Jak przechowywać opony, by ich nie zniszczyć?
Opony nie starzeją się tak, jak artykuły spożywcze, a odpowiednich warunkach nie tracą swoich właściwości. Kilkuletnia nieużywana opona jest tak samo dobra, jak ogumienie wyprodukowane wczoraj czy kilka miesięcy temu!
Eksploatacja to główny czynnik, który wpływa na żywotność opon, tym bardziej jeśli jest nieprawidłowa - co ma istotny wpływ na parametry, osiągi oraz poziom bezpieczeństwa podróżujących pojazdem. Ze względu na fakt, że opony są jedynym elementem łączącym auto z nawierzchnią, ogumienie jest warunkiem koniecznym dla bezpiecznej jazdy.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na spowolnienie zużycia opony jest prawidłowe ciśnienie w kole.
Niedopompowanie ogumienia powoduje nadmierne przeciążenie kół, przegrzewanie się opony oraz utratę optymalnej przyczepności auta do jezdni. Na dodatek ciśnienie zmniejszone nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości przewidzianych przez producenta, wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i zwiększa hałas.
Nowe opony mogą być magazynowane nawet przez kilka lat - przy właściwych warunkach ogumienie zachowa swoją fabryczną jakość. Stan opon i sposób ich przechowywania rzutuje bezpośrednio na bezpieczeństwo kierowców i żywotność ogumienia.
- Należy zaznaczyć położenie każdej zdejmowanej opony w samochodzie. Rozkład ogumienia nie jest przypadkowy. Przy demontażu trzeba oznaczyć ich umiejscowienie na osiach. Po magazynowaniu należy umieścić je zgodnie z regułami rotacji między osiami, co pozwoli na zrównoważenie stopnia zużycia bieżnika.
- Opony przygotowane do przechowywania to opony czyste. Resztki olejów, paliw czy chemikaliów mają niszczący wpływ na ogumienie, dlatego ważne jest oczyszczenie ich po sezonie.
- Magazynować można tylko opony suche. Po umyciu ogumienia trzeba więc poczekać, aż opony całkowicie wyschną albo osuszyć je, zanim włożymy je do pokrowca czy zostawimy zamknięte w garażu czy piwnicy. Wilgoć może wnikać przez mikrouszkodzenia w gumie aż do stalowego opasania, powodując jego korozję.
- Podczas składowania, ciśnienie opony na felgach powinno być takie samo, jak przy eksploatacji. Prawidłową wartość można znaleźć w instrukcji samochodu lub na naklejce na dole środkowego słupka.
- Promieniowanie UV nie służy oponom. Opony nie mogą być składowane w bezpośrednim świetle słonecznym i w silnym sztucznym świetle o wysokim natężeniu promieniowania UV. Uszkadza ono gumę i powodując drobne, ale widoczne spękania. Przy dalszym użytkowaniu w opony może wnikać woda lub sól, powodując korozję wewnętrzną.
- Ozon to wróg opon. Gaz szybko niszczy mieszankę gumy, z której zbudowana jest opona i prowadzi do powstawania pęknięć. Nie powinno się przechowywać opon w pomieszczeniach z pracującymi transformatorami, prostownikami czy generatorami. Najlepiej magazynować je w zadaszonym, suchym i wentylowanym pomieszczeniu bez przeciągów, z odpowiednią temperaturą pomiędzy 10 a 30°C - na przykład w garażu czy piwnicy.
- Składowanie opon przy źródłach ciepła może spowodować nieodwracalne zmiany w strukturze cząsteczkowej gumy. Instalacje grzewcze, piecyki i urządzenia elektryczne nie powinny znajdować się w ich pobliżu.
- Ważna jest też podłoga w pomieszczeniu, w którym przechowywane są opony. Umyte ogumienie może ponownie się zabrudzić, jeśli będzie miało styczność ze śladami oleju, smaru czy z innymi substancjami chemicznymi - struktura gumy koła przechowywanego w takich warunkach może ulec zniszczeniu.