Używany z LPG czy bez LPG?
O popularności LPG w Polsce decyduje przede wszystkim jego cena. Litr tego paliwa wciąż bowiem kosztuje ponad połowę mniej niż "bezołowiowa".
Oferty samochodów używanych zasilanych LPG stanowią obecnie 8,5 proc. wszystkich ogłoszeń w serwisie otoMoto.pl. W tym roku odnotowano niewielki spadek tego typu ofert. Do tej pory udział tych pojazdów znajdował się na poziomie około 10 proc.
Średni wiek samochodu używanego zasilanego propan-butanem to 15 lat, a deklarowana przez sprzedawców liczba przejechanych kilometrów wynosi średnio 182 tys. Trochę lepiej wygląda sytuacja w przypadku samochodów bez instalacji LPG. Tutaj średnia wieku wynosi 10 lat, a liczba przejechanych kilometrów to 128 tys. Dla porównania warto dodać, że modele zasilane silnikami diesla mają deklarowany przez sprzedawców przebieg na poziomie 155 tys. km.
- Niezmiennie, wśród najpopularniejszych samochodów używanych zasilanych LPG dominują modele niemieckich producentów. Głównie Opel, modelami Astra i Vectra, które mają średnio 15 lat i kosztują około 7,4 tys. zł. - wyjaśnia Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl - Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen Golf, przeciętnie o dwa lata starszy i kosztujący około 6,5 tys. zł. Gaz jest także popularny wśród modeli spoza Niemiec, np. w Daewoo Lanosie, Fiacie Punto czy Hondzie Civic - dodaje.
Kupując samochód używany z instalacja LPG zadbajmy oto, abyśmy dostali wszystkie wymagane prawem dokumenty. Jednym z ważniejszych jest paszport zbiornika, który trzeba okazywać każdorazowo podczas obowiązkowych badań na stacji diagnostycznej. Jeżeli już po zakupie stwierdzimy brak tego dokumentu, czeka nas kosztowny i czasochłonny proces pozyskiwania duplikatu u producenta lub w Transporcie Dozoru Technicznego.Warto pamiętać, że ważność zbiornika to 10 lat od daty produkcji, nie montażu. Po tym okresie, aby samochód przeszedł pozytywnie badanie techniczne trzeba poddać zbiornik badaniu homologacyjnemu, przez co uzyskuje się możliwość korzystania z niego przez kolejne 5 lat. Niestety ten zabieg wiąże się z demontażem tego elementu. Innym rozwiązaniem jest zakup nowego zbiornika. W obu przypadkach koszty są porównywalne.
Dowód rejestracyjny i karta pojazdu muszą posiadać odpowiednią adnotację, która potwierdza, że w samochodzie dokonano zmiany sposobu zasilania. Jeżeli takiego wpisu nie ma, jego uzupełnienie jest po stronie nowego właściciela. W tym celu trzeba udać się do Wydziału Komunikacji w odpowiednim Starostwie Powiatowym wraz z niezbędnymi dokumentami: fakturą za montaż i wyciągiem ze świadectwa homologacji sposobu montażu. Te dwa ostatnie dokumenty powinniśmy również otrzymać od sprzedającego, niezależnie od tego czy dowód rejestracyjny jest uzupełniony, czy nie.
Warto zwrócić uwagę jak zachowuje się silnik pracujący na wolnych obrotach biegu jałowym podczas pracy na LPG i "bezołowiowej". Obroty nie powinny falować, a sam proces przełączania powinien być płynny. Nierówna praca może świadczyć o tym, że czeka nas wizyta w warsztacie.
Podczas jazdy próbnej należy sprawdzić czy nie świeci się kontrolka "Check Engine" - przyczyn może być wiele: uboga mieszanka, zła regulacja, nieprawidłowy montaż. Trzeba pamiętać, że samochody jeżdżące na LPG dłuższy mogą mieć skorodowany układ wydechowy, czasami zdarzają się też problemy z układem chłodzenia. Dodatkowo warto sprawdzić czy montaż samej instalacji został przeprowadzony fachowo. Tutaj warto się wspomóc opinią fachowca.
Zakup samochodu używanego z instalacją LPG w perspektywie czasu przynosi oszczędności, ale nie można zapomnieć również o kosztach. Za wymianę filtrów fazy ciekłej i fazy lotnej zapłacimy około 100 - 150 zł. Taka operację trzeba przeprowadzać - co około 20-30 tys. km. Trzeba też pamiętać o regularnej wymianie świec zapłonowych - co około 15 - 20 tys. km. Przewody zapłonowe muszą być wymieniane na nowe dwa razy częściej niż w przypadku, gdy auto jeździ tylko na benzynie. Do tego dochodzi droższy przegląd dopuszczający auto - w samochodzie osobowym do 3,5 tony to 99 zł, w przypadku auta zasilanego LPG to 162 zł.
Kupujący powinni zdawać sobie sprawę, że samochody wyposażone w instalacje LPG mają większe przebiegi oraz są bardziej wyeksploatowane. Należy liczyć się z tym, że mają już swoje lata. Z drugiej strony prawidłowo dobrana i fachowo zainstalowana instalacja gazowa może bezproblemowo funkcjonować w używanym samochodzie jeszcze przez wiele lat. Trzeba tylko pamiętać o terminowej obsłudze serwisowej zgodnej z zaleceniami producenta.