Tak się robi przeglądy aut w Polsce. Wraca pomysł zdjęć i podwyżek

Paweł Rygas

Paweł Rygas

Aktualizacja
Tylko 2.14 proc. badań technicznych w Polsce zakończyło się w 2024 roku wynikiem negatywnym
Tylko 2.14 proc. badań technicznych w Polsce zakończyło się w 2024 roku wynikiem negatywnymANDRZEJ ZBRANIECKIEast News

Ile samochodów nie zaliczyło przeglądu w 2024 roku w Polsce?

1 na 45 samochodów nie zaliczył przeglądu w Polsce. W Niemczech to 1 na 5 aut

Za przegląd płacimy z góry. To wyjaśnia dramatyczne statystyki?

W Polsce, dosyć powszechne jest, że stali klienci SKP lub firmy mogą sobie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed badaniem. Jest to wykonywane bezpłatnie lub za mniejszą niż badanie opłatą. Ma to na celu wyeliminowanie negatywnego wyniku badania technicznego, a tym samym poprawić satysfakcję klienta
tłumaczy w rozmowie z Interią Jolanta Źródłowska – Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów
Brak waloryzacji od ponad dwóch dekad opłat za badania techniczne, doprowadził do tego, że stacje kontroli pojazdów muszą ze sobą konkurować. Aby zachęcić właściciela pojazdu do przeprowadzenia badania technicznego w wybranej stacji kontroli pojazdów, niekiedy diagnosta "przymyka oko". Dlatego uczciwie pracujące stacje kontroli pojazdów (wykrywające większą liczbę usterek) najczęściej stają się zakładnikiem tego systemu
zaznacza Jolanta Źródłowska

Oblewają przegląd przez błędy urzędników. Bałagan w CEPiK-u

Za przegląd zapłacimy więcej? Podwyżka to kwestia czasu

Wieloletnie zaniedbania w systemie badań w zakresie braku obowiązkowych szkoleń oraz brak inwestycji w wysokokwalifikowanych specjalistów doprowadziły do pogorszenia jakości badań technicznych. Dlatego doinwestowanie branży poprzez urealnienie opłat za badania techniczne, jak również wprowadzenie obowiązkowych szkoleń diagnostów czy dokumentacji zdjęciowej badania technicznego, może wpłynąć na podniesienie jakości badań technicznych, a tym samym przyczynić się zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym
zaznacza Jolanta Źródłowska

Będą podwyżki cen przeglądów. Wraca pomysł zdjęć na badaniach technicznych

Projekt ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych i stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzanych badań technicznych pojazdów oraz znaczące podwyższenie jakości wykonywanych badań, co skutkować będzie wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym
mówił wówczas Stanisław Bukowiec
  • finansową odpowiedzialność dla diagnostów i stacji kontroli pojazdów w przypadku błędnie przeprowadzonych kontroli,
  • obowiązek fotografowania pojazdów w czasie ich wizyty na SKP,
  • kary dla kierowców, którzy spóźnią się na przegląd o więcej niż 30 dni.
Driftowanie na parkingu skończył mandatem i punktami karnymiPolicjaPolicja