Tankujesz pod korek? To zły pomysł. Czasem nawet bardzo zły
Ceny paliwa konsekwentnie spadają od kilku tygodni. Wielu kierowców będzie chciało wykorzystać moment, gdy ceny spadną do akceptowalnego poziomu i zatankuje samochód do pełna. Podpowiadamy, dlaczego tankowanie pod korek nie jest najlepszym pomysłem.
Tankowanie samochodu pod korek jest jednym ze niepożądanych nawyków u kierowców. Eksperci i mechanicy podkreślają, że uzupełnianie paliwa powinno się zakończyć zaraz po pierwszym odbiciu pistoletu dystrybutora paliw. W innym wypadku możemy doprowadzić do kosztownych usterek.
Nadmierna ilość paliwa w baku może być przyczyną awarii elementów odpowiedzialnych za odpowietrzanie baku. Zatankowany po brzegi zbiornik paliwa może uszkodzić filtr węglowy, który jest odpowiedzialny za pochłanianie oparów emitowanych przez paliwo. Bardzo szybko odczują to pasażerowie znajdujący się w samochodzie. Odór paliwa będzie nie do zniesienia.
Po uruchomienia silnika paliwo pobierane przez pompę nie jest w całości tłoczone do cylindrów. Trafia tam jego niewielka ilość, a reszta w tym czasie ma za zadanie chłodzić elementy układu wtryskowego, żeby następnie ponownie trafić do zbiornika.
Jeśli paliwa jest zbyt dużo, w układzie tworzy się zbyt duże podciśnienie, które w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić do trwałego uszkodzenia układu wtryskowego lub doprowadzić do nieprawidłowego działania, uniemożliwiając powrót nadmiaru paliwa do zbiornika.
Wielu kierowców dziwi się, że udało się im zatankować więcej niż wynosi pojemność zbiornika paliwa. Dzieje się tak, dlatego że w przestrzeni baku znajduje się dodatkowa przestrzeń na odpowietrzenie, a dodatkowo paliwo może się jeszcze znaleźć w rurze prowadzącej do baku. Takim sposobem można zatankować więcej paliwa niż widnieje w specyfikacji samochodu.
Najprostszą metodą na prawidłowe tankowanie będzie po prostu uzupełnianie paliwa do pierwszego odbicia. Jest to jasny sygnał do zakończenia tankowania. Niektórzy kierowcy stosują metodę "do drugiego odbicia". Jednak wtedy ryzykujemy, że dodatkowe kilka litrów może zbytnio przepełnić zbiornik. Bardzo często instrukcja obsługi samochodu zakazuje tankowania nadmiernej ilości paliwa.