Policjanci sprawdzają oznaczenia na oponach. Rzut oka i już wypisują mandat
Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu zapewniający bezpieczeństwo jazdy – jako jedyna część auta mają kontakt z podłożem. Policjanci coraz częściej, szczególnie w przypadku starszych aut, zwracają uwagę na ogumienie i jego stan oraz oznaczenia. Jeśli coś się nie zgadza, mogą wypisać mandat, a nawet zakazać dalszej jazdy.
Funkcjonariusze patrzą nie tylko na stan opon oraz to, czy są zamontowane zgodnie z przepisami - a więc na jednej osi występuje ten sam model opony - ale także na oznaczenia. Jeśli coś się nie zgadza, są zobligowani do tego, aby zatrzymać dowód rejestracyjny. Na przykład gdy na jednej osi zamontowano są dwie różne opony, to wg przepisów taki pojazd nie może uczestniczyć w ruchu.
Warto pamiętać, że opony mogą być wyprodukowane w różnym okresie, ale model musi się zgadzać. Wg polskich przepisów wysokość bieżnika opony musi wynosić co najmniej 1,6 mm (co w przypadku opon zimowych jest wartością skrajnie niebezpieczną, wg ekspertów minimum to 3-4 mm), a ogumienie nie może mieć żadnych pęknięć. Mandat za opony w złym stanie to zwykle kilkaset złotych, choć taryfikator w kwestii tzw. innych naruszeń przewiduje maksymalną grzywnę w wysokości 3000 zł.
Na oponie można również znaleźć kod DOT (Department of Transportation), który zawiera datę produkcji opony. Kod ten składa się z 12 znaków, z czego pierwsze dwa to kod producenta wskazujący na przykład, w której fabryce wyprodukowano daną oponę, a kolejne cztery to data produkcji (np. 0123 oznacza, że opona została wyprodukowana w 1. tygodniu 2023 roku). Wiek opony ma kluczowe znaczenie, bowiem ogumienie, nawet gdy nie jest używane, traci swoje właściwości. Przyjmuje się, że za nową oponą uznajemy taką, która została wyprodukowana maksymalnie trzy lata wstecz.
Indeks prędkości opon to istotny parametr, który trzeba wziąć pod uwagę, dobierając opony do swojego pojazdu. Oznacza on maksymalną prędkość, przy której opona może być bezpiecznie eksploatowana przy pełnym obciążeniu. Ten literowy wskaźnik jest zazwyczaj umieszczany na boku opony, obok innych kluczowych danych takich jak szerokość, profil i średnica.
Międzynarodowe normy definiują różne indeksy prędkości, które są przypisane różnym literom alfabetu, odpowiadającym konkretnym wartościom prędkości. Spotykane najczęściej indeksy prędkości obejmują:
- S - do 180 km/h,
- T - do 190 km/h,
- U - do 200 km/h,
- H - do 210 km/h,
- V - do 240 km/h,
- Z - powyżej 240 km/h,
- W - do 270 km/h,
- Y - do 300 km/h.
Obok indeksu prędkości jest też oznaczenie indeksu nośności opony, czyli tego, przy jakim maksymalnym obciążeniu (wyrażonym w kg) opona zachowa swoje właściwości. Indeks nośności opony, znany także jako indeks ładowności (ang. Load Index, LI), to liczba określająca maksymalne obciążenie, jakie opona może bezpiecznie przenieść przy zalecanym ciśnieniu powietrza.
Na przykład, opona z indeksem nośności 62 może przenosić maksymalne obciążenie wynoszące 265 kg. Jeśli indeks nośności wynosi 75, maksymalne obciążenie wzrasta do 387 kg. Opony z indeksem 82 mogą wytrzymać 475 kg, a te z indeksem 88 - 560 kg. Przy indeksie nośności 94, maksymalne obciążenie wynosi 670 kg. Dla opon z indeksem 100 obciążenie wynosi 800 kg, podczas gdy opony z indeksem 110 mogą przenosić aż 1060 kg. Wszystkie te wartości są określone dla optymalnego dla danej opony ciśnienia.