LSPI niszczy silniki samochodów. Co to jest i jak mu zapobiegać?
LSPI (Low Speed Pre-Ignition), znane również jako przedwczesne zapłony przy niskiej prędkości obrotowej, to zjawisko, które występuje w nowoczesnych silnikach benzynowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Problem ten pojawił się wraz z rozwojem technologii silników mających na celu zwiększenie efektywności paliwowej i redukcję emisji spalin.
LSPI stanowi poważy problem, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia silnika i jego komponentów, a także skrócenia żywotności pojazdu. Najczęściej do tego zjawiska dochodzi, gdy silnik nie osiąga temperatury roboczej i przy niskich obrotach jest poddawany wysokim obciążeniom, tzn. gdy kierowca nie redukując biegów mocno wciska pedał gazu.
LSPI to spalanie stukowe (zwane też czasem spalaniem superstukowym), które występuje przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Aby mieszanka paliwowo-powietrzna była spalana w odpowiedni sposób, iskra musi pojawić się w odpowiednim momencie, a tłok musi być w optymalnym położeniu. Jeśli do samozapłonu dojdzie zanim pojawi się iskra i jest on wielopunktowy powstaje fala uderzeniowa, która rozchodzi się z ogromną prędkością, przez co może dojść do uszkodzenia elementów układu korbowo-tłokowego.
Objawem jest charakterystyczny dźwięk stukania silnika, który może przejść w dzwonienie. Wtryśnięta benzyna robi się zbyt bogata (w komorze spalanie nie dochodzi do jej odparowania i wymieszania się z powietrzem) i część paliwa nie spala się, tylko odkłada w formie nagaru. W efekcie wtryskiwacze po jakimś czasie nie rozpylają paliwa do cylindrów w odpowiedniej ilości. Osadzony na nich nagar dodatkowo się rozgrzewa i działa jak świeca zapalająca wtryskiwane paliwo.
To wszystko powoduje, że proces spalania może zniszczyć silnik, bowiem do spalania dochodzi zanim tłok znajdzie się w odpowiednim punkcie. Destrukcyjne działanie spalania stukowego "odczują" także panewki, pierścienie, wał korbowy, a nawet turbosprężarka. Co prawda nowoczesne silnik są wyposażone w czujniki spalania stukowego, jednak LSPI działa czasem w niekontrolowany sposób i w zupełnie losowych momentach, w dodatku to nie iskra ze świecy powoduje spalanie mieszanki, więc przed tym zjawiskiem ciężko się obronić.
Przede wszystkim należy zadbać o regularną wymianę oleju i nie stosować tych o skrajnie niskiej lepkości (np. 0W 20). Tak rzadki olej może przedostawać się do komory spalania. Warto też skrócić interwał wymiany oleju, w niektórych przypadkach nawet o połowę względem tego, co zaleca producent. Szczególnie, jeśli auto wykorzystywane jest na krótkich dystansach, podczas pokonywania których silnik nie ma szansy osiągnąć optymalnej temperatury roboczej.
Do tego trzeba dbać o tankowanie dobrej jakości paliwa i raz na jakiś czas wyjechać autem w dłuższą trasę. Jeśli już jeździmy na krótkich dystansach, zaleca się unikanie mocnego wciskania gazu przy niskich obrotach. Przy okazji wizyty u mechanika warto też zlecić kontrolę osadów w silniku i kolektorze dolotowym. Tyczy się to przede wszystkim silników o niewielkiej pojemności.