardziej tajemniczych kontrolek samochodowych. Występuje tylko w niektórych modelach, a najczęściej w samochodach grupy VAG. Dlatego nie każdy kierowca może mieć z nią do czynienia w swojej karierze. Sprawdzamy, czego dotyczy i jakie problemy może spowodować.
Niektórzy kierowcy mylą kontrolkę EPC z ABS lub ESP. Nic bardziej mylnego. Żółta ikonka na desce rozdzielczej oznacza skrót - Electronic Power Control. Najczęściej jest zwiazana z awarią elektryki lub układu elektronicznego. Dlatego jedno jest pewne - kontrolka EPC na desce rozdzielczej oznacza, że nie doszło do żadnej mechanicznej awarii.
Kontrolka EPC świeci się na żółto - jest kontrolką ostrzegawczo-informacyjną. Zgodnie z zasadami, jej pojawienie się nie wymaga natychmiastowego zatrzymania się. Wymaga natomiast wzmożonej czujności po stronie kierowcy i możliwie szybkiego przeprowadzenia przeglądu samochodu.
Często okazuje, że szybka diagnoza problemu może być trudna. W warunkach drogowych szanse na odnalezienie problemu są bardzo małe, choć usterka może dotyczyć niewielkiego problemu. Podłączenie diagnostyki komputerowej umożliwi odczytanie błędu odpowiedzialnego za wyświetlenie ikonki.
Winowajcą może być prosty czujnik świateł stopu, czujnik silnika, czujnik położenia wału korbowego i wałka rozrządu, a także czujnik temperatury cieczy chłodzącej.
Niekiedy wystarczy, że przepali się jedna z żarówek (np. światła stop), żeby na desce pojawił się komunikat z ikonką EPC. Ten sam błąd może dotyczyć usterki sterownika silnika i układu wtryskowego.
Problemu nie należy ignorować, ponieważ może się zakończyć mandatem, np. w sytuacji, gdy nie działa światło stop. Błąd czujnika temperatury cieczy chłodzącej może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej. Inne awarie układów elektrycznych lub elektronicznych mogą doprowadzić do późniejszego unieruchomienia pojazdu, a nawet uszkodzenia zespołu napędowego.
Gdy kontrolka EPC zapali się na desce rozdzielczej, najlepiej udać się do najbliższego warsztatu na diagnostykę komputerową poprzez skaner wpięty w gniazdo OBD. Zanim to zrobimy, warto obejść samochód dookoła i sprawdzić, czy działają wszystkie światła. Jeśli nie - wymienić wadliwe żarówki, a problem powinien ustąpić.
***