Mniejsza trwałość

Mniejsza trwałość
Mniejsza trwałośćShutterstock

Akumulator

  • Głębokie rozładowanie i pozostawienie w tym stanie na dłużej powoduje zasiarczenie i zmniejszenie pojemności akumulatora.
  • Zbyt długie ładowanie, powodujące długotrwałe i intensywne gazowanie elektrolitu, wyrywa materiał z płyt, niszcząc je.
  • Bardzo długie kręcenie rozrusznikiem, bez wykonywania przerw co kilka sekund, powoduje gwałtowny spadek ładunku w akumulatorze i jego przegrzanie.
  • Wstrząsy i uderzenia generują uszkodzenia płyt. Można przyjąć, że im akumulator ma większy prąd rozruchowy, tym zwykle jest bardziej delikatny.
  • Użytkowanie z niskim poziomem elektrolitu powoduje odsłanianie płyt, co prowadzi do ich szybkiej korozji.

Automatyczna skrzynia biegów

  • Zmiana przełożeń przód-tył przed całkowitym zatrzymaniem powoduje zużycie sprzęgiełek przełączających biegi i przeciążenie przekładni planetarnych.
  • Przerzucanie na luz (N) podczas jazdy powoduje spadek ciśnienia smarowania przy ciągłym obracaniu się elementów skrzyni, co może doprowadzić do zatarcia skrzyni.
  • Holowanie samochodu, zarówno z wyższą prędkością, jak i na dłuższym dystansie, może prowadzić do zatarcia skrzyni z powodu braku smarowania (pompa oleju napędzana jest od silnika).
  • Długotrwała jazda z wysoką prędkością w autach bez chłodnicy oleju (wiele modeli z rynku amerykańskiego) powoduje często przegrzanie oleju i uszkodzenie skrzyni.

Zobacz również:

    Koło dwumasowe

    • Gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła, powodujące uderzanie obu części koła dwumasowego o siebie.
    • Zbyt wolno pracujący rozrusznik, powodujący gwałtowne przyspieszenie w momencie rozruchu i przeciążanie koła.
    • Chiptuning powoduje duży wzrost momentu obrotowego i wyjście poza pole normalnej pracy dla danego koła zamachowego.

    Opony

    • Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem powoduje deformację i silne zużycie boków bieżnika opony. Jazda na ze zbyt wysokim ciśnieniem szkodzi nieco mniej.
    • Parkowanie krawędzią opony na krawężniku przeciąża wewnętrzną osnowę i może być powodem jej pęknięcia.
    • Szybkie wjeżdżanie na krawężnik może być powodem powstawania "bąbli" na boku opony, dyskwalifikujących ją z użycia.
    • Magazynowanie w wysokiej temperaturze, np. opon zimowych latem w silnie nagrzanym blaszanym garażu, nawet dwukrotnie przyspiesza starzenie się gumy.
    • Długotrwała jazda na zużytych amortyzatorach lub niewyregulowanej geometrii powoduje nierównomierne ścieranie bieżnika.

    Silnik

    • Jazda na zużytym oleju powoduje wycieranie elementów współpracujących.
    • Obciążanie pełną mocą na zimno przyspiesza zużycie z powodu gorszego smarowania przez nierozgrzany olej.
    • Przeciąganie terminu wymiany napędu rozrządu naraża na skutki pęknięcia paska lub łańcucha i uderzenie zaworów o tłoki.
    • Jazda na wysokim biegu z bardzo niskimi obrotami (np. 1200) i pedałem gazu wciśniętym "do dechy" silnie obciąża panewki oraz tłoki i ich sworznie.
    • Notoryczne rozpędzanie silnika do maksymalnych obrotów w tempie geometrycznym przyspiesza jego ogólne zużycie mechaniczne.

    Zobacz również:

      Sprzęgło

      • Zbyt częsta jazda na tzw. półsprzęgle powoduje intensywne zużycie tarczy sprzęgła.
      • Jazda z nogą opartą (nawet delikatnie) na pedale sprzęgła powoduje włączenie się do pracy i intensywne zużycie łożyska wyciskowego.
      • Ruszanie metodą "strzału ze sprzęgła" może doprowadzić nawet do zerwania okładzin z tarczy bądź zniszczenia jej tłumika drgań. Przyspiesza też zużycie wielowypustów wałka sprzęgłowego.

      Szyby

      • Mycie w zaniedbanych myjniach szczotkowych powoduje powstanie na szkle mikrozarysowań.
      • Brutalne odszranianie lub usuwanie lodu zbyt twardą skrobaczką powoduje porysowanie szyb.
      • Zaniedbanie okresowego czyszczenia okolic wycieraczek i dopuszczenie do zbierania się tam brudu, piachu itp. powoduje rysowanie szyb przy pracy wycieraczek.
      • Korzystanie z wycieraczek bez płynu do spryskiwaczy matowi szybę.

      Wtryskiwacze common rail

      • Stosowanie paliwa o podwyższonej zawartości siarki (np. zza wschodniej granicy) może skutkować przyspieszonym zużyciem elementów wewnętrznych, w tym utratą szczelności zaworu sterującego.
      • Częste jeżdżenie z niskim poziomem paliwa zwiększa skłonność do skraplania się wody w baku i korozję komory wtryskiwacza.
      • Dostawanie się wody na silnik, w okolice wtryskiwaczy, powoduje ich zapieczenie w gniazdach, często uniemożliwiające wyjęcie wtryskiwaczy bez demontażu głowicy (zamiast okresowej regeneracji za 2000 zł wydatki stają się kilkakrotnie wyższe).
      • Zanieczyszczenia w paliwie lub pojawiające się podczas serwisowania wtryskiwacza powodują jego zablokowanie.