Jak i kiedy włączać obieg wewnętrzny w samochodzie?

Temat obiegu wewnętrznego w aucie wydaje się prosty - wystarczy wcisnąć jeden przycisk i gotowe. Nie wszyscy kierowcy korzystają jednak z tej funkcji, a właśnie jesienią i zimą, kiedy jakość powietrza w miastach spada, staje się on najbardziej przydatny. Jak działa obieg zamknięty w samochodzie i kiedy go używać?

Jeden przycisk ochroni twoje płuca. Przydaje się szczególnie zimą
Jeden przycisk ochroni twoje płuca. Przydaje się szczególnie zimąInformacja prasowa (moto)

Obieg wewnętrzny w układzie wentylacji ma praktycznie każdy samochód - niezależnie od tego, czy jest wyposażony w klimatyzację czy nie. W największym skrócie pozwala on odciąć dopływ powietrza z zewnątrz do kabiny auta.

Jak włączyć obieg wewnętrzny w samochodzie?

W najnowszych modelach często układ klimatyzacji sam potrafi zdecydować, kiedy należy uruchomić obieg wewnętrzny w aucie - dzieje się tak szczególnie w miastach, gdy jakość powietrza i stężenie niebezpiecznych substancji rośnie, na przykład w korku.

W większości aut obieg wewnętrzny trzeba jednak uruchomić samodzielnie, na przycisku do jego aktywacji znajduje się symbol samochodu z zakręconą strzałką wewnątrz. Włączenie obiegu wewnętrznego w aucie nie tylko uchroni nas przed dostaniem się do kabiny przykrych zapachów czy niebezpiecznych substancji, ale też pozwoli szybciej ogrzać kabinę zimą i schłodzić latem. Dzieje się tak dlatego, że zamknięty obieg nie pozwoli zimnemu lub gorącemu powietrzu przedostać się do wnętrza.

Obieg wewnętrzny włącza się, żeby ograniczyć dostęp kurzu, pyłów oraz nieprzyjemnych zapachów do wnętrza samochodu.Maciej OlesiukINTERIA.PL

Z technicznego punktu widzenia, włączenie obiegu wewnętrznego ma też wpływ na pracę sprężarki klimatyzacji. Przy zamkniętym obiegu układ pracuje wydajniej, gdyż schładza już wstępnie schłodzone powietrze z kabiny, a nie ciepłe powietrze z zewnątrz. To przekłada się na mniejsze obciążenie sprężarki i niższe zużycie paliwa.

Pamiętajmy też o regularnym czyszczeniu filtra przeciwpyłkowego - nawet najlepsze wykorzystanie obiegu wewnętrznego nie pomoże, jeśli filtr będzie zapchany. W większości aut wymiana powinna następować co rok lub co 15-20 tysięcy kilometrów, choć w przypadku częstej jazdy po zakurzonych drogach ten okres może być krótszy.

Czy można jeździć autem na obiegu zamkniętym? Uwaga na senność i parę

Obieg zamknięty powinien być wykorzystywany raczej incydentalnie, kiedy faktycznie zajdzie potrzeba szybkiego wyregulowania temperatury w kabinie lub gdy na zewnątrz jakość powietrza jest zła. Długotrwała jazda z obiegiem zamkniętym powoduje zmniejszenie ilości tlenu w kabinie, a to może mieć wpływ na samopoczucie i reakcje kierowcy - te mogą być spowolnione. Dodatkowo, szczególnie zimą, obieg zamknięty w aucie powoduje, że kabina nie jest odpowiednio wentylowana, a to z pewnością sprawi, że w samochodzie zacznie osadzać się wilgoć i zaczną parować szyby.

Właśnie dlatego w niektórych autach funkcja obiegu wewnętrznego wyłącza się automatycznie po kilkunastu czy kilkudziesięciu minutach - jeśli pozostanie włączona we wnętrzu zrobi się po prostu nieprzyjemnie i duszno. Dlatego najlepiej korzystać z tej funkcji tylko na początku, zaraz po uruchomieniu silnika lub wtedy, gdy na zewnątrz występują czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na komfort podróży.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas