Kolorowe kropki i paski na oponach to ważne informacje. Wiesz, co oznaczają?

Kupując nowe opony, wiele osób zwraca uwagę na kolorowe paski znajdujące się na ich powierzchni. Zastanawiają się, co one oznaczają i czy mają jakieś znaczenie dla użytkowania opony.

W rzeczywistości kolorowe paski na oponach, fachowo nazywane oznaczeniami konfekcyjnymi, nie mają żadnego znaczenia dla użytkownika. Służą one jedynie producentom opon do identyfikacji różnych partii produkcyjnych i usprawnienia kontroli jakości na etapie produkcji.

Po co są paski na oponach?

  • Identyfikacja partii: Na podstawie kolorów pasków producent może zidentyfikować datę i miejsce produkcji danego płata bieżnika, co ułatwia mu śledzenie procesu produkcyjnego i kontrolę jakości.
  • Wykrywanie wad: Oznaczenia konfekcyjne mogą pomóc w wykryciu wad produkcyjnych na wczesnym etapie, zanim opona trafi do klienta.
  • Usprawnienie logistyki: Kolorowe paski mogą być również wykorzystywane do usprawnienia logistyki i magazynowania opon w fabryce.

Dla użytkownika opon kolorowe paski nie mają żadnego znaczenia. Nie wpływają one na parametry użytkowe opony, takie jak przyczepność, odporność na zużycie czy właściwości jezdne. Zazwyczaj paski te znikają po kilku pierwszych kilometrach przejechanych na oponie. Wynika to z naturalnego ścierania się bieżnika.

Reklama

Kropki na oponach i inne symbole

Oprócz pasków konfekcyjnych na oponach można znaleźć również inne oznaczenia, takie jak kropki, linie czy symbole. Niektóre z nich mogą mieć znaczenie dla użytkownika, np. wskazywać najcięższy punkt opony (zwykle czerwony punkt) lub miejsce montażu zaworu (zielona kropka), a także najlżejszy punkt opony (pomarańczowa kropka). Występują też kropki białe, które oznaczają, że dana opona przeszła kontrolę jakości.

Rozmiar opony i inne informacje

Jest to podstawowy symbol, który określa szerokość opony, wysokość profilu, konstrukcję opony, średnicę felgi oraz indeks nośności i prędkości. Na przykład oznaczenie 205/55 R 16 91 V oznacza:

  • 205: Szerokość opony w milimetrach.
  • 55: Wysokość profilu opony wyrażona w procentach z jej szerokości (w tym przypadku 55% z 205 mm, czyli 112,75 mm).
  • R: Oznaczenie konstrukcji opony - radialna.
  • 16: Średnica felgi w calach, na którą może być zamontowana opona.
  • 91: Indeks nośności, czyli maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać jedna opona. W tym przypadku 91 odpowiada 615 kg. Jest to najpowszechniejsza wartość tego parametru. Suma nośności wszystkich opon powinna dawać wynik większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem. Odnaleźć ją można w dowodzie rejestracyjnym, w polu oznaczonym F1.
  • V: Indeks prędkości, czyli maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może jechać samochód z tymi oponami. W tym przypadku V oznacza 240 km/h.

Na oponie można również znaleźć kod DOT (Department of Transportation), który zawiera datę produkcji opony. Kod ten składa się z 12 znaków, z czego pierwsze dwa to kod producenta, a kolejne cztery to data produkcji (np. 0123 oznacza, że opona została wyprodukowana w 1. tygodniu 2023 roku).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: opony | opony samochodowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy