Proste zasady, dzięki którym unikniesz awarii samochodu. Stosuj je koniecznie
Trwałość samochodów i bezawaryjna jazda zwykle zależy od tego jakie mamy nawyki, od naszej techniki jazdy i tego jak dbamy o samochód. Podpowiadamy jakie zasady warto stosować aby auto jak najdłużej jeździło bezawaryjnie.
Spis treści:
W opinii publicznej trwałość współczesnych samochodów nijak się ma do trwałości aut wyprodukowanych dwadzieścia lat temu. Nic dziwnego, kiedyś nawet drobna usterka w samochodzie z niewielkim przebiegiem byłaby nie do pomyślenia, ale ze względu na znacznie wyższy poziom skomplikowania technologicznego nowych samochodów takie usterki mogą się przytrafić nawet samochodom z minimalnym przebiegiem.
Bez względu na przebieg czy wiek auta warto stosować się do tych kilku zasad, które znacząco wydłużą żywotność samochodu i dzięki nim będzie służył nam bezawaryjnie znacznie dłużej.
Pilnuj wymiany oleju
Dobry olej to podstawa, czy też "kto nie smaruje, ten nie jedzie". Żarty na bok, ale w tym powiedzeniu jest sporo prawdy, bowiem od jakości i stanu oleju zależy bardzo wiele w silniku. Stary i przepracowany olej, niewymieniany od kilkudziesięciu tysięcy kilometrów to pierwszy stopień do warsztatowego piekła. Większość producentów zaleca wymianę oleju co około 15 000 km lub co roku, jednak warto rozważyć wymianę oleju w nieco mniejszych odstępach przejechanego dystansu. Zwłaszcza w bardziej wysilonych jednostkach, lub takich, z których korzystamy na krótkich odcinkach warto wymieniać olej co 12-13 tys. kilometrów i wybierać markowe sprawdzone oleje z pewnego źródła.
Nowoczesne oleje, w których stosuje się między innymi technologię estrów sprawiają, że wnętrzności silnika są znacznie lepiej chronione i smarowane, jednak podstawą jest regularna wymiana i dbanie o właściwy stan oleju w jednostce napędowej. Nie warto przeciągać wymiany oleju w nieskończoność - zbyt duże interwały lub za niski stan może doprowadzić do prawdziwych problemów z silnikiem kończących się kosztownymi naprawami.
Tankuj paliwo dobrej jakości
Skoro ważny jest olej, trudno zlekceważyć tu również kwestię paliwa. Dobrej jakości paliwo ze sprawdzonego źródła (sprawdzonej stacji) sprawi że silnik będzie pracował bezawaryjnie, a układ wtryskowy nie będzie stwarzał problemów. Awarie układów paliwowych to jedne z najczęstszych problemów we współczesnych samochodach, zarówno z silnikiem diesla jak i benzynowych, dlatego warto tankować sprawdzone paliwo, a podejrzane stacje omijać z daleka. Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie publikowanych w sieci raportów o jakości paliwa na wybranych stacjach, które pomogą wyeliminować niepewne źródła. Stacja z najniższą ceną paliwa nie zawsze jest najlepszym wyborem, bowiem zaoszczędzone w ten sposób pieniądze będziesz musiał później wydać w warsztacie.
O paliwie dobrej jakości lub z oferty premium warto pomyśleć w zimie, kiedy silnik pracuje w trudnych warunkach. Nowoczesne paliwa dużych koncernów stosują wiele dodatków i detergentów, które pomagają utrzymać układ paliwowy i silnik w jak najlepszej kondycji, dlatego dobrym pomysłem zwłaszcza w zimie jest zatankowanie od casu do czasu paliwa z oferty premium.
Jazda we właściwym zakresie obrotów
Jazda na bardzo niskich obrotach według wielu kierowców sprzyja oszczędzaniu paliwa, jednak nie jest to do końca prawda, a zwłaszcza nowoczesne silniki nie lubią jazdy na zbyt niskich obrotach, szczególnie wtedy, gdy silnik nie jest rozgrzany. Niskie obroty powodują duże przeciążenia i zwiększają wysilenie silnika, powodują duże wibracje, które przekładają się na szybsze zużycie podzespołów, także tych należących do przeniesienia napędu (skrzynia biegów, sprzęgło), czy układu oczyszczania spalin.
W przypadku samochodów z silnikiem diesla warto również pamiętać, że nie lubią one zbyt długiej jazdy na najwyższych obrotach. Wysoka prędkość obrotowa sprzyja konsumpcji oleju, więc jeśli lubisz jazdę w dynamicznym stylu i kręcisz silnik do wysokich obrotów pamiętaj, aby raz na jakiś czas sprawdzić poziom oleju, ewentualnie wozić ze sobą butelkę oleju na dolewki.
Unikaj jazdy na krótkich odcinkach
Jazda na krótkich dystansach, z ciągle niedogrzanym silnikiem nie jest dla niego najlepsza. Zwłaszcza jeśli odpalamy silnik i od razu korzystamy z wysokiego zakresu obrotowego by dynamicznie przyspieszyć lub wyprzedzić. W ten sposób nierozgrzany silnik nie ma właściwego smarowania - olej potrzebuje chwili aby dotrzeć do wszystkich zakamarków silnika i osiągnąć właściwą temperaturę roboczą, czyli taką, w której zapewnia najlepszą ochronę elementom silnika. Gdy kręcimy silnik wysoko zanim osiągnie optymalną temperaturę pracy zwiększona dawka paliwa, która trafia do układu korbowo-tłokowego rozrzedza film olejowy i powoduje że smarowanie nie jest najlepsze. Wtedy właśnie tarcie sprawia, że kluczowe elementy silnika szybciej się zużywają i mogą nawet doprowadzić do zatarcia silnika, zużycia panewek lub pierścieni i uszkodzenia wielu innych elementów silnika.
Efektem ubocznym jest dodatkowo zwiększone zużycie paliwa.
Ruszając w dłuższą czy krótką trasę warto pozwolić silnikowi złapać odpowiednią temperaturę, tzn. nie przyspieszać gwałtownie zaraz po odpaleniu, tylko starać się utrzymywać silnik na optymalnym poziomie obrotów (w uproszczeniu nieco poniżej środka skali obrotomierza), pozwolić mu złapać temperaturę roboczą i dopiero wtedy korzystać z większego zakresu osiągów. Warto też starać się nie ograniczać do jazdy na krótkich dystansach - czasem lepiej pojechać objazdem i pozwolić silnikowi na dogrzanie się.
Regularne wizyty w serwisie
Wielu kierowców kiedy nadchodzi dzień badania technicznego drżą o to czy samochód nie sprawi żadnych kłopotów i przejdzie przegląd bezproblemowo. Tymczasem my zalecamy regularne wizyty w serwisie i korzystanie z rozszerzonych przeglądów, które pozwolą sprawdzić, czy wszystko w samochodzie działa tak jak powinno i czy nie wymaga żadnej dodatkowej uwagi.
Przegląd to okazja do sprawdzenia pracy zawieszenia, napędu czy osprzętu silnika takiego jak turbosprężarka czy pasek/łańcuch rozrządu. Jeśli będziemy zaniedbywać stany tych podzespołów z czasem mogą doprowadzić do poważniejszej awarii, lub przyczynić się do szybszego zużycia innych części (np. w przypadku zawieszenia), dlatego warto regularnie odwiedzać serwis, a przy okazji badania technicznego poprosić o dokładniejsze sprawdzenie sprawności samochodu i ewentualne sugestie w kwestii tego, czemu powinniśmy się bliżej przyjrzeć.
Jeśli dostaniemy taką sugestię nie lekceważmy jej, a raczej wymieńmy lub naprawmy zużytą lub uszkodzoną część, aby auto mogło dalej pracować bezawaryjnie.
***