Jak dobrać odpowiedni akumulator do samochodu, żeby potem nie żałować?
Zima to moment kiedy wielu kierowców decyduje się na wymianę akumulatora lub są do tego zmuszeni przez problemy z odpalaniem samochodu na mrozie. Na rynku jest jednak ogromny wybór akumulatorów różniących się nie tylko pojemnością i mocą, ale też rozmiarami, a nawet zastosowanymi technologiami. Na co zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędu przy wymianie akumulatora?
Wymiana akumulatora na nowy jest z pozoru dość prostą czynnością, zwłaszcza jeśli zlecamy to serwisowy lub kupujemy akumulator w wyspecjalizowanym sklepie. Tam specjaliści, którzy zjedli zęby na bateriach samochodowych, po VIN-ie samochodu dobiorą odpowiednią baterię do konkretnego modelu, a niektóre sklepy oferują nawet wymianę w cenie. To dobra opcja, jednak jeśli sami chcemy kupić akumulator, warto orientować się w jego parametrach i wiedzieć czym kierować się przy zakupie. A istotne są nie tylko wymiary i parametry.
Na rynku możemy znaleźć kilka rodzajów akumulatorów, które są stosowane we współczesnych samochodach. Kupując akumulator do naszego auta powinniśmy przede wszystkim sugerować się tym co mówi producent. Starsze samochody w większości przypadków bez problemu mogą pracować na akumulatorach tradycyjnych, czyli kwasowo-ołowiowych, jednak większość nowszych samochodów oparta jest na innych rozwiązaniach.
Coraz częściej stosuje się baterie typu AGM (Absorbent Glass Matt), w których znajdują się elementy z włókna szklanego nasączone elektrolitem. Są one bardziej odporne na wstrząsy, wolniej się rozładowują i chętniej współpracują choćby z systemami start-stop. Oprócz nich popularne są również baterie EFB (Enchanced Flooded Battery) w których wykorzystano powłokę poliestrową, zwiększającą stabilność ładowania i rozładowywania akumulatora.
Jeśli mamy do czynienia z samochodem, którego producent zaleca stosowanie baterii typu AGM lub EFB, powinniśmy tych zaleceń posłuchać. W przeciwnym razie może okazać się, że jeśli zastosujemy klasyczny akumulator kwasowy, bardzo szybko dojdzie do jego zużycia - nawet po pół roku od wymiany. Wiąże się to między innymi z szybkością rozładowywania tradycyjnych baterii, innym poborem prądu przez współczesne samochody naszpikowane elektroniką i wieloma innymi parametrami - łącznie z możliwościami alternatora, szybkością ładowania akumulatora podca jazdy itd.
Najważniejszymi cechami akumulatora jakimi powinniśmy się sugerować podczas zakupu akumulatora są oczywiście jego parametry - pojemność i prąd rozruchowy. Zwykle jeśli wybieramy akumulator o właściwej pojemności (w zależności od samochodu) parametr prądu rozruchowego również się zgadza, jednak warto zwrócić na to uwagę, bowiem za niski prąd rozruchowy może być przyczyną trudności z odpaleniem samochodu. Baterie z niższym prądem rozruchowym zwykle stosowane są w samochodach z silnikiem benzynowym, a Diesle potrzebują mocniejszych baterii, aby zakręcić rozrusznikiem i uruchomić silnik. Zasadniczo dobierając moc akumulatora powinniśmy sugerować się zaleceniami producenta. W większości samochodów o pojemności 1,6 (np. diesel) pojemność akumulatora wynosi około 50-60 Ah, w jednostkach dwulitrowych to zwykle około 70-80 Ah, a większe, np. sześciocylindrowe silniki często korzystają z baterii o pojemności około 100-120 Ah i prądzie rozruchowym na poziomie 900 A. Tak jest w przypadku baterii kwasowych, a w przypadku akumulatorów AGM te parametry mogą być nieco niższe.
Wymiary i "kierunek" akumulatora to cechy, o których często zapominają kierowcy samodzielnie wymieniający akumulator, przez co później mogą mieć problemy z właściwym jego zamocowaniem w samochodzie. Wymieniając akumulator powinniśmy sugerować się wymiarami płyty mocującej pod maską w silniku, lub specjalnej przestrzeni przygotowanej pod baterię np. w bagażniku. Akumulatory są mocowane na stałe, za pomocą specjalnych uchwytów, taśm lub haków, aby nie przemieszczały się np. podczas wypadku - to bardzo ciężki, a przy tym niebezpieczny element.
Ważne jest też to, po której stronie akumulatora znajduje się elektroda dodatnia i jaki rozmiar mają same elektrody. To częsta pomyłka - elektroda dodatnia po niewłaściwej stronie oznacza konieczność wymiany akumulatora - przewody wysokiego napięcia podłączane do baterii nigdy nie są na tyle długie, aby je przełożyć na niewłaściwą stronę. W większości samochodów europejskich plus jest po lewej stronie, a w samochodach z Azji po prawej (kiedy elektrody znajdują się u góry). W przypadku elektrod o innych rozmiarach, zdarza się, że można użyć specjalnych przejściówek, choć nie jest to wskazane - im mniejsza ilość połączeń tym lepiej - straty prądu są mniejsze i sprawność układu wyższa.
Niestety często przy wymianie akumulatora istnieje też konieczność zakodowania go w systemie za pomocą komputera diagnostycznego. Większość marek Premium ma na tyle rozbudowane układy elektryki i współpracującej z nią elektroniki, że komputer musi dostać precyzyjną informację o tym jaki akumulator jest zamontowany w samochodzie. Przy kodowaniu podaje się jego parametry: pojemność, prąd rozruchowy i rodzaj, aby komputer sterujący samodzielnie mógł dobrać moc ładowania alternatora i Zawiadowa energią w taki sposób, by nie obniżać żywotności baterii.
W takich przypadkach - jeśli nie mamy dostępu do komputera diagnostycznego - wymiana często wiąże się z wizytą w serwisie. Jeśli tego nie zrobimy samochód może działać prawidłowo, ale żywotność akumulatora może ulec drastycznemu skróceniu, a od czasu do czasu może dochodzić też do dziwnych usterek w elektryce.