Używana Skoda Octavia III. Najlepsze wersje i silniki, typowe usterki

Nie bez powodu przez długi czas Skoda Octavia III była jednym z najchętniej kupowanych modeli na polskim rynku, nie tylko przez firmy. Dzięki temu wybór na rynku używanych aut jest spory. Oto, który silnik jest w Octavii III najlepszy i z jakimi problemami można się zetknąć w trakcie eksploatacji.

Standardowo już dla Skody, Octavia III, kiedy debiutowała pod koniec 2012 roku, była samochodem, który starał się być gdzieś między klasami - mimo kompaktowej konstrukcji na płycie MQB (czyli tej z Golfa) auto oferuje bagażnik i wnętrze, które nawet dziś znacznie odbiegają od tego, co w kompakcie o standardowych rozmiarach. 

O liczbach jednak za chwilę, bo Octavia III wnosiła też powiew świeżości w kwestii wyglądu. Po dość nudnej poprzedniczce, auto, zaprojektowane przez Josefa Kabana, było ciekawsze m.in. ze względu na przetłoczenia nadwozia, nowe reflektory i osłonę chłodnicy, a także bardziej nowoczesną kabinę. Na plus trzeba jej policzyć także wygodną obsługę, ale już po latach okazuje się, że elementy do wykończenia wnętrza nie są wcale takie dobre - plastiki się rysują, zdarzają się dźwięki trzeszczących elementów.

Reklama

Skoda Octavia III - wersje wyposażenia

Poniżej lista odmian wyposażenia Octavii III:

  • Active
  • Ambition
  • Edition
  • Joy
  • Elegance
  • Style
  • Laurin & Klement

Poza nimi Octavia dostępna była też w wersjach RS (usportowiony wariant z silnikami 2.0 TSI lub 2.0 TDI o mocy od 184 do 245 KM) oraz jako Scout, czyli odmiana o o uterenowionym charakterze, tylko w wersji kombi. Bogatsze wersje, szczególnie Laurin & Klement, mogły mieć lepiej wykończone, dwukolorowe kabiny, także ze skórzaną tapicerką, w tańszych wersjach dominowały plastiki o przeciętnym wyglądzie. Wiele podobieństw, takich jak przełączniki i pokrętła czy ekran, to w zasadzie elementy żywcem wyjęte z Golfa, generalnie jednak kabina Octavii nie prezentowała tak wysokiego poziomu wykończenia.

Używana Skoda Octavia III - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

  • Dł./szer./wys. 4659/1814/1461 mm (4685/1814/1465 mm - kombi)
  • Rozstaw osi - 2686 mm
  • Pojemność bagażnika - 590/1580 l (610/1740 l - kombi)

Skoda Octavia III - silniki benzynowe

Dobra informacja to ta, że do Octavii trafiły albo zupełnie nowe jednostki (1.2 lub 1.4 TSI serii EA211) albo te, które zostały przekonstruowane tak, by nie dochodziło w nich do awarii (1.8 i 2.0 TSI EA888). Unikalibyśmy najsłabszych wariantów, jeśli chcemy wykorzystywać auto jako rodzinne - 105-, 110- i, szczególnie, 86-konne 1.2 TSI nadają się do spokojnej jazdy, potrafią być oszczędne, ale przy wyższych prędkościach mogą zużyć sporo paliwa. Lepiej wybrać odmianę 1.4 TSI o mocy 140/150 KM, która łączy niski apetyt na paliwo z dobrymi osiągami. 

Rozrząd w tych silnikach napędzany jest już paskiem zębatym, a nie łańcuchem. Łańcuchowy napęd jest nadal w mocniejszych odmianach 1.8 i 2.0, ale dzięki przekonstruowaniu nie biorą już oleju. Od 2016 roku silniki 1.2 zastąpiono 3-cylindrową jednostką 1.0 TSI o mocy 115 KM. To udana konstrukcja, ale tylko dla kogoś, komu na drodze się nie spieszy i jeździ raczej sam. Rok później dodano także silnik 1.5 TSI ACT(150 KM), w którym dla ekonomii jazdy przy wolnej jeździe pracowały tylko dwa cylindry.

