Sprawdź, czy twoje auto ma tę funkcję. Stojąc, wciśnij mocno hamulec
W coraz większej liczbie modeli samochodów dostępna jest funkcja, która zwalnia kierowcę z trzymania stopy na hamulcu. Dzięki niej, auto nie ruszy samo do przodu ani się nie cofnie, nawet jeśli prawa stopa kierowcy odpoczywa. Jak aktywować auto hold?
Nowoczesne samochody są wyposażone w coraz więcej systemów ułatwiających codzienne korzystanie z pojazdu. Jednym z nich jest Auto Hold, system, który automatycznie utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym po zatrzymaniu samochodu.
Auto Hold najczęściej występuje w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, która wymaga ciągłego naciskania pedału hamulca podczas postoju na światłach, nawet na płaskiej drodze. Jednak dzięki coraz powszechniejszemu zastosowaniu elektrycznych hamulców ręcznych, system ten jest coraz częściej używany również w samochodach z manualną skrzynią biegów.
System Auto Hold może działać różnie w zależności od modelu samochodu, ale producenci zazwyczaj stosują to samo rozwiązanie w całej swojej gamie pojazdów. Najczęściej funkcja ta uruchamiana jest za pomocą odpowiedniego przycisku, umieszczonego w pobliżu przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego. Działanie systemu zazwyczaj sygnalizuje dioda na przycisku. Gdy Auto Hold jest aktywny, uruchamia się automatycznie po zatrzymaniu pojazdu, chociaż często wymagane jest dodatkowe, niewielkie naciśnięcie pedału hamulca, aby funkcja została aktywowana. O aktywacji informuje odpowiedni symbol lub napis na zestawie wskaźników.
Niektórzy producenci stosują natomiast inny sposób. Auto Hold nie ma w nich dedykowanego przycisku, ale aby zadziałał, musimy po zatrzymaniu mocno wcisnąć hamulec.
Ruszenie samochodem z systemem Auto Hold jest bardzo proste. W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów wystarczy dodać gazu, a samochód zacznie się poruszać. W przypadku manualnych skrzyń biegów, rusza się w zwykły sposób - wrzucając bieg, popuszczając sprzęgło i dodając gazu.
W obu przypadkach samochód zwalnia hamulce dopiero wtedy, gdy może ruszyć do przodu. Jest to szczególnie wygodne przy manualnych skrzyniach biegów, ponieważ ruszając pod górę, nie musimy martwić się o samodzielne zwalnianie hamulca ręcznego ani o to, że samochód się stoczy.