O ile dalej zahamujesz z przyczepą?

Tego, że z przyczepą auto hamuje gorzej, można się spodziewać. Sprawdziliśmy, o ile wydłuża się hamowanie.

Motor

Zdecydowana większość samochodów może po zamontowaniu haka ciągnąć przyczepę. Zwykle swoją rolę doskonale spełnia tak zwana przyczepa lekka, która z zasady nie musi posiadać własnych hamulców. Jednak po obciążeniu jej do granic możliwości masa zestawu może się podnieść o kilkadziesiąt procent. Jak to wpływa na skuteczność hamowania w sytuacji awaryjnej?

Wybraliśmy największą

Górna granica dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy lekkiej bez hamulców to 750 kg. Jednak w wielu autach średniej wielkości producent ogranicza możliwość stosowania przyczepy niehamowanej do 500 kg, a nawet 400 kg. Do testu wybraliśmy więc model, który pomimo niezbyt wielkich rozmiarów może holować przyczepę o masie sięgającej 750 kg. Według wytwórni VW, hamulce Tourana zniosą bez problemów napór dodatkowej masy z tyłu samochodu.

Na potrzeby testu przyczepa została załadowana maksymalnie, a jej dopuszczalna masa całkowita sięgnęła 749,5 kg. Jednocześnie obciążenie zostało rozłożone w taki sposób, aby nacisk pionowy na hak wyniósł dokładnie tyle, ile dopuszcza producent samochodu.

Przebieg testu

Droga hamowania była mierzona profesjonalną aparaturą GPS pracującą z częstotliwością 100 Hz (stukrotnie wyższą niż w samochodowej nawigacji). Jako prędkość początku pomiaru wybrano maksymalną dopuszczoną przepisami prędkość jazdy z przyczepą poza obszarem zabudowanym - 80 km/h.

Ciekawe wyniki

Droga hamowania z prędkości 80 km/h po podłączeniu przyczepy wydłużyła się aż o 40% zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej. Oznacza to zatrzymanie zestawu o niemal trzy długości auta dalej. Taki spadek skuteczności hamowania zdecydowanie trzeba brać pod uwagę i pamiętać, że różnica ta rośnie wraz z kwadratem prędkości.

Jak przeprowadzaliśmy test hamowania z przyczepą

We wszystkich kołach (opony Uniroyal Rain Expert), ciśnienie skorygowano według zaleceń dotyczących jazdy z przyczepą.
We wszystkich kołach (opony Uniroyal Rain Expert), ciśnienie skorygowano według zaleceń dotyczących jazdy z przyczepą.Motor
Przyczepa o DMC 750 kg została obciążona do maksymalnej wartości przy wykorzystaniu pojemników balastowych.
Przyczepa o DMC 750 kg została obciążona do maksymalnej wartości przy wykorzystaniu pojemników balastowych.Motor
Obciążenie pionowe haka zostało ustawione na maksymalną wartość poprzez odpowiednie rozmieszczenie obciążenia.
Obciążenie pionowe haka zostało ustawione na maksymalną wartość poprzez odpowiednie rozmieszczenie obciążenia.Motor
W teście wykorzystano urządzenie pomiarowo-rejestrujące, stosowane w badaniach homologacyjnych pojazdów.
W teście wykorzystano urządzenie pomiarowo-rejestrujące, stosowane w badaniach homologacyjnych pojazdów.Motor

Wyniki pomiarów długości drogi hamowania z prędkości 80 km/h na różnych rodzajach nawierzchni

Przyczepa ma gorszy wpływ na hamowanie niż zwiększone obciążenie auta. To kilogramy, które pchają, ale nie poprawiają docisku opon.
Przyczepa ma gorszy wpływ na hamowanie niż zwiększone obciążenie auta. To kilogramy, które pchają, ale nie poprawiają docisku opon.Motor

Na suchej nawierzchni

Jazda z maksymalnie obciążoną przyczepą niehamowaną wydłużyła drogę hamowania aż o 40%. Jest to wynik większego obciążenia hamulców przy praktycznie niezmienionym docisku kół. Wartość tzw. współczynnika przyczepności wynosiła na tej nawierzchni 0,888 i jest to wynik typowy dla wielu asfaltowych dróg. Po dociążeniu auta pasażerami wzrost długości drogi hamowania spadł do 32%, co jest wynikiem lepszego docisku kół auta do nawierzchni.

Na suchej nawierzchni
Na suchej nawierzchniMotor
Obawy kierowców o obrócenie się przyczepy przy hamowaniu na mokrym są nieuzasadnione. Niehamowana przyczepa jest bardzo stabilna.
Obawy kierowców o obrócenie się przyczepy przy hamowaniu na mokrym są nieuzasadnione. Niehamowana przyczepa jest bardzo stabilna.Motor

Na mokrej nawierzchni

Podobnie jak w przypadku próby hamowania na suchym asfalcie, także i tu długość drogi hamowania po dołączeniu przyczepy wzrosła o 40%. To jednak warunki idealne i dla samochodu z gorszymi oponami wzrost drogi hamowania mógłby być jeszcze większy. Na mokro absolutnie nie należy przekraczać z przyczepą prędkości 80 km/h, gdyż droga hamowania robi się bardzo długa.

Na mokrej nawierzchni
Na mokrej nawierzchniMotor

Hamowanie z innych prędkości

Poniżej prezentujemy wyniki mówiące, jak wydłuży się droga hamowania z różnych prędkości po dołączeniu do auta załadowanej przyczepy niehamowanej. Wyraźnie widać, dlaczego obowiązujące ograniczenia prędkości zestawu do 70 km/h poza terenem zabudowanym i do 80 km/h na drogach dwujezdniowych są słuszne.

Hamowanie z innych prędkości
Hamowanie z innych prędkościMotor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko