Sam zdiagnozuj usterkę silnika

Poważną usterkę poprzedzają nasilające się objawy. Wczesna diagnoza pozwala nieraz obniżyć koszty naprawy.
Poważną usterkę poprzedzają nasilające się objawy. Wczesna diagnoza pozwala nieraz obniżyć koszty naprawy.Shutterstock

Nierówna praca na biegu jałowym

Za "pływanie" obrotów w przypadku auta z benzynowym silnikiem mogą odpowiadać także nieszczelności w układzie dolotowym.
Za "pływanie" obrotów w przypadku auta z benzynowym silnikiem mogą odpowiadać także nieszczelności w układzie dolotowym.Motor
  • niewłaściwe dawkowanie paliwa,
  • skrajne zużycie silnika i związana z tym utrata kompresji w cylindrach.
  • zabrudzony korpus przepustnicy,
  • zużyte świece lub przewody zapłonowe.

Podejrzane stuki w silniku

  • uszkodzenie panewek (jeżeli stuki są głośne, twarde i zmienne wraz z obrotami),
  • niewłaściwe luzy zaworowe lub zużyte popychacze hydrauliczne (stuki ciche, słyszalne szczególnie na wolnych obrotach).

Zobacz również:

    Obecność oleju w ukł. dolotowym

    • nieszczelność turbosprężarki,
    • zużycie pierścieni tłokowych skutkujące wydmuchiwaniem oleju do układu dolotowego. Uwaga! W silnikach turbo dopuszczalne jest zawilgocenie olejem w dolocie, ale zaleganie oleju już nie.

    Dymienie na czarno/siwo/biało

    • nadmierne dawkowanie paliwa (głównie w dieslach),
    • uszkodzenie wtryskiwaczy.
    Niebieskawy dym często sygnalizuje konieczność wymiany pierścieni tłokowych.
    Niebieskawy dym często sygnalizuje konieczność wymiany pierścieni tłokowych.Motor
    • zużycie uszczelniaczy zaworowych (dym tylko po rozruchu),
    • zużycie pierścieni tłokowych (dym podczas jazdy),
    • nieszczelność turbosprężarki (dym w każdej sytuacji).
    • przepalenie uszczelki pod głowicą.

    Stuki i wibracje na niskich obrotach

    Stuki i drgania układu napędowego to często zapowiedź awarii koła dwumasowego.
    Stuki i drgania układu napędowego to często zapowiedź awarii koła dwumasowego.Motor
    • zużycie dwumasowego koła zamachowego (początkowo pojawiają się stuki lub piski przy redukowaniu biegu. Potem zaczynają występować wibracje przy ok. 1500 obr./min, czasami też wibracje i hałasy na biegu jałowym i tuż po dodaniu gazu). Typowa trwałość koła to od 100 do 200 tys. km, a zużycie przyspiesza chiptuning i brutalne operowanie sprzęgłem.

    Wahania poziomu oleju silnikowego

    • zużyte pierścienie tłokowe,
    • zużyta turbosprężarka.
    Za przybywanie oleju w nowoczesnych turbodieslach może odpowiadać układ DPF.
    Za przybywanie oleju w nowoczesnych turbodieslach może odpowiadać układ DPF.Motor
    • jazda na bardzo krótkich dystansach (niespalone paliwo spływa po ściankach cylindrów do miski olejowej),
    • kłopoty z oczyszczeniem filtra sadzy(dotyczy wyłącznie nowoczesnych diesli zfiltrem cząstek stałych).

    Utrudniony rozruch na zimno

    • obniżona kompresja na skutek zużycia silnika),
    • niewłaściwy kąt wyprzedzenia wtrysku w starszych dieslach zużyte wtryskiwacze.

    Zobacz również:

      • uszkodzenie czujnika temperatury silnika,
      • tzw. podparcie zaworów i utrata kompresji.

      Maź w płynie chłodzącym

      Motor
      • przepalenie uszczelki pod głowicą skutkujące przedostawaniem się płynu chłodzącego do oleju. Najczęściej zdarza się w silnikach zasilanych LPG, gdzie problemy ze zubożeniem mieszanki skutkują przegrzaniem i wypaleniem uszczelki.

      Pogorszone osiągi

      Brak mocy warto potwierdzić badaniem na hamowni podwoziowej.
      Brak mocy warto potwierdzić badaniem na hamowni podwoziowej.Motor
      • usterki układu wtryskowo-zapłonowego,
      • uszkodzony przepływomierz (szczególnie w dieslach),
      • zatarcie zmiennej geometrii turbo (w dieslach, jeżeli towarzyszy temu szarpanie).