Niemcy przetestowali bagażniki rowerowe na hak. Są dwie wiadomości
Najlepsze bagażniki rowerowe na hak? Jest ogromna szansa, że można go znaleźć w teście niemieckiego automobilklubu ADAC i jego szwajcarskiego odpowiednika TCS. Wzięli oni pod lupę trzynaście modeli bagażników, poczynając od najtańszych modeli, a kończąc na tym który kosztuje grubo ponad 3 tys. zł.

Spis treści:
Wnioski? Najlepszy okazał się właśnie ten najdroższy, ale to nie znaczy, że pozostała dwunastka nie spełniła oczekiwań. Bagażniki poddane testom były przeznaczone do przewozu dwóch rowerów, w tym elektrycznych, o wadze do 30 kg każdy.
Najlepszy bagażnik rowerowy na hak - Uebler i21
Niekwestionowanym zwycięzcą testu okazał się Uebler i21, który jako jedyny otrzymał ocenę "bardzo dobry". Ten bagażnik, według testujących, wyróżnia się wyjątkowo prostym systemem montażu oraz najniższą wagą własną - zaledwie 13,2 kg, co pozwala przewozić cięższe rowery bez przekraczania dopuszczalnego obciążenia haka. Po złożeniu zajmuje też najmniej miejsca w garażu.
Niestety, za jakość trzeba zapłacić - w Polsce cena tego modelu wynosi około 3,3-3,5 tys. zł, co czyni go najdroższym bagażnikiem w całym teście.
Najlepsze bagażniki rowerowe na hak - pozostałe miejsca
Dobra wiadomość jest taka, że dobry bagażnik rowerowy nie musi być drogi. Aż 10 z 13 testowanych modeli otrzymało ocenę "dobry", a 8 z nich można kupić za około 1,8-2,0 tys. zł. To znacznie mniej niż koszt zwycięskiego Ueblera.
Na uwagę zasługują:
- Thule EasyFold XT2 (w Polsce ok. 2,8-3,0 tys. zł)
- MFT compact 2in1 (ok. 2,0-2,2 tys. zł)
- XLC Azura Xtra BT VE-C10 (ok. 2,0-2,2 tys. zł)
- Norauto E-fit 200-2 (ok. 1,8-2,0 tys. zł)
- Oris Torc (ok. 1,8-2,0 tys. zł)
Najcięższy bagażnik w teście to model Atera Genio Pro Advanced ważący 21 kg, co jednak wciąż pozwala na bezpieczny transport dwóch rowerów elektrycznych o standardowej wadze.
Tanie bagażniki rowerowe na hak
Najtańszym modelem w teście był Fischer ProLine Evo 2 kosztujący w Polsce około 1,3-1,4 tys. zł, jednak uzyskał on przedostatnią pozycję z oceną 2,6. Niewiele droższy Menabo Antares (około 1,5-1,6 tys. zł) uplasował się na ostatnim miejscu, głównie ze względu na skomplikowany montaż początkowy i nieporęczną obsługę.
Nowy system montażu Fix4Bikee
Warto wspomnieć o nowym systemie mocowania Fix4Bike, który testowano dodatkowo na trzech modelach (Thule, MFT, Oris). System ten umożliwia zamontowanie bagażnika jednym kliknięciem dzięki specjalnym zaczepom pod główką haka.
Najlepiej z systemem Fix4Bike współpracowały bagażniki Thule i MFT, podczas gdy model Oris czasami sprawiał problemy przy demontażu. System wymaga specjalnego haka holowniczego, który jest standardowo montowany w nowszych modelach Volvo i Tesli, a dla większości innych samochodów dostępny jest jako opcja.
Najlepszy bagażnik rowerowy na hak - na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Waga bagażnika - im lżejszy bagażnik, tym cięższe rowery można przewozić bez przekraczania dopuszczalnego obciążenia haka.
Łatwość montażu - większość modeli jest gotowa do użycia bez dodatkowego montażu, ale niektóre (Uebler, Westfalia) wymagają około 10 minut na zamontowanie ramion mocujących, a modele Hapro, Menabo i Fischer potrzebują około 30 minut na montaż okablowania i ramion.
Sposób mocowania na haku - Uebler oferuje bardzo wygodny system pionowego nakładania, podczas gdy Menabo ma najtrudniejszy montaż ze względu na dźwignię napinaną do tyłu.
Poszukując bagażnika, warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale również na sposób montażu, wagę własną oraz stabilność konstrukcji - czynniki, które znacząco wpływają na komfort użytkowania.