Uwaga na pękające sprężyny. Po czym poznać, że mamy poważny problem?
Każda awaria zawieszenia może spowodować niebezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów. Zwykle dochodzi do awarii amortyzatorów lub wahaczy, ale poważnym problemem może okazać pęknięta sprężyna zawieszenia. Jak rozpoznać taką awarię i co najlepiej wtedy zrobić?
Sprężyny są częścią układu zawieszenia. Występują na przedniej i tylnej osi samochodu. Z przodu mogą tworzyć z amortyzatorem zblokowany element nazywany kolumną McPhersona. Jest to często stosowane rozwiązanie w popularnych modelach.
Sprężyna zawieszenia odpowiada za utrzymanie odpowiedniego prześwitu samochodu, kontroluje utrzymanie całej masy samochodu, a także neutralizuje drgania i wstrząsy w czasie jazdy.
Budowa sprężyny zawieszenia nie jest skomplikowana - to zwinięty mocny, stalowy drut. Każda sprężyna jest dostosowana do określonego modelu, a nawet wersji samochodu. Musi mieć przy tym określone parametry i wytrzymałość. Decyduje o tym grubość drutu, z którego została wykonana, a także liczba zwojów i średnica.
Główną przyczyną awarii sprężyny zawieszenia mogą być czynniki, które powodują korozję. To dlatego, że sprężyny zawieszenia nie są w żaden sposób osłonięte przed niekorzystnymi czynnikami. Przez to osadza się na nich kurz, błoto, piasek i sól drogowa, które wywołują korozję.
Do tego wspomniany element zawieszenia jest poddawany ciągłym obciążeniom. Im gorsze warunki drogowe, tym więcej pracy musi wykonać sprężyna. Jeśli do tego pojazd jest przeładowany, jej żywotność znacząco się skraca. To samo dotyczy sytuacji, w której samochód stoi przez długi czas obciążony na parkingu. Wtedy sprężyny bardzo szybko tracą swoje właściwości. Niekiedy wystarczy jedno, ale konkretne uderzenie w dziurę drogową, żeby sprężyna uległa poważnej awarii.
Nie bez powodu jest również jakość części zamiennych. Zwłaszcza jeśli właściciel samochodu wymienił sprężyny na zamienniki o niskiej jakości.
Gdy sprężyna pęknie, kierowca bardzo szybko odczuje awarię tego elementu. Zwykle pęknięcie występuje na początkowym lub końcowym zwoju. Czasami dochodzi do sytuacji, gdy kawałek sprężyny odłamuje się.
Uszkodzenie sprężyny bardzo łatwo poznać. Przede wszystkim objawia się nienaturalnym ustawieniem samochodu. Może się wtedy wydawać, że pojazd jest niższy lub po prostu krzywo stoi. Podczas jazdy będzie słychać stukanie, trzeszczenie lub metaliczne tarcie, ale pierwsze oznaki można usłyszeć już podczas wsiadania do samochodu.
Dlatego warto regularnie kontrolować stan sprężyn zawieszenia np. podczas corocznego przeglądu w Stacji Kontroli Pojazdu. W przypadku podejrzanych hałasów dochodzących z okolicy zawieszenia diagnosta bardzo szybko namierzy przyczynę usterki.
Jazda z uszkodzonymi sprężynami jest możliwa, ale nie jest polecana. Oprócz zmniejszonego komfortu jazdy obniża się prześwit samochodu i wydłuża droga hamowania. Uszkodzona sprężyna może również doprowadzić do pęknięcia opony podczas jazdy. Dlatego warto jak najszybciej wybrać się do warsztatu i usunąć usterkę.
Zwłaszcza, że nie jest to droga część zamienna. Eksperci radzą, żeby wymieniać sprężyny parami. Jeden element kosztuje ok. 100-200 zł. Robocizna nie jest droga, ale warto po całej operacji ustawić na nowo geometrię zawieszenia.
***