Masz takie nawyki? Lepiej ich unikaj, bo zrujnujesz silnik

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, w jak łatwy sposób można doszczętnie zrujnować silnik. Tak naprawdę wystarczy kilka prostych błędów lub zwykłe gapiostwo, by zafundować sobie nierzadko ogromny wydatek. Z tego właśnie względu warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Jakich? Sprawdźcie poniżej.

Te rzeczy mogą łatwo zrujnować silnik. Unikaj takich nawyków jak ognia
Te rzeczy mogą łatwo zrujnować silnik. Unikaj takich nawyków jak ogniaGetty Images

Nie dolewaj oleju na rozgrzanym silniku

Jednym z najczęściej popełnianych błędów mogących skutkować problemami z silnikiem, jest uzupełnianie oleju w rozgrzanym silniku. Jeśli silnik jest ciepły i dolejemy do niego olej o temperaturze otoczenia - może dojść do miejscowego skurczu głowicy wykonanej z metalu. Jeśli pod maską pracuje duży silnik (np. V6 lub V8), bardzo często dochodzi do pęknięcia tego elementu. Motor zaczyna wtedy nadmiernie zużywać olej, a z wydechu wydostaje się biały dym. Dlatego bezpiecznie jest odczekać około kilkunastu minut przed dolewką oleju. W innym wypadku naprawa może iść w nawet tysiące złotych.

Nie "kręć" samochodu do zbyt wysokich obrotów

Wiele osób zapomina, że utrzymywanie zbyt wysokich obrotów silnika, przy jego jednocześnie niedostatecznej temperaturze roboczej, może spowodować kosztowne w naprawie zatarcie. Gdy silnik w samochodzie jest zimny, współczynnik tarcia ruchomych części silnika i skrzyni biegów jest wysoki. Lepkość oleju w takich warunkach utrudnia skuteczne smarowanie.

Dlatego należy unikać wykorzystywania pełnej mocy, dopóki silnik nie osiągnie temperatury ok. 80 st. C. Silniki, które są użytkowane "na ostro", zimą mają zwykle poprzycierane płaszcze tłoków i stają się głośniejsze.

Widok takich kontrolek może oznaczać spory wydatek. Warto tego unikać materiały prasowe

Unikaj jazdy na ekstremalnie niskich obrotach

Równie szkodliwa może okazać jazda na zbyt niskich obrotach. Podczas wystąpienia zbyt dużych obciążeń - np. podjazdu pod górę lub nagłego przyspieszania przy mocno wciśniętym pedale gazu - utrzymywanie ekstremalnie niskich obrotów silnika, szkodzi całej jednostce. W układzie korbowo-tłokowym występują przeciążenia. Zniszczeniu mogą ulec panewki, wał korbowy, koło dwumasowe oraz tłoki, a to z reguły wiąże się z kosztowną wizytą w serwisie.

Po szybkiej jeździe, pozwól by silnik się schłodził

To jeden z najczęściej popełnianych błędów, który ma niestety duże znaczenie w przypadku turbodoładowanych silników. W takiej jednostce dolna część nie posiada płaszcza wodnego. W takim przypadku za odprowadzanie ciepła odpowiada olej. Dlatego wyłączanie mocno rozgrzanego silnika nie jest dobrym pomysłem. Zanim wyjdziemy z pojazdu, warto schłodzić silnik, pozostawiając go pracującym na biegu jałowym na czas od pół do dwóch minut.

Regularnie sprawdzaj olej

Kwestia ta wydaje się niemalże "oczywista", a jednak sporo ludzi o niej zapomina. Warto sprawdzać regularnie stan oleju i nie ufać bezgranicznie kontrolkom na desce rozdzielczej. Gdy zapali się czerwona lampka, może być za późno. Jeśli ciśnienie w układzie smarowania osiągnie krytycznie niski poziom możemy być niemal pewni, że czeka nas poważny remont, a nawet wymiana silnika.

Za krótkie dystanse szkodzą trwałości silnika

Praca na nierozgrzanym oleju to gorsze smarowanie i przyspieszone zużycie. Badania stanowiskowe wielu producentów wskazują na to, iż jeden cykl rozruchu i rozgrzewania silnika odpowiada zużyciu, jakie generuje 300-500 km jazdy szosowej. To daje pojęcie, jak ogromne jest zużycie silnika na zimno.

***

Poznań Motor Show, czyli motoryzacyjne święto w stolicy WielkopolskiMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas