Paliwo droższe o złotówkę na litrze. To kwestia kilku tygodni

Ostatnie tygodnie przyniosły stabilizację cen paliw. Kierowcy mogą mieć nawet pewne powody do radości. Od początku wakacji zauważyć można niewielkie acz systematyczne obniżki. Jak długo można się będzie "cieszyć" niższymi cenami?

Dzięki tarczy antyinflacyjnej paliwo kosztuje nawet o złotówkę mniej niż przed obniżką VATu
Dzięki tarczy antyinflacyjnej paliwo kosztuje nawet o złotówkę mniej niż przed obniżką VATuAgencja SE/East News

Aż o 61 gorszy na litrze zmniejszyły się od początku wakacji ceny najpopularniejszej benzyny 95-oktanowej. Średnia cena oleju napędowego zmalała od początku wakacji o 36 groszy, a LPG - o 20 groszy. Chociaż ceny wyraźnie oddaliły się od rekordów, czyli ponad 8 zł za litr benzyny 95-oktanowej i oleju napędowego, w ujęciu rok do roku za paliwa płacimy zdecydowanie więcej.

Ceny paliw. Diesel zdrożał aż o 39 proc.

Z analizy biura Reflex wynika, że średnie ceny paliw na półmetku wakacji kształtują się na poziomie:

  • 7,34 zł/l dla benzyny bezłowiowej 95,
  • 8,07 zł/l dla benzyny bezołowiowej 98,
  • 7,56 zł/l dla oleju napędowego,
  • 3,34 zł/l dla gazu płynnego LPG.

Najwięcej - aż o 39 proc. - podrożał olej napędowy. W stosunku do półmetka ubiegłorocznych wakacji za litr najpopularniejszej benzyny 95-oktanowej płacimy dziś o 28 proc. więcej. Podwyżka w wysokości 22 proc. dotknęła właścicieli samochodów zasilanych gazem LPG.

Tarcza antyinflacyjna a ceny paliw

Warto przypomnieć, że jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie, w Polsce wprowadzone zostały przepisy tzw. tarczy antyinflacyjnej. Dzięki niej wciąż obowiązują obniżone stawki podatku VAT na paliwa płynne. Pierwotnie paliwa obłożone były 23-procentową stawką VAT. Począwszy od 1 lutego stawka podatku obniżona została do 8 proc.

Obniżone stawki obowiązywać miały w okresie do 1 lutego do 31 lipca 2022 roku. W czerwcu, w związku z napiętą sytuacją międzynarodową, w parlamencie przegłosowano ustawę wydłużającą działanie zapisów tarczy antyinflacyjnej do 31 października 2022 roku. Co dalej? Możliwe, że do wyborów parlamentarnych tarcza antyinflacyjna będzie przedłużana, choć obecnie i oficjalnie jej koniec przewidziano na wspomnianego 31 października.

Ceny paliw bez tarczy antyinflacyjnej

W jaki sposób powrót do starych stawek podatku VAT przełoży się na poziom cen na dystrybutorach?

Powrót podatków do poziomu sprzed wprowadzenia tarczy antyinflacyjnej będzie oznaczał, że udział podatków w cenie paliwa wzrośnie, a co za tym idzie nie będzie to zmiana neutralna - tłumaczy w rozmowie z Interią Urszula Cieślak z biura monitorującej rynek paliw firmy Reflex.

Jak dużych podwyżek cen paliw możemy się więc spodziewać w listopadzie? Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest łatwa, dużo zależy bowiem od ceny ropy naftowej. Przywrócenie 23 proc. stawki podatku VAT spowoduje automatyczny wzrost ceny litra paliwa o różnicę wynikającą z zastosowania wyższej stawki wobec aktualnie obowiązującej 8 proc. 

Jeśli ceny netto paliw na rynku krajowym pozostałyby na dzisiejszym poziomie, to przywrócenie 23 proc. stawki VAT spowoduje wzrost cen benzyny i oleju napędowego o ok. 1 zł/l i autogazu o około 0,7 zł/l, czyli wzrost cen paliw do poziomu powyżej 8 zł/l - tłumaczy w rozmowie z Interią Urszula Cieślak z Reflexu.

***

Moto Flesz - odcinek 49. Spada sprzedaż aut w Polsce, mniejsze dopłaty do elektryków w NiemczechINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas