Przegrzanie silnika. Objawy, skutki, przyczyny
Przegrzewający się silnik to problem, którego nie wolno lekceważyć, bo może to prowadzić do napraw idących w tysiące złotych albo, w najgorszym przypadku, do całkowitej destrukcji jednostki. Oto, jakie są objawy przegrzewania się silnika oraz jak reagować, gdy wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej sięga czerwonego pola.
Silnik czasie pracy generuje ogromne ilości ciepła, które musi być odpowiednio rozprowadzane. Za chłodzenie jednostki odpowiada m.in. układ chłodzenia, a także, częściowo, olej silnikowy oraz powietrze wpadające przez chłodnicę i wloty powietrza.
Przegrzanie silnika to jedna z poważniejszych usterek, która może dotknąć właściciela samochodu. Wysoka temperatura silnika może prowadzić do poważnych uszkodzeń, a w najgorszym przypadku do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej. Z tego powodu warto znać przyczyny, objawy oraz skutki przegrzania silnika, aby móc szybko i skutecznie reagować w przypadku wystąpienia problemu.
Przyczyn przegrzania silnika może być wiele. Jedną z najczęstszych jest niewłaściwe funkcjonowanie układu chłodzenia. Nieszczelne węże, uszkodzone opaski czy nagrzewnica mogą wywołać wzrost temperatury silnika. Także uszkodzenie chłodnicy, termostatu, pompy wody czy wycieki płynu chłodzącego to częste problemy. Kolejną przyczyną może być niskie ciśnienie oleju silnikowego. Brak odpowiedniej ilości oleju lub jego zbyt wysoka temperatura mogą prowadzić do przegrzania. Warto także zwrócić uwagę na stan filtra powietrza oraz przepływ powietrza przez chłodnicę - wszelkie zanieczyszczenia mogą utrudniać chłodzenie silnika.
Objawy przegrzania silnika są zazwyczaj dość wyraźne i łatwo je zauważyć. Jednym z pierwszych sygnałów jest wzrost temperatury na wskaźniku temperatury silnika (a w zasadzie temperatury cieczy chłodzącej) na desce rozdzielczej. Jeśli zbliża się do czerwonego pola, oznacza to, że silnik zaczyna się przegrzewać. Innym objawem może być pojawienie się pary spod maski, co sugeruje, że płyn chłodzący zaczyna wrzeć.
W skrajnych przypadkach można również zaobserwować wycieki płynu chłodzącego pod samochodem albo kłęby dymu spod maski - ten ostatni objaw to znak, że sytuacja jest już podbramkowa. Dodatkowo, przegrzewający się silnik może pracować nierówno, tracić moc lub nawet całkowicie przestać działać. Warto zwrócić uwagę na wszelkie niepokojące dźwięki, takie jak stuki czy metaliczne odgłosy, które mogą świadczyć o uszkodzeniach wewnętrznych silnika spowodowanych przegrzaniem. O przegrzanym silniku mogą też świadczyć zapach płynu chłodniczego w kabinie oraz zimne powietrze z nawiewów (znak, że system chłodzenia nie działa prawidłowo i nie jest w stanie regulować temperatury).
Najbardziej poważnym skutkiem jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą, co może prowadzić do mieszania się oleju z płynem chłodzącym i w konsekwencji do awarii silnika. Kolejnym problemem mogą być pęknięcia głowicy cylindrów lub bloku silnika, co wiąże się z koniecznością kosztownej naprawy lub nawet wymiany całego silnika. Przegrzanie silnika może również prowadzić do zatarcia tłoków w cylindrach, co jest efektem braku odpowiedniego smarowania spowodowanego zbyt wysoką temperaturą oleju. Długotrwałe przegrzewanie się silnika może również powodować uszkodzenia innych podzespołów, takich jak turbina, pompa wody czy układ wydechowy.
Przede wszystkim lepiej zapobiegać niż leczyć. Aby uniknąć przegrzania silnika, warto regularnie kontrolować stan układu chłodzenia. Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego, stanu chłodnicy oraz węży to podstawowe czynności, które mogą zapobiec poważnym problemom. Warto także zwrócić uwagę na stan oleju silnikowego - regularna wymiana oleju oraz filtrów jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Możesz też stosować specjalne dodatki do oleju, które zmniejszają współczynnik tarcia między poszczególnymi elementami zmniejszając ryzyko przegrzania się silnika.
Jeśli już dojdzie do wzrostu temperatury cieczy chłodzącej, koniecznie zatrzymaj auto i sprawdź w pierwszej kolejności poziom płynu chłodniczego. Jeśli jest go za mało, uzupełnij, możesz do tego wykorzystać nawet zwykłą wodę (na drodze do warsztatu). Nie kontynuuj jazdy, dopóki wskazówka temperatury cieczy chłodzącej nie opadnie do odpowiedniego poziomu. Jeśli po uzupełnieniu płynu problem nadal występuje, konieczne będzie wezwanie lawety, bo dalsza jazda grozi całkowitym zniszczeniem silnika.