Podatek za używane auto
Kupując używany samochód, trzeba pamiętać o obowiązku zapłacenia podatku od czynności cywilno - prawnych. Sprawdź, jak to zrobić.
Z chwilą kupna samochodu powstaje obowiązek podatkowy, chyba że sprzedający jest płatnikiem podatku VAT, np. samochód został kupiony w komisie i dostaliśmy fakturę VAT.
Jeśli auto zostało kupione jedynie na podstawie umowy kupna - sprzedaży (czyli od osoby fizycznej), od chwili podpisania umowy kupujący ma 14 dni na zapłacenie podatku od czynności cywilno - prawnych (zwolnione z niego są osoby niepełnosprawne oraz ci kupujący, którzy za pojazd zapłacą nie więcej niż 1000 zł).
Podatek wynosi 2 proc. od wartości rynkowej pojazdu. I tu ważna uwaga: wartość to nie to samo co cena wpisana w umowie. Jeśli urzędnik uzna, że jest ona zbyt niska, może ją zakwestionować, wskazując, że np. według tabel firmy Eurotax lub publikacji Info-Ekspert, wartość rynkowa jest wyższa od ceny, w związku z czym wyższa jest podstawa opodatkowania. Nakazuje przy tym dopłacenie odpowiedniej kwoty.
Oczywiście kupujący ma prawo do odwołania się od tej decyzji np. ze względu na uszkodzenia w pojeździe, które zmniejszają jego wartość. W tym momencie urząd skarbowy powoła biegłego wyceniającego pojazd. Jeśli określona przez niego wartość auta będzie o 33 proc. wyższa od tej na umowie, to kupujący nie tylko zapłaci wyższy podatek, ale będzie musiał pokryć koszty wyceny.
Aby zapłacić podatek, należy złożyć lub przesłać do urzędu skarbowego, właściwego dla miejsca zamieszkania, formularz PCC-3 (można go znaleźć np. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl). W formularzu trzeba podać dane sprzedającego i kupującego oraz opis przedmiotu umowy, czyli samochodu.
Koniecznie trzeba pamiętać, aby deklarację podpisał także sprzedający. Z tego powodu PCC-3 powinno wypełnić się wraz z umową kupna - sprzedaży. Należny podatek można wpłacić na konto urzędu lub w jego kasie. Trzeba pamiętać, że jeśli nie dopełnimy formalności w urzędzie skarbowym, wydział komunikacji nie przerejestruje samochodu.
Podatnik, który nie ureguluje zaległego podatku, otrzyma najpierw upomnienie. Później wystawiany jest tytuł wykonawczy i rozpoczyna się egzekucja przez poborców skarbowych. Działania te mogą doprowadzić np. do zajęcia wynagrodzenia za pracę, blokady rachunków bankowych a nawet wystawienia na aukcję pojazdu.
Osoba, która nie jest w stanie opłacić podatku w ustawowym terminie, może wystąpić o odroczenie terminu płatności podatku lub o rozłożenie na raty.
Tekst pochodzi z tygodnika