Skoda Octavia III - silniki Diesla

Silniki wysokoprężne są oszczędne, trwałe i godne polecenia - niezależnie od tego, czy mówimy o słabszych wariantach 1.6 TDI (90, 105, 110 lub 115 KM) czy o 2.0 TDI (150/184 KM). W tym pierwszym czasem dochodzi do awarii termostatu (w ASO wymiana kosztuje 500 zł), w 2.0 TDI dochodzi do przepalenia się uszczelek pod głowicą (koszt - 3000 zł). 

I w benzyniakach i w dieslach mechanicy radzą, by wymieniać olej częściej niż sugeruje to producent - czyli najlepiej co 15 tys. km. Także przebieg do wymiany rozrządu lepiej skrócić (w dieslach) do 150-180 tys. km. Warto tu wspomnieć także o skrzyniach biegów, w których dochodzi albo do awarii łożysk (skrzynie mechaniczne) albo do usterek mechatroniki czy awarii wielopłytkowego sprzęgła (DSG). Koszty mogą być różne, od 2 do 8 tys. zł.

Używana Skoda Octavia III - typowe usterki

  • awarie pompy wody, termostatu (1.6 TDI)
  • problemy z napinaczem paska rozrządu (2.0 TDI)
  • awarie pokładowej elektroniki
  • zapychające się filtry cząstek stałych
  • awarie układu kierowniczego
  • wycieki z amortyzatorów
  • stuki w przednim zawieszeniu, luzy na łącznikach stabilizatora

Skoda Octavia III - ceny na rynku używanych

Octavia III to najbardziej szeroko reprezentowana generacji modelu na największych portalach ogłoszeniowych. Ponad połowa aut to wersje kombi, najczęściej z silnikiem Diesla (1.6 TDI). Najtańsze egzemplarze kosztują nieco ponad 20 tysięcy złotych, ale najczęściej mają na karku przejechane 250-400 tys. km. Auta z ostatnich roczników, po face liftingu (2017-2020), są wyceniane nawet na 120 tys. zł (wersje RS). 150-konne odmiany po face liftingu kosztują 70-80 tys. zł, wersje sprzed zmian można mieć za około 40-50 tys. zł. Diesle 2.0 TDI kosztują podobnie, choć zazwyczaj mają wyższe przebiegi.

Używana Skoda Octavia III - plusy

  • ogromne wnętrze i bagażnik
  • szeroki wybór jednostek napędowych i wersji wyposażenia
  • prosta obsługa
  • oszczędne silniki

Używana Skoda Octavia III - minusy

  • twardo zestrojone zawieszenie
  • kosztowne problemy z przekładniami DSG
  • przeciętna jakość wykończenia niektórych elementów kabiny

Wybór Interii:

Skoda Octavia 1.4 TSI lub 2.0 TDI

Skoda Octavia III – dane techniczne (polecane wersje)

Wersja1.4 TSI1.6 TDI 2.0 TDI
SilnikR4 turbodoładowanyR4 turbodieselR4 turbodiesel
Pojemność skokowa1395 cm3 1598 cm 1968 cm3
Moc maksymalna150 KM przy 5000-6000 obr/min 115 KM przy 3250-4000 obr/min150 KM przy 3500-4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy250 Nm 1500-3500 obr/min250 Nm przy 1500-3200 obr/min320 Nm przy 1750-3000 obr/min
Masa własna/ładowność1180/625 kg1305/550 kg1330/550 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4-8,6 s10,1 s  8,5-9,1 s
Prędkość maksymalna212-215 km/h203 km/h208-218 km/h

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Skoda Octavia | samochody używane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy