Po co jest filtr kabinowy w aucie i co ile go wymieniać?
Samochód to zespół naczyń połączonych. Warto pamiętać, że jego eksploatacja nie polega jedynie na wlewaniu paliwa i wymianie klocków hamulcowych. Niektóre podzespoły, jak na przykład filtr kabinowy, służą do poprawy komfortu jazdy kierowcy oraz pasażerów. Poznaj jego specyfikę oraz interwały wymiany.
Układ wentylacji w samochodzie został stworzony po to, by wtłaczać do przestrzeni pasażerskiej pojazdu powietrze. Żaden kierowca ani pasażer nie chce oddychać brudnym powietrzem - dlatego warto je oczyścić. Do tego służy właśnie filtr kabinowy, inaczej zwany pyłkowym lub przeciwpyłkowym. Już sama nazwa wskazuje na to, jakie dodatkowe funkcje pełni on w naszym pojeździe.
Na rynku dostępne są różnego rodzaju filtry - od podstawowych po bardziej zaawansowane. Najczęściej spotykane są filtry kabinowe węglowe, które bardzo dobrze oczyszczają powietrze, co docenią m.in. alergicy oraz osoby chorujące na astmę. Nowoczesne dreny składają się z kilku warstw włókien o różnorodnych strukturach pokrytych między innymi aktywnym węglem.
Nie ma jednoznacznego zalecenia co do częstotliwości wymiany filtra kabinowego. W odróżnieniu od oleju silnikowego interwały wymiany nie wpływają w znaczny sposób na eksploatację pojazdu. Jednak jest to bardzo istotny element wyposażenia pojazdu, dlatego lepiej nie zwlekać z decyzją zbyt długo. Dlaczego?
Zapchany filtr kabinowy ma zmniejszoną efektywność wyłapywania substancji szkodliwych oraz bakterii. Często kierowcy zauważają także mniejszy przepływ świeżego powietrza w przypadku zabrudzonego drenu, a w sezonie jesienno-zimowym częściej trzeba walczyć z zaparowanymi szybami. Coraz więcej firm rekomenduje wymianę tego modułu co najmniej raz w roku, a w optymalnych warunkach nawet dwukrotnie: przed latem oraz przed zimą.
Jest to jedna z najprostszych czynności związanych z wymianą podzespołów w pojeździe. Nie potrzebujemy do tego narzędzi czy specjalistycznej wiedzy. Najważniejszym aspektem jest lokalizacja miejsca montażu filtra kabinowego.
Najczęściej jest to:
- podszybie od strony maski,
- okolice schowka przed siedzeniem pasażera,
- wydzielona strefa za pedałem gazu.
Najprostsza jest wymiana filtra kabinowego znajdującego się między deską rozdzielczą a silnikiem. W takim przypadku jedyne, co musimy zrobić, to wyjąć stary dren, a następnie włożyć w jego miejsce nowy.
Skala trudności nie jest o wiele większa w przypadku umiejscowienia modułu w okolicach schowka, choć w niektórych przypadkach trzeba wymontować całą skrytkę. Z tych trzech lokalizacji, z punktu widzenia laika, najtrudniejsza jest wymiana filtra kabinowego znajdującego się za pedałem gazu. Potrzebny będzie klucz torx do jego odkręcenia. Po zamontowaniu warto również upewnić się, że pedał został dobrze przykręcony.
Na koszt zakupu filtra kabinowego składają się przede wszystkim cztery elementy: marka i model pojazdu, jakość części, rodzaj drenu oraz renoma producenta. Dyrektywa GVO pozwala na zakup:
- oryginału z logo producenta pojazdu (OE),
- oryginału z logo producenta części (OEM, OES),
- zamiennika o jakości porównywalnej do oryginału,
- zamiennika.
Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów kabinowych: standardowe oraz węglowe. Wybór jest bardzo szeroki i zależy tak naprawdę od indywidualnej decyzji właściciela samochodu. Najtańsze zamienniki to koszt kilku złotych, podczas gdy wysokiej jakości, oryginalne filtry kabinowe, mogą kosztować ponad 400 PLN.
***