Reklama

Ten mit bywa katastrofalny w skutkach. Chodzi o łańcuch w silniku

Przez lata funkcjonował mit na temat łańcucha rozrządu jako rozwiązania, które jest bezobsługowe i długowieczne. Takie przekonanie może być bardzo kosztowne w skutkach. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, żeby skutecznie zadbać jego trwałość?

Bezobsługowy i dożywotni - te dwa określenia przez lata funkcjonowały wraz z łańcuchem rozrządu. Niestety, często okazywało się, że miały niewiele wspólnego z rzeczywistością. W teorii łańcuch powinien być bardziej trwały od paska, ale niewłaściwa obsługa w połączeniu z materiałami o niskiej jakości skutecznie skracają jego żywot. Wielu kierowców nie zwracało na to uwagi, przez co doprowadzali do kosztownych awarii.

Rozciągnięty lub zerwany łańcuch rozrządu - koszty naprawy

Usterka łańcucha rozrządu wygeneruje dużo wyższe rachunki za naprawę niż w przypadku paska. Niedostatecznie napięty łańcuch rozrządu może przeskoczyć. W takiej sytuacji może dojść do kolizji tłoka z zaworem, a to może doprowadzić do uszkodzenia głowicy.

Reklama

W niektórych samochodach demontaż głowicy może wymagać wyjęcia całego silnika. Remont silnika w takim przypadku będzie kosztować co najmniej kilka tysięcy złotych.

Często okazuje się, że zakup używanego silnika będzie tańszy niż jego remont.

Sporą część kosztów wymiany łańcucha stanowi robocizna. Im większy i bardziej skomplikowany silnik, tym więcej czasu potrzeba na demontaż podzespołów i wymianę wszystkich elementów. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, żeby łańcuch pracował bezawaryjnie przez wiele lat.

Łańcuch rozrządu - na co zwrócić uwagę, żeby przedłużyć trwałość?

Żywotność łańcucha rozrządu w dużej mierze zależy od prawidłowego działania napinacza, który dba o jego odpowiedni naciąg. Kiedy poziom oleju silnikowego jest na właściwym poziomie, napinacz hydrauliczny pracuje poprawnie. Brak regularnego serwisu olejowego może doprowadzić do zużycia napinacza i rozciągnięcia łańcucha. Zużyty napinacz zaczyna dużo głośniej pracować.  

Kiedy łańcuch rozrządu zaczyna się rozciągać i powstają luzy, koła zębate zaczynają się wycierać. Warto regularnie sprawdzać ich stan, ponieważ przy okazji mogą doprowadzić do przyspieszonego zużycia nastawników faz rozrządu. Dlatego planując wymianę rozrządu opartego na łańcuchu warto od razu rozważyć wymianę zębatek.

Przy każdej wymianie rozrządu nieodłącznym elementem jest wymiana tzw. ślizgów. Prowadnice są wykonane z wytrzymałych materiałów, ale przy dużych przebiegach może dochodzić do ich nadmiernego zużycia, co później wpływa na prawidłową pracę napędu rozrządu.

Oryginalny łańcuch rozrządu lub jego markowy zamiennik powinien być trwały. W przypadku takich części rzadko dochodzi do ich zerwania, ale dużo częściej dochodzi do wyciągnięcia, a nawet przeskoczenia rozrządu. Dlatego warto pamiętać o regularnych wymianach oleju, a każdy podejrzany odgłos dochodzący spod maski od razu konsultować z mechanikiem. W wielu samochodach usterki związane z łańcuchem rozrządu objawiają się błędem "check engine".

Wymiana łańcucha rozrządu - jakie części trzeba wymienić?

Wymiana rozrządu napędzanego łańcuchem to kosztowna naprawa. Dlatego warto od razu kupić gotowy zestaw, w skład którego będą wchodzić następujące elementy:

  • łańcuch,
  • koła zębate,
  • prowadnice,
  • napinacze,
  • elementy mocujące
  • uszczelnienia.

Wymiana łańcucha rozrządu, w zależności od modelu samochodu i wersji silnikowej, potrafi być bardzo skomplikowana. Często zdarza się, że dostęp do elementu jest utrudniony i wymaga wyjęcia np. skrzyni biegów. 

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: łańcuch rozrządu

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy