Jazda z przyczepą kempingową. Uważaj na przepisy, bo możesz zapłacić karę
Dla niektórych z nas wakacyjny urlop to pierwsza okazja do spróbowania jazdy samochodem z przyczepką. Niekoniecznie kempingową – na mniejszych przyczepkach wozimy sprzęt sportowy, a czasem urlop wykorzystujemy na remonty i przywozimy ze sklepu materiały budowlane, które nie mieszczą się w bagażniku. Co trzeba wiedzieć przed podpięciem przyczepki do haka?
Każdy, o ile przewiduje to jego konstrukcja, w dowodzie rejestracyjnym ma podaną informację na temat maksymalnej masy całkowitej przyczepy no i ma zamontowany hak holowniczy. W części samochodów, np. z centralnie montowanym wydechem, albo w niektórych autach elektrycznych nie przewidziano możliwości podpinania przyczepy.
Zespół pojazdów składający się z auta osobowego i przyczepy na niektórych drogach obowiązują inne ograniczenia prędkości, niż w przypadku samej osobówki. Są to:
- w terenie zabudowanym - 50 km/h
- poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych - 70 km/h
- poza terenem zabudowanym na drogach ekspresowych i autostradach - 80 km/h
Przed podróżą poza granice Polski dobrze byłoby zapoznać się z przepisami państw, przez które będziemy przejeżdżać. Dla przykładu w Niemczech na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, poza terenem zabudowanym - 80 km/h, natomiast na drogach ekspresowych i autostradach, jeśli przyczepa posiada odpowiednią homologację, obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Jeśli takiej homologacji przyczepa nie posiada, dopuszczalna prędkość na tego typu drogach wynosi 80 km/h.
Od 1 lipca kierowcy motocykli i samochodów osobowych nie płacą za wybrane autostrady, zarządzane przez GDDKiA. Z opłat zwolnione są też auta osobowe ciągnące przyczepę, o ile dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu nie przekracza 3,5 tony. W przypadku cięższych zestawów konieczne jest wnoszenie opłat za pośrednictwem systemu e-Toll. W przypadku autostrad, które wciąż pobierają opłaty od samochodów osobowych – w przypadku aut z przyczepami też nic się nie zmieniło. Zestaw o dopuszczalnej macie całkowitej poniżej 3,5 tony płaci tyle co osobówka, powyżej - płaci więcej.
Ostatnie zmiany dotyczące zakazu wyprzedzania się samochodów ciężarowych co do zasady nie dotyczą aut osobowych z przyczepami. Wyjątek jest jeden – ustawodawca zastrzegł, że w przypadku autostrady z trzema pasami ruchu w jedną stronę, kierujący zestawem o długości powyżej trzech metrów zobowiązany jest do korzystania z dwóch prawych pasów. Nie może zatem wyprzedzać lewym.
Dobra technika jazdy zespołem pojazdów bazuje na dwóch podstawowych zasadach - unikaniu gwałtownych skrętów oraz na jeździe jak najbardziej płynnej. Jadąc z przyczepą należy więc pokonywać zakręty odpowiednio szerokim łukiem, aby przyczepa nie "ścięła" szczytu zakrętu, co może pozbawić ją stabilności lub zagrozić bezpieczeństwu samochodu nadjeżdżającemu z naprzeciwka. Płynność jest ważna przede wszystkim ze względu na wydłużoną drogę hamowania pojazdu ciągnącego przyczepę. Dlatego należy dostosować prędkość do panujących warunków atmosferycznych, zwiększonej masy pojazdów, a także, a wręcz przede wszystkim do własnego doświadczenia i umiejętności.
Jeśli holowana przez nas przyczepa jest szersza od samochodu, należy zamontować dodatkowy zestaw lusterek na lusterkach bocznych. Przydadzą nam się one przy cofaniu z przyczepą. Sam manewr cofania trzeba przećwiczyć i wytrenować przed ruszeniem w trasę. Pomimo że z teorią techniki cofania i jazdy po łuku tyłem można zapoznać się na wielu portalach internetowych, to podczas ćwiczeń warto posiadać osobę, która sama potrafi wykonać te elementy i pomoże nam w nauce.
Na jakość prowadzenia zespołu pojazdów ma także sposób rozmieszczenia ładunku w przyczepie. W przypadku przyczepy lekkiej ładunek powinien zostać dobrze zabezpieczony i znajdować się na środku przyczepy, żeby nie doszło do zbyt dużego obciążenia jej tyłu lub przodu. Natomiast kiedy planujemy przewieźć dodatkowy bagaż w przyczepie kempingowej wskazane jest rozłożenie go na całej powierzchni podłogi, aby zachować równomierne obciążenie. Kładzenie bagażów na stoliku, łóżku czy w półkach przy gwałtownym hamowaniu może być niebezpieczne.