Mniejsza trwałość
Niewłaściwa eksploatacja przyspiesza zużycie podzespołów auta. Na co uważać w przypadku konkretnych elementów?
Samochód jest zdecydowanie bardziej skomplikowany od wszelkich urządzeń technicznych, jakich używa się w gospodarstwach domowych. Wbrew przeświadczeniu wielu kierowców co do "niezdzieralności" niektórych modeli - auta są wrażliwe na sposób traktowania. Podpowiadamy, co szkodzi podstawowym podzespołom pojazdu i - wobec tego - czego należy unikać. To wprost przekłada się bowiem na poziom wydatków ponoszonych na eksploatację samochodu.
To mu szkodzi
- Głębokie rozładowanie i pozostawienie w tym stanie na dłużej powoduje zasiarczenie i zmniejszenie pojemności akumulatora.
- Zbyt długie ładowanie, powodujące długotrwałe i intensywne gazowanie elektrolitu, wyrywa materiał z płyt, niszcząc je.
- Bardzo długie kręcenie rozrusznikiem, bez wykonywania przerw co kilka sekund, powoduje gwałtowny spadek ładunku w akumulatorze i jego przegrzanie.
- Wstrząsy i uderzenia generują uszkodzenia płyt. Można przyjąć, że im akumulator ma większy prąd rozruchowy, tym zwykle jest bardziej delikatny.
- Użytkowanie z niskim poziomem elektrolitu powoduje odsłanianie płyt, co prowadzi do ich szybkiej korozji.
To jej szkodzi
- Zmiana przełożeń przód-tył przed całkowitym zatrzymaniem powoduje zużycie sprzęgiełek przełączających biegi i przeciążenie przekładni planetarnych.
- Przerzucanie na luz (N) podczas jazdy powoduje spadek ciśnienia smarowania przy ciągłym obracaniu się elementów skrzyni, co może doprowadzić do zatarcia skrzyni.
- Holowanie samochodu, zarówno z wyższą prędkością, jak i na dłuższym dystansie, może prowadzić do zatarcia skrzyni z powodu braku smarowania (pompa oleju napędzana jest od silnika).
- Długotrwała jazda z wysoką prędkością w autach bez chłodnicy oleju (wiele modeli z rynku amerykańskiego) powoduje często przegrzanie oleju i uszkodzenie skrzyni.
To mu szkodzi
- Gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła, powodujące uderzanie obu części koła dwumasowego o siebie.
- Zbyt wolno pracujący rozrusznik, powodujący gwałtowne przyspieszenie w momencie rozruchu i przeciążanie koła.
- Chiptuning powoduje duży wzrost momentu obrotowego i wyjście poza pole normalnej pracy dla danego koła zamachowego.
To im szkodzi
- Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem powoduje deformację i silne zużycie boków bieżnika opony. Jazda na ze zbyt wysokim ciśnieniem szkodzi nieco mniej.
- Parkowanie krawędzią opony na krawężniku przeciąża wewnętrzną osnowę i może być powodem jej pęknięcia.
- Szybkie wjeżdżanie na krawężnik może być powodem powstawania "bąbli" na boku opony, dyskwalifikujących ją z użycia.
- Magazynowanie w wysokiej temperaturze, np. opon zimowych latem w silnie nagrzanym blaszanym garażu, nawet dwukrotnie przyspiesza starzenie się gumy.
- Długotrwała jazda na zużytych amortyzatorach lub niewyregulowanej geometrii powoduje nierównomierne ścieranie bieżnika.
To mu szkodzi
- Jazda na zużytym oleju powoduje wycieranie elementów współpracujących.
- Obciążanie pełną mocą na zimno przyspiesza zużycie z powodu gorszego smarowania przez nierozgrzany olej.
- Przeciąganie terminu wymiany napędu rozrządu naraża na skutki pęknięcia paska lub łańcucha i uderzenie zaworów o tłoki.
- Jazda na wysokim biegu z bardzo niskimi obrotami (np. 1200) i pedałem gazu wciśniętym "do dechy" silnie obciąża panewki oraz tłoki i ich sworznie.
- Notoryczne rozpędzanie silnika do maksymalnych obrotów w tempie geometrycznym przyspiesza jego ogólne zużycie mechaniczne.
To mu szkodzi
- Zbyt częsta jazda na tzw. półsprzęgle powoduje intensywne zużycie tarczy sprzęgła.
- Jazda z nogą opartą (nawet delikatnie) na pedale sprzęgła powoduje włączenie się do pracy i intensywne zużycie łożyska wyciskowego.
- Ruszanie metodą "strzału ze sprzęgła" może doprowadzić nawet do zerwania okładzin z tarczy bądź zniszczenia jej tłumika drgań. Przyspiesza też zużycie wielowypustów wałka sprzęgłowego.
To im szkodzi
- Mycie w zaniedbanych myjniach szczotkowych powoduje powstanie na szkle mikrozarysowań.
- Brutalne odszranianie lub usuwanie lodu zbyt twardą skrobaczką powoduje porysowanie szyb.
- Zaniedbanie okresowego czyszczenia okolic wycieraczek i dopuszczenie do zbierania się tam brudu, piachu itp. powoduje rysowanie szyb przy pracy wycieraczek.
- Korzystanie z wycieraczek bez płynu do spryskiwaczy matowi szybę.
To im szkodzi
- Stosowanie paliwa o podwyższonej zawartości siarki (np. zza wschodniej granicy) może skutkować przyspieszonym zużyciem elementów wewnętrznych, w tym utratą szczelności zaworu sterującego.
- Częste jeżdżenie z niskim poziomem paliwa zwiększa skłonność do skraplania się wody w baku i korozję komory wtryskiwacza.
- Dostawanie się wody na silnik, w okolice wtryskiwaczy, powoduje ich zapieczenie w gniazdach, często uniemożliwiające wyjęcie wtryskiwaczy bez demontażu głowicy (zamiast okresowej regeneracji za 2000 zł wydatki stają się kilkakrotnie wyższe).
- Zanieczyszczenia w paliwie lub pojawiające się podczas serwisowania wtryskiwacza powodują jego zablokowanie.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcie: Shutterstock