Szukanie dziury w całym

Na kilka lat przed wprowadzeniem samochodu do produkcji rozpoczynają się jego liczne testy. Pomysłowość inżynierów nie zna przy tym granic.

Pierwsze badania aerodynamiczne przeprowadza się na makietach w skali. Prototypy testuje się w tunelu dopiero na dalszym etapie projektowania.
Pierwsze badania aerodynamiczne przeprowadza się na makietach w skali. Prototypy testuje się w tunelu dopiero na dalszym etapie projektowania.Mercedes

Czarnym scenariuszem dla każdej wytwórni jest wpadka w postaci wady konstrukcyjnej, ujawniającej się dopiero po wprowadzeniu auta na rynek. Wytwórnia traci prestiż, a do modelu przyklejana jest łata samochodu niedopracowanego. Aby tego uniknąć, wszystkie opracowywane pojazdy przed wejściem do produkcji, ale wyrywkowo także w jej trakcie, przechodzą wszechstronne badania. Każda wytwórnia ma swój harmonogram, który jest rygorystycznie przestrzegany. Przykładowo w Audi pierwsze analizy komputerowe (np. symulacje zderzeń itp.) są wykonywane na cztery lata przed startem produkcji (tzw. SOP, start of production), sylwetka jest dopracowywana w drobnych szczegółach na dwa lata przed SOP, testy akustyczne pojawiają się na 20 miesięcy przed SOP, a testy drogowezaczynają się zwykle na osiem miesięcy przedrozpoczęciem masowej produkcji. Badania te pochłaniają nawet po kilkaset milionów euro w przypadku nowych modeli. To jednak się opłaca.

Jakie badania przechodzą pojazdy przed wejściem do produkcji? Zapraszamy do galerii:

Technika: testy fabryczne

Szukanie dziury w całym (czytaj artykuł)

