Też zmieniasz biegi w ten sposób? Mechanik już zaciera ręce

Nieprawidłowe nawyki kierowców szybko mogą doprowadzić do przedwczesnego zużycia skrzyni biegów
Nieprawidłowe nawyki kierowców szybko mogą doprowadzić do przedwczesnego zużycia skrzyni biegów123RF/PICSEL

Zobacz również:

    Jakie przyzwyczajenia mogą uszkodzić skrzynię biegów?

    Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

    W jaki sposób zmieniać biegi, żeby nie uszkodzić skrzyni biegów?

    Zobacz również:

      Jak używać sprzęgła, żeby się szybko nie zużyło?

      • niewciskanie sprzęgła do końca - jeśli sprzęgło nie jest wciśnięte do oporu, może nie dojść do całkowitego wysprzęglenia i powodować problemy podczas zmiany biegów, a docelowo do uszkodzenia mechanizmy
      • gwałtowne puszczanie sprzęgła - takie zachowanie może być traktowane jako jazda "sportowa", ale powoduje to niepotrzebne naprężenia w układzie napędowym i jest szczególnie szkodliwe dla samochodów z dwumasowym kołem zamachowym
      • trzymanie nogi na pedale sprzęgła - podobnie jak w przypadku trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów, nie powinniśmy trzymać nogi na sprzęgle - powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę

      Zobacz również:

        Automatyczna skrzynia biegów - jak prawidłowo jej używać?

        • wybieranie R gdy pojazd się toczy - przełączać się z jazdy do przodu (D) na jazdę do tyłu (R) i odwrotnie, powinniśmy tylko po całkowitym zatrzymaniu. Podczas manewrowania na parkingu skrzynia może nam pozwolić na przełączenie gdy pojazd jeszcze się toczy, ale jest to szkodliwe dla przekładni
        • wybieranie P zanim pojazd się zatrzyma - analogicznie trybu parkingowego nie powinniśmy używać, kiedy nasze auto jeszcze się toczy. Skrzynia przełączy się na P i samochód zatrzyma się, ale spowoduje to poważne naprężenia całego mechanizmu
        • trzymanie ręki na dźwigni automatycznej skrzyni biegów - zasada z "manuali" dotyczy także skrzyń automatycznych. Jedynie elektroniczne wybieraki są "odporne" na opieranie na nich dłoni
        • parkowanie na wzniesieniu bez hamulca ręcznego - sam tryb parkingowy (P) sprawi, że nasz pojazd się nie stoczy ze wzniesienia. Może to jednak doprowadzić do dużego naprężenia blokady i po późniejszym uruchomieniu auta możemy nie być w stanie przełączyć się z pozycji P na inną, co unieruchomi nasz pojazd.
        Daniel Obajtek o paliwie po 5 zł. Moto Flesz - odc. 81
        Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?