Szukanie dziury w całym
Na kilka lat przed wprowadzeniem samochodu do produkcji rozpoczynają się jego liczne testy. Pomysłowość inżynierów nie zna przy tym granic.
Czarnym scenariuszem dla każdej wytwórni jest wpadka w postaci wady konstrukcyjnej, ujawniającej się dopiero po wprowadzeniu auta na rynek. Wytwórnia traci prestiż, a do modelu przyklejana jest łata samochodu niedopracowanego. Aby tego uniknąć, wszystkie opracowywane pojazdy przed wejściem do produkcji, ale wyrywkowo także w jej trakcie, przechodzą wszechstronne badania. Każda wytwórnia ma swój harmonogram, który jest rygorystycznie przestrzegany. Przykładowo w Audi pierwsze analizy komputerowe (np. symulacje zderzeń itp.) są wykonywane na cztery lata przed startem produkcji (tzw. SOP, start of production), sylwetka jest dopracowywana w drobnych szczegółach na dwa lata przed SOP, testy akustyczne pojawiają się na 20 miesięcy przed SOP, a testy drogowezaczynają się zwykle na osiem miesięcy przedrozpoczęciem masowej produkcji. Badania te pochłaniają nawet po kilkaset milionów euro w przypadku nowych modeli. To jednak się opłaca.
Jakie badania przechodzą pojazdy przed wejściem do produkcji? Zapraszamy do galerii:
Technika: testy fabryczne
Szukanie dziury w całym (czytaj artykuł)
Marcin Klonowski