Widzisz żółty nalot na samochodzie? To wcale nie pył znad Sahary

Żółty pył, który może być widoczny wiosną na samochodach niekoniecznie musi być pyłem znad Sahary, czyli efektem zjawiska zwanego kalimą. Najczęściej chodzi nie o drobinki piasku, ale o pyłki pochodzące z drzew iglastych.

Chmura saharyjskiego pyłu niemal co roku pojawia się nad Polską, pozostawiając na samochodach cienką warstwę piasku. Pył ten powstaje w wyniku burz piaskowych na pustyni i jest przenoszony przez wiatry do różnych części Europy. Kiedy dociera do Polski wraz z powietrzem zwrotnikowym, często przybiera charakterystyczne czerwone zabarwienie, przez co nadano mu nazwę "czerwony deszcz".

Żółty pył? To niekoniecznie piasek

Najczęściej jednak żółty pył na aucie niekoniecznie wiąże się z piaskiem. Wiosna to okres, w którym pylą drzewa iglaste, np. świerki i sosny, i to właśnie pyłki tych drzew mogą osadzać się na nadwoziu samochodów. To dobra wiadomość, bo pyłki nie są tak groźne dla lakieru i łatwiej je zmyć. Nie powinny też powodować alergii, choć mogą podrażnić gardło i błonę śluzową nosa. Żółty pył jest szczególnie widoczny, gdy zacznie padać - wtedy na aucie powstają brzydkie zabrudzenia i karoseria wygląda na niemytą od miesięcy.

Reklama

Jak pozbyć się żółtego pyłu?

Najlepsza będzie wizyta na myjni bezdotykowej. Pod żadnym pozorem nie można ścierać pyłków na sucho, bo wtedy faktycznie może dojść do uszkodzenia lakieru - szczególnie, jeśli na aucie znajdują się tez inne zabrudzenia. Z żółtym pyłem na pewno poradzi sobie mikroproszek, ważne, żeby podczas mycia nie zbliżać zbyt blisko nadwozia lancy i dokładnie oczyścić wszystkie zakamarki karoserii. Przed i po myciem właściwym należy dokładnie spłukać auto.

Jak się zabezpieczyć przed żółtym pyłem?

Regularne woskowanie samochodu tworzy dodatkową warstwę ochronną, która utrudnia pyłkowi osadzanie się na lakierze. Wosk również ułatwia późniejsze mycie auta, ponieważ pyłek mniej się do niego przyczepia. Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie powłoki ceramicznej, która zapewnia długotrwałą ochronę przed pyłkiem, brudem i innymi zanieczyszczeniami. Tego typu powłoka jest bardziej trwała niż tradycyjny wosk i zapewnia lepszą ochronę.

W okresie wiosenno-letnim należy także zadbać o wymianę filtra, szczególnie kabinowego, która zapobiega przedostawaniu się pyłku do wnętrza samochodu.

Pozbycie się żółtego pyłu z auta wymaga regularności i stosowania odpowiednich metod pielęgnacji. Regularne mycie, woskowanie, używanie środków czyszczących oraz odpowiednie parkowanie to kluczowe działania, które pomogą utrzymać samochód w czystości i ochronić jego lakier przed szkodliwym działaniem pyłku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: żółty pył | kalima
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy