Jak spalić sprzęgło na węgiel? Te nawyki kierowców są bardzo pomocne
Sprzęgło samochodowe, przynajmniej w teorii, jest bardzo wytrzymałe. Jednak wiele w tej kwestii zależy od stylu jazdy kierowcy. Ogromne znaczenie mają błędy popełniane mniej lub bardziej świadomie przez kierującego. Sprawdzamy, jakie zachowania doprowadzą do szybkiego wykończenia sprzęgła.
Trwałość sprzęgła w nowych samochodach może się znacząco różnic, ale trzeba zakładać, że żywot tego elementu zaplanowano na co najmniej sto tysięcy kilometrów. Z jednej strony jest to całkiem spory bufor czasu, ale trzeba mieć na uwadze, że każdy przypadek nieodpowiedniego traktowania lub jazdy może znacząco skrócić ten czas.
Wszystko zależy od tego, jak sprzęgło jest traktowane przez kierowcę. Jest to bardzo newralgiczny element, który odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Jego ciągła praca, obciążanie i odciążanie wymagają odpowiednich warunków eksploatacji.
Nieodpowiednie traktowanie sprzęgła szybko skróci jego żywot. Jednym z najczęstszych zachowań jest tzw. palenie sprzęgła. Zachowanie polega na używaniu pedału gazu przy wciśniętym sprzęgle, a następnie "strzelenie" z niego.
Wychodzą z tego efektowne popisy i kłęby dymu, ale sprzęgło zużywa się bardzo szybko. Jednorazowe przypalenie okładziny tarczy nie doprowadzi do jej uszkodzenia, ale wielokrotne powtarzanie tej czynności to najkrótsza droga do awarii.
Kolejnym sposobem na szybkie uśmiercenie sprzęgła jest niewciskanie pedału sprzęgła do końca. Zbyt swobodne traktowanie tej czynności ma fatalny wpływ na trwałość układu. Sprzęgło powinno zostać wciśnięte całym ciężarem lewej nogi, ale warto zwrócić uwagę, żeby pięty miały styczność z podłogą przez cały czas.
Ten błąd często nie wynika ze złej techniki jazdy, tylko dywanika, który jest położony zbyt wysoko i ogranicza nacisk na sprzęgło. Warto regularnie sprawdzać, czy jest ułożony prawidłowo, a pod pedałem sprzęgła nie znajduje się nic, co blokowałoby jego pełny docisk.
Jazda na tzw. półsprzęgle to błąd popełniany zwykle przez mniej doświadczonych kierowców obawiających się, że silnik zgaśnie. Jazda z pedałem sprzęgła wciśniętym do połowy dopuszczalna jest wyłącznie w sytuacji, gdy wykonywane są manewry parkowania oraz podczas startu. Używanie sprzęgła podczas jazdy powinno być minimalizowane. Podczas jazdy lewa stopa powinna spoczywać na oparciu, a nigdy na pedale sprzęgła.
Podczas zmiany biegów pedał sprzęgła powinien być puszczany bardzo łagodnie, bez nerwowych i nagłych ruchów. Zmiana z gazem powinna być bardzo płynna. Ruszanie oraz zmiana biegów powinny następować płynnie. Każde szarpnięcie może doprowadzić do skrócenia trwałości tego elementu.
Jest kilka sygnałów, które dają jasno do zrozumienia, że sprzęgło nadaje się do naprawy. Najczęściej jest to po prostu brak odpowiedniego przyspieszenia mimo włączonego biegu i zwiększającej się prędkości obrotowej silnika. To samo dotyczy szarpania i problemów z płynnym ruszaniem.
Jeśli podczas pracy sprzęgło "szumi" lub podczas wciskania pedał sprzęgła wydaje się zbyt twardy - jego dni mogą już być policzone. Do tego charakterystyczny zapach mocnej spalenizny tylko potwierdzi wcześniejsze podejrzenia.
Naprawy sprzęgła nie powinniśmy przekładać, ponieważ jest to element, który wpływa na bezpieczną jazdę. Ponadto uszkodzone sprzęgło może w niedługim czasie pociągnąć za sobą kolejne uszkodzenia - np. skrzyni biegów. Naprawa początkowo szacowana na kilka tys. złotych może się zamienić w kilkunastotysięczne koszty.