Sposób pakowania bagaży jest ważniejszy, niż sądzisz

Pakując się na wakacyjne wojaże rzadko przywiązujemy wagę do odpowiedniego rozmieszczenia bagaży w samochodzie. O czym warto pamiętać szykując się do wyjazdu?

article cover
Informacja prasowa (moto)

Żelazna zasada mówi o tym, by wszystkie cięższe przedmioty trafiły do bagażnika. Powinniśmy dosunąć je do oparcia tylnej kanapy tak, by w razie nagłego hamowania, nie przemieszczały się w niekontrolowany sposób.

Rozsądni kierowcy powinni pamiętać o podziale kabiny na część pasażerską i towarową. Oznacza to, że wszystkie możliwe pakunki trafić muszą do tej drugiej. Takie podejście podyktowane jest względami bezpieczeństwa. W razie wypadku i dachowania każdy z przedmiotów pozostawionych w kabinie zamienia się w "pocisk". Wiele obrażeń twarzy czy rąk powodują np. "latające" po wnętrzu auta narzędzia, klucze czy chociażby smartfony. Pamiętajmy wiec, by - na ile to możliwe - każdy z tego rodzaju sprzętów znalazł swoje miejsce w zamykanym (!) schowku. Z tego samego powodu - zwłaszcza w przypadku aut z nadwoziami hatchback czy kombi - przewożone w bagażniku przedmioty powinny być zabezpieczone siatką, a sam kufer "zamknięty" od góry roletą.

Często popełnianym w czasie pakowania bagaży błędem jest też zapominanie o łatwym dostępie do - wymaganych przepisami - gaśnicy i trójkąta ostrzegawczego. Większość kierowców wozi go we wnęce na koło zapasowe, co w sytuacji awaryjnej skutkuje koniecznością "wybebeszenia" bagażnika i naraża nas na dodatkowe niebezpieczeństwo. Pamiętajmy więc, by pakując kufer zadbać o to, by trójkąt, kamizelka odblaskowa i gaśnica zawsze znajdowały się pod ręką!

Korzystając z okazji przypominamy, że obowiązek sygnalizowania postoju pojazdu - światłami lub trójkątem ostrzegawczym - wynika wprost z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kiedy i jak ich używać? Pozwólcie, że zacytujemy kodeks drogowy.

"Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku;

2) na pozostałych drogach twardych:

a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,

b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:

1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:

a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,

b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;

2) na pozostałych drogach:

a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,

b) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.

3. Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas