To się psuje w autach z LPG!
Oto siedem newralgicznych elementów instalacji autogazu, które szczególnie narażone są na uszkodzenie.
Współczesne instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG gwarantują użytkownikowi niespotykany w przypadku starszych instalacji mieszalnikowych komfort użytkowania. Działają bez ingerencji kierowcy, nie "strzelają", nie przeszkadza im stan układu zapłonowego, ponieważ nieźle pracują nawet wtedy, kiedy samochód ma stare przewody zapłonowe i zużyte świece.
Żywotność instalacji
Niestety, tak jak wszystkie inne podzespoły samochodu instalacje zużywają się lub psują. Bardzo trudno określić żywotność typowej instalacji sekwencyjnego wtrysku. Wszystko zależy od producenta instalacji oraz od jakości montażu. Można jednak przyjąć, że popularne instalacje LPG oferowane w przedziale cenowym 2600-3500 zł (cena dla silnika czterocylindrowego) wytrzymują bez specjalnych problemów ok. 100 tys. km.
Przez pierwsze 2-3 lata użytkownika chroni zwykle gwarancja. W samochodach regularnie serwisowanych, zużywające się elementy wymieniane są na bieżąco.
Przegląd czy remont?
Gorzej, jeśli kupimy używany samochód z już zamontowaną instalacją LPG. Czasem wystarcza zwykły przegląd z wymianą filtrów za 120 zł, czasem trzeba wymienić całą instalację. Jeśli ze starej zostanie tylko zbiornik LPG, w serwisie zapłacimy ok. 2000 zł (cena dla silnika czterocylindrowego). Nie lekceważ
Usterek instalacji LPG nie wolno bagatelizować, ponieważ zaniedbania w tej kwestii mogą przyspieszać zużycie silnika. Najbardziej niebezpieczny jest zbyt ubogi skład mieszanki, który przyspiesza zużycie głowicy (zaworów i gniazd zaworowych). Koszt naprawy tego elementu to zwykle od 1200 do 2000 zł.
Typowe usterki instalacji LPG
1. Uszkodzenia czujnika ciśnienia
Objawy: Szarpanie silnika podczas przyspieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy itp. Czasem bez wyraźnych przyczyn następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Zdarza się, że objawy na kilka dni ustępują samoczynnie, a później bez wyraźnego powodu pojawiają się ponownie.
Możliwa przyczyna: Najczęściej przyczyną jest zużyty lub uszkodzony czujnik ciśnienia LPG, który znajduje się przy listwie wtryskowej lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Warto zaznaczyć, że problemy dotyczyły głównie starszych instalacji. W nowszych czujniki są praktycznie bezawaryjne, ponieważ producenci udoskonalili ich konstrukcję.
Żywotność czujnika ciśnienia: ok. 100 tys. km. Koszt wymiany: od 100 do 250 zł.
Gdzie szukać: Czujnik ciśnienia zazwyczaj znajduje się tuż przy listwie wtryskowej.
2. Zużyte lub zapieczone wtryskiwacze LPG
Objawy: Szarpanie silnika podczas przyspieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy itp. Czasem następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Zdarza się, że objawy na kilka dni ustępują samoczynnie. Anomalie widoczne są także podczas badania składu spalin - zły skład mieszanki.
Możliwa przyczyna: Zużyte wtryskiwacze źle dawkują gaz. Podają zbyt duże lub zbyt małe porcje. Jeden z wtryskiwaczy lub kilka może się zawiesić w pozycji otwartej lub zamkniętej. Na rynku znajduje się wiele rodzajów wtryskiwaczy różniących się ceną i jakością. Najtańsze wytrzymują ok. 30-40 tys. km. Najdroższe - ponad 100 tys. km.
Żywotność wtryskiwaczy: od 30 do 100 tys. km. Koszt wymiany (do silnika 4-cylindrowego): od 400 do 1500 zł.
Gdzie szukać: Wtryskiwacze LPG zamontowane są w okolicy kolektora ssącego.
3. Uszkodzenie połączeń LPG
Objawy: Zapach gazu w samochodzie lub na zewnątrz, po uniesieniu maski. Pogorszenie się osiągów silnika, zwiększenie zużycia gazu. jeśli nieszczelność jest duża - następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną.
