Nawet cztery pasy w jedną stronę. Rusza największa inwestycja tego roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że uzyskała zgodę na rozbudowę autostrady A2 na odcinku między Łodzią a Warszawą. Trasa, wybudowana ponad dekadę temu, jest jednym z najbardziej zatłoczonych fragmentów dróg w Polsce, a jej rozbudowa umożliwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Następny etap to ogłoszenie przetargu na wybór wykonawców.

W skrócie
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała zgodę na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią a Warszawą.
- Przewidywana jest rozbudowa trasy do trzech, a miejscami nawet czterech pasów ruchu oraz wdrożenie odnawialnych źródeł energii do zasilania infrastruktury.
- Prace mają być przeprowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego, co wymaga opracowania skomplikowanej organizacji ruchu.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Od lat autostrada A2 na odcinku między Łodzią a Warszawą należy do tych fragmentów dróg w Polsce, gdzie natężenie ruchu jest największe. Niedawne wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu wykazały, że liczba pojazdów przejeżdżających tym odcinkiem w ciągu dnia wynosi, w zależności od lokalizacji i pory, od ponad 50 tys. do niemal 100 tys. Ponadto drogowcy przewidują dalszy wzrost ruchu, dlatego rozbudowa trasy jest niezbędna, aby zwiększyć komfort podróżujących.
Autostrada A2 z czterema pasami ruchu w jedną stronę
O planach poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią mówi się już od 2022 roku. Teraz jednak wszystko wskazuje na to, że inwestycja wreszcie nabierze tempa. Jak poinformowali właśnie drogowcy - udało im się zebrać komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na rozbudowę autostrady A2. Tym samym przed ruszeniem prac pozostało już tylko ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców.
Autostrada A2 docelowo będzie wyposażona w trzy pasy ruchu w obu kierunkach na odcinku między węzłami Łódź Północ a Pruszków, natomiast od Pruszkowa do węzła Konotopa powstaną nawet cztery pasy. W ramach inwestycji przewidziano także dodatkowe prace przy węźle Łódź Północ - tam trasa nie zostanie poszerzona, ale zostanie wymieniona nawierzchnia oraz zamontowane nowe, energooszczędne oświetlenie.
Rozbudowa autostrady A2. Kalendarium
- 30 sierpnia 2023 r. - podpisanie umowy na projekt rozbudowy
- 29 października 2024 r. - złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID
- 2 kwietnia 2025 r. - Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. mazowieckiego
- 30 maja 2025 r. - Wojewoda Łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. łódzkiego
- czerwiec/lipiec 2025 r. - ogłoszenie przetargu na roboty budowlane
- I połowa 2026 r. - podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy
- II połowa 2028 r. - zakończenie robót
Nowa autostrada A2 będzie samowystarczalna energetycznie
GDDKiA podjęła decyzję, że rozbudowany odcinek autostrady A2 będzie trasą samowystarczalną pod względem energetycznym. Oznacza to wykorzystanie instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej oraz oświetlenia. Wszystkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi - takie jak oświetlenie czy stacje meteorologiczne - mają być zasilane energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. To innowacyjne rozwiązanie, które ma stać się wzorem dla przyszłych projektów.
To jedna z najtrudniejszych inwestycji w ostatnich latach
Drogowcy jednocześnie podkreślają, że rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą będzie jedną z najbardziej wymagających i skomplikowanych inwestycji ostatnich lat. Niezbędne będzie uwzględnienie wielu czynników, które nie pojawiają się przy "standardowych" budowach.
Najważniejsze jest to, że prace budowlane będą prowadzone przy zachowanym ruchu drogowym. W związku z tym konieczne będzie opracowanie i wdrożenie bardzo precyzyjnej i skomplikowanej, czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie sprawny przejazd pojazdów.