Najdroższe lakiery samochodowe. Kosztują tyle, co nowe auto
Wśród dodatkowych opcji wyposażenia, które należą do najdroższych, można znaleźć wymyślne kolory lakierów. W przypadku niektórych marek specyficzny kolor może kosztować nawet powyżej 100 tysięcy złotych.
Kolor to jeden z najważniejszych elementów decydujących o wizualnym "odbiorze" samochodu. Producenci samochodów, szczególnie tych z wyższej półki, już dawno odkryli, że klienci gotowi są dopłacić dziesiątki tysięcy złotych, aby wyróżnić swój pojazd wyjątkowym kolorem lakieru. Z tego względu wprowadzili nawet specjalne opcje, na przykład BMW Individual czy "Paint to Sample" w przypadku Porsche, aby w trakcie konfiguracji pojazdu mieć możliwości wyboru wyjątkowego - i wyjątkowo drogiego - lakieru.
W kategorii najdroższych lakierów prym wiodą marki z półki premium. Zwykle, w przypadku popularnych producentów, dopłata za lakier metalizowany wynosi od około 2 tys. do 6 tys. zł, w zależności od wielkości auta. Dla indywidualnych kolorów drogich producentów górna granica w zasadzie nie istnieje, za lakier do aut marek typu Rolls-Royce czy Bugatti możliwe są dopłaty liczone w setkach tysięcy złotych, jeśli mówimy na przykład o kolorze wybranym bezpośrednio przez właściciela, dla którego inspiracją był kolor na przykład tarczy jego zegarka.
W takich wypadkach cena ustalana jest indywidualnie. Producenci tacy jak Porsche, BMW czy Mercedes stosują bardziej określone widełki. W przypadku BMW lakier z palety BMW Individual, który jest najdroższy, nazywa się Pure Metal Silver (inspirowany kolorem limitowanej edycji BMW M5 na rynek w USA). Można go zamówić do wielu modeli. Kosztuje ponad 40 tysięcy złotych. Cena wynika między innymi z tego, że proces lakierowania w dużej mierze odbywa się ręcznie. Lakiery takie jak Frozen Pure Grey są dużo tańsze i kosztują "jedynie" niecałe 20 000 zł.
Porsche, poza usługą Paint to Sample (czyli koloru na życzenie) oferuje bardziej standardowe lakiery, na przykład do modelu 911. Ceny startują od niecałych 6 tys. zł, ale są też takie za ponad 20 tysięcy złotych. Lakiery Paint to Sample to wydatek, za który można mieć już całkiem niezłe auto kompaktowe - najdroższe mogą kosztować ok. 124 tysiące złotych.
Sporo za specjalne kolory nadwozia liczy sobie Mercedes, na przykład dla modelu Maybach Klasy S. W gamie są kolory za niecałe 23 tysiące złotych (lakiery Manufaktur), ale za dwukolorowe nadwozie zapłacimy dużo więcej, bo aż prawie 90 tysięcy. Szczególnie wysokie dopłaty czekają właścicieli aut, którzy chcą, aby w ich lakierze znajdowały się drobinki złota czy diamentów. Do najdroższych należał lakier położony na modelu Rolls-Royce Ghost kilka lat temu, za który właściciel dopłacił, według szacunków, około 1,2 mln zł.
Zmiany koloru można dokonać albo poprzez oklejenie auta folią, co w ostatnim czasie stało się szczególnie popularne lub poprzez ponowne lakierowania nadwozia. Cena lakierowania w 2024 roku wynosi około 10 tysięcy złotych, chyba, że mówimy o aucie z wyższej półki i większych rozmiarach (wtedy koszt lakierowania to ponad 20 tys. zł). Sam proces lakierowania całego auta może trwać nawet trzy tygodnie, większe elementy (na przykład drzwi) zajmują 2-4 dni pracy.