Możliwa przyczyna: Nieszczelności połączeń przewodów doprowadzających LPG, lub samych przewodów elastycznych, które popękały ze starości lub przetarły się. Często nieszczelności pojawiają się po wizycie u mechanika.
Żywotność przewodów: zalecana wymiana co 100 tys. km. Koszt wymiany: ok. 150 zł.
Gdzie szukać: Przewody LPG dzielą się na sztywne i elastyczne. Przewody sztywne obsługują układ wysokiego ciśnienia i łączą zbiornik z reduktorem (przebiegają głównie pod samochodem). Przewody niskiego ciśnienia łączą reduktor z listwą wtryskiwaczy.
4. Awaria sterownika
Objawy: Bardzo różne: czasem jest to spadek osiągów, czasem całkowity brak możliwości jazdy na LPG, czasem zapalenie się kontrolki Check Engine.
Możliwa przyczyna: Współczesne sterowniki są starannie zabezpieczone przed wilgocią. Starsze były zwykle niedbale uszczelnione i dostawała się do nich woda, która uszkadzała elektronikę. Na wytrzymałość sterownika wpływa miejsce i sposób montażu.
Żywotność sterownika: zwykle 40-100 tys. km. Koszt wymiany: ok. 1000 zł.
Gdzie szukać: Istnieje wiele lokalizacji: przy skrzynce z bezpiecznikami, przy sterowniku benzynowym, na przednim pasie itp.
5. Zatkane filtry
Objawy: Sukcesywnie pogarszają się osiągi. Początkowo odczuwamy to podczas przyspieszania, później nawet przy lekkim dodaniu gazu.
Możliwa przyczyna: Zatkane filtry LPG fazy lotnej lub ciekłej. Większość producentów instalacji przewiduje ich wymianę co 10 tys. km.
Żywotność filtrów: zwykle 10 tys. km. Koszt wymiany: ok. 120 zł (wraz z przeglądem).
Gdzie szukać: Filtr fazy ciekłej znajduje się zwykle tuż przed reduktorem. Filtr fazy lotnej jest umieszczony między reduktorem a listwą wtryskową.
6. Zużycie reduktora LPG
Objawy: Samochód samoczynnie przełącza się na zasilanie benzyną (szczególnie podczas przyspieszania), przy małym obciążeniu silnik pracuje dobrze, przy dużym - brakuje mu mocy. Zużycie reduktora może objawiać się też nieszczelnościami (ulatnia się gaz lub wycieka płyn chłodniczy).
Możliwa przyczyna: Zużyty reduktor nie dostarcza odpowiedniej ilości gazu. W jego wnętrzu zużywają się elementy gumowe, osad z LPG zatyka drogę przepływu LPG. Reduktory w instalacjach wtryskowych są trwalsze niż w starszych systemach mieszalnikowych, jednak również się zużywają.
Żywotność reduktora: od 80 do 200 tys. km. Koszt wymiany: od 350 do 1200 zł.
Gdzie szukać: Reduktor LPG coraz częściej znajduje się pod silnikiem (widać go tylko od spodu).
7. Złe wskazania czujnika poziomu LPG
Objawy: Złe wskazania poziomu LPG w zbiorniku. Czasem kierowca widzi tylko dwa stany - pełny oraz pusty. Czasem wskaźniki działają prawidłowo tylko do połowy stanu, a później wskazania są błędne. Czasem źle wskazuje wyłącznie kontrolka w kabinie, czasem także wskaźnik przy zbiorniku.
Możliwa przyczyna: Najczęściej podwiesza się pływak wskaźnika poziomu LPG lub przerwane zostaje połączenie elektryczne pomiędzy czujnikiem poziomu LPG a wskaźnikami. Szczególnie narażone na uszkodzenia są czujniki w zbiornikach podwieszanych pod samochodem, które są narażone na brud i wodę.
Żywotność czujników: ok. 50 tys. km lub więcej. Koszt wymiany: od 20 do 50 zł.
Gdzie szukać: Czujnik poziomu LPG znajduje się w bagażniku, przy zbiorniku LPG.
Jacek Ambrozik
Tekst pochodzi z tygodnika