Kierowcy chcą je wymieniać. Nie wiedzą, że para nie musi oznacza usterki
Zaparowane reflektory w samochodzie to problem, który występuje nie tylko w wysłużonych kilkunastoletnich egzemplarzach. Okazuje się, że zamglony klosz może się pojawić nawet w nowszych samochodach. Na szczęście, to zjawisko nie zawsze musi oznaczać wadę.
Wielu kierowców o tym nie wie, ale reflektory montowane w samochodach nie mają hermetycznie zamkniętej obudowy. Ma to związek z kwestiami eksploatacyjnymi i bezpieczeństwem.
Żarówki halogenowe lub palniki ksenonowe wytwarzają podczas pracy dużo ciepła, które jest odprowadzane przez szczeliny wentylacyjne. Dzięki temu nie dochodzi do przegrzewania kloszy reflektorów.
Z drugiej strony te same szczeliny powodują, że do środka lampy dostaje się wilgoć, która może powodować zamglenie lampy. Zwykle dzieje się tak w sezonie letnim lub zimowym, gdy dochodzi do nagłej zmiany temperatury i wilgotności powietrza wewnątrz kloszy w porównaniu z otoczeniem. Problem ustępuje po przejechaniu kilku kilometrów, gdy w kloszu dochodzi do właściwej cyrkulacji powietrza.
Jednak warto odróżnić delikatne zamglenie reflektora, które występuje zwykle blisko brzegu klosza od prawdziwej usterki. Jeśli z jednym reflektorów skrapla się wilgoć lub pojawia się woda - prawdopodobnie uszkodzeniu uległa obudowa reflektora lub sam klosz.
Przyczyny uszkodzeń mogą być różne - od punktowego uderzenia np. kamienia wylatującego spod kół innego pojazdu aż po nieprofesjonalną naprawę powypadkową. Jednak na początek warto się upewnić, czy zaślepka otworu na żarówkę została prawidłowo zamontowana.
W takiej sytuacji wyjście jest tylko jedno - uszkodzony reflektor należy wymienić. Próby ususzania reflektorów oraz ponowny montaż będą skutkować dalszym występowaniem problemu.
Reflektorów nie należy wymieniać pojedynczo, ponieważ wymiana jednego poskutkuje różnicą w jakości oraz intensywności oświetlenia, co bezpośrednio wpłynie też na bezpieczeństwo jazdy. Zgodnie ze sztuką reflektory powinno się wymieniać parami.
Wybierając nowe oświetlenie należy zwrócić uwagę na jego parametry techniczne, żeby stosować rozwiązania, które będą zgodne z fabrycznymi.
***