Też „myjesz talerze” za kierownicą? To oznaka, że jesteś złym kierowcą
„Zmywanie talerzy” podczas jazdy samochodem nie ma nic wspólnego z kuchnią. Bynajmniej. Niestety, jest to dość popularny nawyk wśród polskich kierowców, który bardzo trudno wyplewić. Sprawdzamy, dlaczego jest tak bardzo niebezpieczny i podpowiadamy, jak prawidłowo trzymać kierownicę.
Mówienie o tym, że kierowca "zmywa talerze" podczas jazdy to po prostu popularne w wielu kręgach kręcenie kierownicą przy pomocy wewnętrznej części dłoni. Wystarczy przyłożyć rękę do dowolnego punktu na obręczy kierownicy, docisnąć ją, a następnie obracać dłonią i kierownicą za jednym zamachem.
Jest to bardzo niebezpieczny nawyk nie mający nic wspólnego z prawidłową techniką jazdy. Choć wielu doświadczonych kierowców ma na ten temat zupełnie inne zdanie. Czasami wystarczy spojrzeć wokół, żeby zobaczyć jak wielu kierowców prowadzi samochód w ten sposób. Dlaczego tak robią? Przede wszystkim z wygody i lenistwa.
Wielu młodych kierowców (niedługo po zaliczeniu egzaminu na prawo jazdy) ma prawidłowo utrwalony nawyk trzymania kierownicy oburącz oraz kręcenia kołem na zasadzie przeplatanki. Jednak im więcej czasu upłynie od zdobycia uprawnień, tym szybciej przychodzą złe nawyki.
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, do czego może doprowadzić ten nawyk. Wystarczy, że podczas manewru skrętu samochód najedzie na przeszkodę w jezdni, która doprowadzi do uszkodzenia opony. Wystarczy niewielka dziura lub kamień. W takiej sytuacji nie będzie trudno o wyrwanie kierownicy z ręki i gwałtowną zmianę kierunku jazdy.
Trzymając kierownicę w nieprawidłowy sposób kierowca nie będzie mógł zapanować autem. Do tego wydłuża się czas reakcji i jego precyzja. Uniknięcie niewielkiego zagrożenia na drodze może stać się poważnym wyzwaniem.
Trzymając podczas jazdy kierownicę w nieodpowiedni sposób może dojść do ześlizgnięcia dłoni z wieńca. Kierowca może złamać nadgarstek, a samochód pojedzie w nieodpowiednim kierunku i spowoduje zagrożenie na drodze.
Przede wszystkim trzeba to robić obiema dłońmi. Poza momentem przełączania biegów, trzymanie kierownicy oburącz pozwala kierowcy na stabilne i pewne prowadzenie pojazdu. W razie niebezpieczeństwa może odpowiednio i przede wszystkim skutecznie zareagować.
Spoglądając na kierownicę jak na tarczę zegara, dłonie powinny znajdować się w następujących pozycjach:
- lewa dłoń - między cyfrą 9 i 10,
- prawa dłoń - między cyfrą 2 i 3.
Kierownice w nowych samochodach są projektowane w ergonomiczny sposób. Zwykle mają odpowiedni uchwyt na obręczy. Ramiona kierownicy w jej standardowym położeniu wyznaczają te same miejsca po przeciwległych stronach. Kierownicę należy chwycić w taki sposób, aby najmniejsze palce oparte były na tych ramionach, które łączą koło kierownicy z jej środkiem.
Kierownica trzymana w prawidłowy sposób pozwoli na pełna kontrolę pojazdu nawet w ekstremalnych sytuacjach. Oprócz tego systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszka powietrzna, mogą zadziałać w prawidłowy sposób, chroniąc życie i zdrowie kierowcy.
***