Ukryta funkcja hamulca to zbawienie w korkach. 3 sposoby jak ją włączyć
Nowoczesne samochody mają wiele przydatnych funkcji, które ułatwiają życie kierowcy. Z niektórych można korzystać zupełnie bezwiednie, ale w większości przypadków warto dokładnie poznać zasadę ich działania, aby móc w pełni wykorzystać ich możliwości. Tak jest na przykład z funkcją asystenta ruszania i jego rozwinięciem - funkcją Auto Hold.
Jednym z udogodnień związanym z układem hamulcowym auta jest asystent ruszania na wzniesieniu. Zwykle, gdy stoimy na nachyleniu, musimy zaciągnąć hamulec ręczny, a potem równocześnie zwalniać sprzęgło, dodawać gaz i stopniowo zwalniać hamulec ręczny, żeby ruszyć bez obaw, że auto zacznie się cofać.
Dzięki wspomaganiu ruszania na wzniesieniu, po puszczeniu pedału hamulca, ciśnienie w układzie hamulcowym jest utrzymywane przez kilka sekund. To pozwala nam bez pośpiechu dodać gazu, puścić sprzęgło i ruszyć bez przeszkód. Zazwyczaj funkcja ta jest automatycznie włączana w ustawieniach samochodu i nie wymaga dodatkowej aktywacji.
Innym przydatnym rozwiązaniem związanym z hamulcami jest jest funkcja Auto Hold. Działa ona na podobnej zasadzie, ale utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym przez dowolny czas - nie tylko przez kilka sekund po zdjęciu stopy z hamulca. Kiedy funkcja jest aktywowana, zostaje to sygnalizowane odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej (może to być napis "HOLD" lub litera "A" w kółku, podobnie jak wykrzyknik w kółku oznaczający zaciągnięcie hamulca ręcznego).
Auto Hold przydaje się do zapobiegania toczeniu się pojazdu podczas chwilowego postoju, na przykład na skrzyżowaniach. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, funkcja ta również pozwala nam zdjąć stopę z pedału hamulca – mimo wrzuconego biegu samochód nie zacznie sam pełznąć do przodu.
Aktywacja funkcji Auto Hold może się różnić w zależności od tego, jaki standard przyjął producent. Zwykle uruchamiamy ją:
- przyciskiem koło przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego
- w ustawieniach pojazdu
- poprzez mocne wciśnięcie hamulca
W pierwszym przypadku, aby Auto Hold zadziałał, musimy mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. W ten sposób funkcję tę możemy włączyć nawet podczas jazdy - aktywacja rozwiązania nie wymaga zatrzymania pojazdu.
Drugi przypadek polega na znalezieniu odpowiedniej opcji w menu ustawień samochodu - część samochodów uniemożliwia dostęp do menu ustawień pojazdu w trakcie jazdy.
W każdym z powyższych przypadków, gdy się zatrzymamy, zobaczymy na wskaźnikach kontrolkę, która informuje, że Auto Hold jest aktywny i możemy spokojnie puścić pedał hamulca.
Trzeci wariant może wydawać się ukryty, ponieważ nigdzie nie znajdziemy informacji potwierdzenia, że nasz samochód ma tę funkcję. Nie ma również opcji jej włączania lub wyłączania. Włączamy ją poprzez mocniejsze dociśnięcie pedału hamulca po zatrzymaniu auta. W ten sposób zawsze możemy każdorazowo decydować, czy chcemy, żeby w danej chwili funkcja zadziałała, czy nie. Jeśli zbliżamy się do skrzyżowania i natychmiast ruszamy, po prostu trzymamy nogę na hamulcu. Gdy stoimy na światłach, wystarczy docisnąć hamulec, żeby Auto Hold się aktywował i samochód stał, czekając na kolejne komendy.
Ruszenie samochodem z funkcją Auto Hold jest bardzo łatwe. Jeśli mamy automatyczną skrzynię biegów, wystarczy dodać gazu, a samochód ruszy. Jeśli korzystamy z manualnej skrzyni biegów, ruszamy w sposób tradycyjny - wrzucamy bieg, puszczamy sprzęgło i dodajemy jednocześnie gazu.
W obu przypadkach, auto zwolni hamulec dopiero wtedy, gdy będzie gotowe ruszyć do przodu. Jest to szczególnie wygodne przy samochodach z manualną skrzynią biegów, ponieważ podczas ruszania pod górę nie musimy się martwić o samodzielne zaciąganie hamulca ręcznego i obawiać się, że auto zacznie się cofać.
***