Test zmęczeniowy zawieszenia: sztywność elementów zawieszenia dobiera się nie tylko pod kątem optymalizacji prowadzenia samochodu, ale także, aby uzyskać założoną trwałość zespołu. Nadwozie, uzbrojone w zawieszenie, wykonuje setki tysięcy ruchów, wymuszonych przez siłowniki zamocowane w miejscu kół. Kilka dni takich męczarni odpowiada dystansowi pół miliona kilometrów w trudnych warunkach. Przy okazji badania zawieszenia kontrolowane jest zmęczenie karoserii, aby nawet po wielu latach eksploatacji we wnętrzu nic nie skrzypiało.Opel
Próba szczelności nadwozia: u wielu producentów tę próbę przechodzi 100% egzemplarzy (np. tak jest z produkowanymi w Bielsku Fiatami Panda i 500). Gotowy samochód, tuż przed wyjazdem z hali produkcyjnej na plac, przejeżdża przez komorę ze sztucznym deszczem. Niedopuszczalne są jakiekolwiek ślady wody wewnątrz auta. Jeżeli takie zostaną wykryte -€“ auto wraca do poprawki. Próby tego typu są szczególnie istotne w przypadku pojazdów z otwieranym dachem (kabriolety, roadstery, coupe-cabrio itp).Fiat
Silnik na hamowni: jeżeli model otrzymuje nowe jednostki napędowe, to przechodzą one badanie na hamowni. Silnik jest montowany na specjalnym stanowisku i połączony z tzw. hamulcem, który generuje obciążenie jednostki i jednocześnie pozwala zmierzyć jej moc. Na tym etapie przeprowadzane są próby rozruchu silnika i toksyczności spalin. Teoretycznie rozrzut mocy produkcyjnych silników może wynosić nawet 7%, w praktyce jednak zwykle wszystkie nowoczesne samochody mają tyle koni mechanicznych, ile podaje producent.Motor
Testy w warunkach drogowych: obejmują zwykle jazdę w różnych strefach klimatycznych i po drogach o zróżnicowanych nawierzchniach. Tu weryfikacji poddany zostaje praktycznie każdy element samochodu. Sprawdza się m.in., czy zawieszenie jest odpowiednio trwałe, czy silnik wytrzymuje duże przebiegi, czy lakier jest odporny na uderzenia kamieni, zarysowania, wielokrotne mycie itp. Podczas takiej jazdy samochody często są maskowane. Powód jest oczywisty: wszystko odbywa się jeszcze przed premierą auta.BMW
Laboratorium zapachów: wnikliwe testy pod tym kątem przechodzą głównie modele lepszych marek. Samochód jest nagrzewany specjalnymi lampami podczerwonymi, a następnie laboranci oceniają, czy zapach emitowany przez plastiki i wykładziny wnętrza nie jest zbyt intensywny. To, czym skutkuje zaniedbanie badań w tym zakresie, widać szczególnie w wielu tańszych autach włoskich czy koreańskich. W tej dziedzinie zdecydowanie górują koncerny europejskie (np. Audi, BMW czy Mercedes).Audi
Komora niskich temperatur: podobnie jak sam silnik, także cały samochód przechodzi testy w komorze niskich temperatur. Badania są tu dwojakiego rodzaju. Po pierwsze chodzi o sprawdzenie wpływu niskich temperatur na parametry eksploatacyjne samochodu (ekologia, łatwość rozruchu, kultura pracy układu napędowego), a po drugie badany jest też komfort (szybkość nagrzewania wnętrza itp). Badania tego typu są niezależne od późniejszych testów drogowych, z których część przeprowadza się w warunkach arktycznych (np. w Skandynawii lub Kanadzie).Mercedes
Komora bezechowa: to szczególne miejsce wśród laboratoriów, w którym dzięki specjalnemu wygłuszeniu udaje się odizolować całkowicie hałas pochodzący z zewnątrz. Odpowiednio ukształtowane elementy tłumiące na ścianach (w postaci ostrosłupów) pozwalają całkowicie pozbyć się echa. Chodzi bowiem o to, by zająć się jedynie rzeczywistymi hałasami pochodzącymi od samochodu. W komorze bezechowej dopracowywane są szczegóły konstrukcyjne, takie jak uszczelki drzwi, szyby oraz inne wygłuszenia, które zapewniają odpowiedni komfort akustyczny podczas jazdy.Renault
Testy zderzeniowe: zwane są też crash-testami i przeprowadzane już na wstępnym etapie badań prototypu. Poza zderzeniami czołowymi przeprowadzane są też próby uderzeń z tyłu, z boku, dachowania samochodu itp. Obecnie dużą wagę przywiązuje się też do minimalizacji obrażeń w przypadku potrącenia przechodniów. Jeszcze przed wejściem auta do seryjnej produkcji każda wytwórnia symuluje zderzenia według schematów np. Euro-NCAP, aby wiedzieć, jaką ocenę zdobędzie dany model, gdy zostanie zbadany przez tę organizację.Volvo
Tunel aerodynamiczny: pierwsze badania przeprowadzane są zwykle z makietami samochodu w pomniejszonej skali (na przykład pięciokrotnie). To bardzo przyspiesza proces doskonalenia konstrukcji auta i - co by nie mówić - zmniejsza koszty badań. Dopiero po wstępnym dopracowaniu szczegółów do pełnowymiarowego tunelu wjeżdża samochód naturalnej wielkości. Poza określaniem oporów powietrza sprawdzane i dopracowywane są szczegóły konstrukcyjne, które wpływają na hałas, intensywność brudzenia się tylnej szyby itp.Mercedes
Komora oświetlenia: bardzo często elementy tapicerki wnętrza zmieniają swój kolor w zależności od rodzaju padającego światła. Ta sama wykładzina inaczej będzie się prezentować w południe, inaczej przy zachodzącym słońcu, a jeszcze inaczej przy oświetlaniu lampami ulicznymi. Chodzi jednak o to, by kolor wszystkich elementów współgrał ze sobą i nigdy nie pojawiała się wyraźna różnica barw. W laboratoriach umieszczone są lampy, które mogą zmieniać barwę od ok. 1000 do 6500 K (odpowiednik światła dziennego).Mercedes

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas