Sam zdiagnozuj usterkę silnika
Podpowiadamy, jak samemu zdiagnozować typowe awarie silnika. Umiejętność ta przyda się nie tylko przy zakupie auta używanego, ale i w codziennej eksploatacji.
DIESEL
Możliwe przyczyny:
- niewłaściwe dawkowanie paliwa,
- skrajne zużycie silnika i związana z tym utrata kompresji w cylindrach.
Rozwiązanie: diagnostyka układu wtryskowego (ok. 100-200 zł) i ewentualna naprawa wtryskiwaczy (od 550 zł/szt.).
BENZYNA
Możliwe przyczyny:
- zabrudzony korpus przepustnicy,
- zużyte świece lub przewody zapłonowe.
Rozwiązanie: korpus przepustnicy się czyści (ok. 100-150 zł), a po tej operacji w niektórych autach (np. VW) konieczna jest adaptacja
komputerem diagnostycznym. Stare świece lub przewody należy wymienić.
Możliwe przyczyny:
- uszkodzenie panewek (jeżeli stuki są głośne, twarde i zmienne wraz z obrotami),
- niewłaściwe luzy zaworowe lub zużyte popychacze hydrauliczne (stuki ciche, słyszalne szczególnie na wolnych obrotach).
Rozwiązanie: pukająca panewka oznacza agonię silnika. Zwykle opłaca się kupić używany (2000-9000 zł). Luzy zaworowe się reguluje (koszt ok. 200 zł), a uszkodzone popychacze hydrauliczne wymienia (ok. 30-50 zł/szt., robocizna ok. 200-400 zł).
Możliwe przyczyny:
- nieszczelność turbosprężarki,
- zużycie pierścieni tłokowych skutkujące wydmuchiwaniem oleju do układu dolotowego. Uwaga! W silnikach turbo dopuszczalne jest zawilgocenie olejem w dolocie, ale zaleganie oleju już nie.
Rozwiązanie: wymiana turbosprężarki (koszt ok. 2000-6000 zł) lub jej regeneracja (ok. 1500 zł). W przypadku przedmuchów z miski olejowej konieczne jest usunięcie awarii układu odpowietrzania lub remont silnika.
DYMIENIE NA CZARNO
Możliwe przyczyny:
- nadmierne dawkowanie paliwa (głównie w dieslach),
- uszkodzenie wtryskiwaczy.
Rozwiązanie: diagnostyka układu wtryskowego (100-200 zł) i naprawa lub wymiana wtryskiwaczy (od 550 zł za szt.).
DYMIENIE NA SIWO
Możliwe przyczyny:
- zużycie uszczelniaczy zaworowych (dym tylko po rozruchu),
- zużycie pierścieni tłokowych (dym podczas jazdy),
- nieszczelność turbosprężarki (dym w każdej sytuacji).
Rozwiązanie: wymiana uszczelniaczy (od 300 do ponad 1000 zł, gdy konieczny jest demontaż głowicy). Wymiana pierścieni (1500-3000 zł), albo regeneracja turbosprężarki (ok. 1500 zł).
DYMIENIE NA BIAŁO
Możliwe przyczyny:
- przepalenie uszczelki pod głowicą.
Rozwiązanie: wymiana uszczelki (ok. 1000 zł).
Możliwe przyczyny:
- zużycie dwumasowego koła zamachowego (początkowo pojawiają się stuki lub piski przy redukowaniu biegu. Potem zaczynają występować wibracje przy ok. 1500 obr./min, czasami też wibracje i hałasy na biegu jałowym i tuż po dodaniu gazu). Typowa trwałość koła to od 100 do 200 tys. km, a zużycie przyspiesza chiptuning i brutalne operowanie sprzęgłem.
Rozwiązanie: zużyte koło wymienia się na nowe. Decyzję o wymianie podejmuje się po zdjęciu skrzyni biegów i zmierzeniu luzów. Koszt nowego koła to od ok. 1000 zł (popularne Fordy i VW) do ok. 3000 zł (niektóre Toyoty, Hondy i BMW). Koszt wymiany wynosi ok. 400 zł. Czasami
praktykuje się regenerację zamiast wymiany,
jednak nie zapewni ona optymalnego tłumienia
wibracji.
STAN OLEJU SIĘ OBNIŻYŁ
Jeżeli silnik nie ma wycieków, to powodem jest spalanie oleju. W sprawnym silniku nie powinno ubywać więcej niż 0,1 l/1000 km. Choć niektórzy producenci dopuszczają nawet 1 l/1000 km, to już przekroczenie połowy tej wartości oznacza, że coś z silnikiem jest nie tak.
Możliwe przyczyny:
- zużyte pierścienie tłokowe,
- zużyta turbosprężarka.
Rozwiązanie: zużyte pierścienie to zwykle efekt ogólnego wyeksploatowania silnika. Jego remont to koszt od 3000 zł w górę. Tylko jeżeli problem wystąpił po przegrzaniu silnika, pomóc może sama ich wymiana (od ok. 1500 zł). Regeneracja nieszczelnej turbosprężarki to koszt ok. 1500 zł.
STAN OLEJU SIĘ PODNIÓSŁ
Możliwe przyczyny:
- jazda na bardzo krótkich dystansach (niespalone paliwo spływa po ściankach cylindrów do miski olejowej),
- kłopoty z oczyszczeniem filtra sadzy
(dotyczy wyłącznie nowoczesnych diesli z
filtrem cząstek stałych).
Rozwiązanie: jeżeli poziom oleju podniesie się na bagnecie o więcej niż centymetr, to olej należy wymienić, gdyż jest w nim zbyt dużo paliwa. Silnikom eksploatowanym głównie w mieście należy zapewnić możliwość wygrzania się na dłuższych dystansach, raz na dwa tygodnie. W przypadku kłopotów z filtrem DPF/FAP należy przeprowadzić procedurę wypalania sadzy (szybsza jazda przez ok. 40 km).
DIESEL
Możliwe przyczyny:
- obniżona kompresja na skutek zużycia silnika),
- niewłaściwy kąt wyprzedzenia wtrysku w starszych dieslach zużyte wtryskiwacze.
Rozwiązanie: w przypadku zbyt niskiego sprężania problem rozwiąże remont lub wymiana silnika. Kąt wyprzedzenia wtrysku w dieslach z pompą wtryskową jest regulowany ręcznie i może się zmienić z powodu wyciągnięcia paska rozrządu lub błędnego montażu rozrządu. W nowszych dieslach kontroluje go komputer i powinien być właściwy. Zła dawka wtrysku to w większości sytuacji wynik zużycia wtryskiwaczy. W przypadku popularnych common raili sprawdza się tzw.
przelewy i kwalifikuje wtryskiwacze do naprawy lub wymiany.
BENZYNA
Możliwe przyczyny:
- uszkodzenie czujnika temperatury silnika,
- tzw. podparcie zaworów i utrata kompresji.
Rozwiązanie: awarię czujnika wykryć można po podłączeniu testera diagnostycznego lub mierząc bezpośrednio oporność czujnika. Zbyt małe luzy zaworowe można wyregulować, o ile nie doszło już do nadpalenia zaworów (wtedy konieczny będzie remont głowicy).
Możliwe przyczyny:
- przepalenie uszczelki pod głowicą skutkujące przedostawaniem się płynu chłodzącego do oleju. Najczęściej zdarza się w silnikach zasilanych LPG, gdzie problemy ze zubożeniem mieszanki skutkują przegrzaniem i wypaleniem uszczelki.
Rozwiązanie: wymiana uszczelki pod głowicą. W przypadku większości modeli jest to możliwe bez wymontowywania silnika. Przy okazji zwykle opłaca się przeprowadzić regenerację głowicy. Koszt operacji od ok. 1000 zł (tanie i małe auta) po 2500 zł w przypadku droższych modeli.
Możliwe przyczyny:
- usterki układu wtryskowo-zapłonowego,
- uszkodzony przepływomierz (szczególnie w dieslach),
- zatarcie zmiennej geometrii turbo (w dieslach, jeżeli towarzyszy temu szarpanie).
Rozwiązanie: poszukiwania usterki warto rozpocząć od sprawdzenia filtra powietrza (bywa skrajnie zapchany). W silnikach turbo należy skontrolować szczelność dolotu (często zdarzają się pęknięcia plastikowych rur i utrata ciśnienia doładowania), natomiast w benzynowych należy zacząć od kontroli świec i przewodów zapłonowych. Po wykluczeniu takich prostych usterek, trzeba zlecić pełną diagnostykę silnika.
Marcin Klonowski