Ukryta funkcja hamulca w samochodzie. Poprawia komfort i bezpieczeństwo

Współczesne samochody mogą być wyposażone w długą listę elektronicznych asystentów, wspomagających kierowców, a upowszechniać się one zaczęły około dekadę temu. Nie brakuje więc na rynku samochodów używanych, w których obecne są takie funkcje jak auto hold. Nie zawsze jednak ich obecność jest widoczna na pierwszy rzut oka i nie zawsze kierowcy wiedzą jak z nich korzystać.

Jak działa funkcja auto hold?

W uproszczeniu, system auto hold ma za zadanie podtrzymanie ciśnienia w układzie hamulcowym po zatrzymaniu. Dzięki temu może zdjąć nogę z pedału hamulca, bez obaw, że samochód się nam stoczy.

Funkcja ta jest przede wszystkim wygodna. Nie trzeba trzymać nogi na hamulcu, jeśli nie stoimy na równym terenie, ani zaciągać hamulca ręcznego podczas dłuższego postoju, na przykład w korku. Szczególnie auto hold cenią właściciele samochodów ze skrzynią automatyczną, którzy muszą mieć wciśnięty hamulec, aby auto nie zaczęło pełzać.

Jak włączyć auto hold w samochodzie?

Producenci stosują różne sposoby na uruchomienie systemu auto hold. Zwykle przycisk go aktywujący, znajduje się przy przełączniku elektrycznego hamulca ręcznego. Może on mieć napis "auto hold", albo być oznaczony symbolem "(A)". Zwykle aby go uruchomić trzeba mieć wciśnięty hamulec nożny oraz zapięte pasy bezpieczeństwa.

Reklama

W niektórych nowszych modelach, w których obsługę samochodu skoncentrowano na centralny ekranie, aktywowanie auto hold może wymagać poszperania w ustawieniach pojazdu.

Niektórzy producenci stosują natomiast inny sposób. Auto Hold nie ma w nich dedykowanego przycisku, ale aby zadziałał, musimy po zatrzymaniu mocniej docisnąć hamulec. W ten sposób za każdym razem możemy decydować, czy chcemy aby samochód sam utrzymywał się w miejscu, czy chcemy mu pozwolić na pełzanie. Tak to wygląda między innymi w Mercedesach.

Jak ruszyć z miejsca z aktywowanym auto holdem?

Praktyczność działania systemu auto hold polega na tym, że nie trzeba go specjalnie dezaktywować. Jeżeli chcemy ruszyć, to w aucie ze skrzynią automatyczną wystarczy musnąć pedał gazu. Z kolei przy skrzyni manualnej, możemy wrzucić bieg i zacząć ruszać, a hamulce opuszczą dopiero wtedy, kiedy nie będzie ryzyka, że samochód się nie stoczy.

W ten sposób auto hold jest nie tylko wygodny, ale i dba o bezpieczeństwo. Nawet kierowca bez wprawy i doświadczenia, ruszy dzięki niemu pod górkę, bez ryzyka, że cofnie się i uderzy w auto z tyłu.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy