Sprawdzisz przebieg przez internet!
Mamy dobre wiadomości dla wszystkich, którzy mają już dość notorycznego cofania licznika przez handlujących samochodami.
W wyniku interwencji poselskiej Krzysztof Brejzy (PO), o której informowaliśmy kilka tygodni temu, Ministerstwo Infrastruktury, w projektowanej ustawie o centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, przewidziało wprowadzenie przepisów przeciwdziałających cofaniu liczników.
W myśl projektowanych regulacji prawnych - zgodnie z licznymi sugestiami internautów - informacje o stanie licznika pojazdu trafiać mają do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane mają być przekazywane do systemu przez stację kontroli pojazdów, przy każdorazowym okresowym badaniu technicznym.
Dzięki temu wprowadzone zostanie rozwiązanie umożliwiające kupującemu weryfikację stanu przebiegu auta. Dane udostępniane będą poprzez platformę internetową ePUAP, dzięki której, po wpisaniu informacji zawartych w dowodzie rejestracyjnym, zainteresowanemu udostępniony zostanie stan licznika konkretnego pojazdu.
Przypominamy również, że w ubiegłym miesiącu parlamentarzysta poruszył problem braku skutecznych regulacji zwalczających cofanie liczników pojazdów w wystąpieniach kierowanych zarówno do Ministerstwa Infrastruktury, jak i do Ministra Sprawiedliwości.
W odpowiedzi na interpelację dotyczącą możliwości karania osób cofających liczniki samochodów, minister Sprawiedliwości poinformował, że podjęte zostały prace nad umieszczeniem w Kodeksie Karnym osobnego typu przestępstwa - cofania wskazań licznika.
Chociaż nowe przepisy na pewno utrudnią życie nieuczciwym handlarzom, ci ostatni wciąż będą jeszcze mieli całkiem spore pole manewru. Trzeba pamiętać, że każdego roku w Polsce po raz pierwszy rejestrowanych jest blisko 800 tys. używanych pojazdów z zagranicy.
Wystarczy więc, że sprzedający cofnie licznik przed pierwszym przeglądem na terenie kraju, by wymknął się wszelkim sankcjom. Co więcej, sprowadzone do Polski auta często kupowane są już po "korekcji" stanu licznika wykonanej jeszcze na terenie Niemiec, np. przez tureckich pośredników.
Problemem okazać się też może weryfikacja stanu licznika samochodów poflotowych, które najczęściej wycofywane są z firm po trzech latach użytkowania. Pamiętajmy, że fabrycznie nowy pojazd, właśnie przez okres pierwszych trzech lat, zwolniony jest z obowiązku przechodzenia corocznych badań technicznych. Te samochody powinny jednak przechodzić przeglądy gwarancyjne, co wiąże się z udokumentowaniem przebiegu.
Trzeba jednak przyznać, że posłowi Brejzie należą się gratulacje. Przez ostatnie dwadzieścia lat, żaden polityk na poważnie nie zajął się jeszcze kwestią notorycznego fałszowania wskazań samochodach drogomierzy.