Jak zostać kierowcą TIR-a? Wymagane uprawnienia i zarobki
Według szacunków, w Polsce wciąż brakuje około 150 tysięcy zawodowych kierowców samochodów ciężarowych, a stopa wakatów jest o 25% wyższa niż w innych branżach. Ci, którzy zdecydują się na ten wymagający zawód, który często wymaga chociażby długich nieobecności poza domem, mogą liczyć na pracę praktycznie od ręki oraz zarobki w pewnych przypadkach przekraczające 10 000 zł brutto.
Aby zostać kierowcą TIR-a należy mieć przede wszystkim ukończone 18 lat, prawo jazdy kategorii B oraz przejść odpowiednie badania psychologiczne i zdobyć tak zwane świadectwo kwalifikacji wstępnej, czyli prawo do wykonywania zawodu kierowcy ciężarówki.
Wszystko zależy od tego, o jaką kategorię prawa jazdy zamierza starać się kandydat. W przypadku kategorii C (pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, na przykład duża ciężarówka) trzeba mieć ukończone 21 lat, kategoria C1 (auta o DMC do 7,5 tony) dopuszczalny wiek to 18 lat. W przypadku zestawu ciągnik siodłowy plus przyczepa (kategoria C+E) także trzeba mieć ukończony 21 rok życia. Można rozpocząć kurs i zdać egzamin na prawo jazdy dla określonej kategorii jeszcze zanim ukończy się wskazany powyżej wiek - jednak nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego ukończeniem.
Koszt egzaminów na kategorie ciężarowe wynosi około 50-55 zł za egzamin teoretyczny (kategoria C, przy C+E nie jest wymagany) i 250-280 zł za egzamin praktyczny (C, C+E).
Co więcej, istnieje możliwość uzyskania prawa jazdy kat. C przed ukończeniem 21 roku życia, jeżeli kandydat na kierowcę odbędzie kurs kwalifikacji wstępnej. Kwalifikacja wstępna obejmuje: 280 godzin zajęć, w tym 260 godzin zajęć teoretycznych oraz 20 godzin zajęć praktycznych (16 godzin jazdy w ruchu miejskim oraz 4 godziny jazdy w warunkach specjalnych).
Jeśli przystępujemy do kwalifikacji wstępnej po ukończeniu 21 roku życia, to przechodzimy tak zwaną kwalifikację przyspieszoną, obejmującą 130 godzin zajęć teoretycznych z zakresu transportu drogowego, 8 godzin praktycznej jazdy w ruchu oraz 2 godziny jazdy w warunkach specjalnych na macie poślizgowej lub 1 godzinę na symulatorze.
Warto podkreślić, że samo prawo jazdy kategorii C nie wystarcza do wykonywania zawodu kierowcy - uprawnia jedynie do prowadzenia ciężarówki. Aby móc pracować jako zawodowy kierowca, należy ukończyć kwalifikację wstępną i zdać egzamin.
Koszt kursu na pełną kwalifikację wstępną to około 5-6 tysięcy złotych, natomiast kwalifikacja wstępna przyspieszona kosztuje około 3-4 tysiące złotych. Po ukończeniu kursu trzeba przystąpić do egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, który kosztuje 50 zł.
Cena kursu na prawo jazdy kategorii C+E może się znacznie wahać, w zależności od województwa. Różnice sięgają nawet 2 tysięcy złotych, ale w każdym przypadku trzeba przygotować się na znaczący wydatek. Ponad 8100 zł zapłacimy na przykład w województwie opolskim, najtaniej jest z kolei w podkarpackim - nieco ponad 6000 zł. W większości województw zapłacimy od 6500 do 7500 zł.
W 2024 roku prognozowane przeciętne wynagrodzenie w tej profesji wzrosło z 6 935 zł do 7 824 zł netto. Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym mogą liczyć na jeszcze wyższe wynagrodzenia, średnio od 8 500 zł do 13 000 zł netto. Warto jednak pamiętać, że te kwoty obejmują także różne dodatki – premie, nadgodziny itp.