Jak dobrać odpowiedni akumulator do samochodu, żeby potem nie żałować?

Zima to moment kiedy wielu kierowców decyduje się na wymianę akumulatora lub są do tego zmuszeni przez problemy z odpalaniem samochodu na mrozie. Na rynku jest jednak ogromny wybór akumulatorów różniących się nie tylko pojemnością i mocą, ale też rozmiarami, a nawet zastosowanymi technologiami. Na co zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędu przy wymianie akumulatora?

Wymieniając akumulator powinniśmy pamiętać o kilku szczegółach
Wymieniając akumulator powinniśmy pamiętać o kilku szczegółach123RF/PICSEL

Wymiana akumulatora na nowy jest z pozoru dość prostą czynnością, zwłaszcza jeśli zlecamy to serwisowy lub kupujemy akumulator w wyspecjalizowanym sklepie. Tam specjaliści, którzy zjedli zęby na bateriach samochodowych, po VIN-ie samochodu dobiorą odpowiednią baterię do konkretnego modelu, a niektóre sklepy oferują nawet wymianę w cenie. To dobra opcja, jednak jeśli sami chcemy kupić akumulator, warto orientować się w jego parametrach i wiedzieć czym kierować się przy zakupie. A istotne są nie tylko wymiary i parametry.

Jaki akumulator kupić - kwasowo-ołowiowy, AGM, czy EFB?

Na rynku możemy znaleźć kilka rodzajów akumulatorów, które są stosowane we współczesnych samochodach. Kupując akumulator do naszego auta powinniśmy przede wszystkim sugerować się tym co mówi producent. Starsze samochody w większości przypadków bez problemu mogą pracować na akumulatorach tradycyjnych, czyli kwasowo-ołowiowych, jednak większość nowszych samochodów oparta jest na innych rozwiązaniach.

Coraz częściej stosuje się baterie typu AGM (Absorbent Glass Matt), w których znajdują się elementy z włókna szklanego nasączone elektrolitem. Są one bardziej odporne na wstrząsy, wolniej się rozładowują i chętniej współpracują choćby z systemami start-stop. Oprócz nich popularne są również baterie EFB (Enchanced Flooded Battery) w których wykorzystano powłokę poliestrową, zwiększającą stabilność ładowania i rozładowywania akumulatora.

Jeśli mamy do czynienia z samochodem, którego producent zaleca stosowanie baterii typu AGM lub EFB, powinniśmy tych zaleceń posłuchać. W przeciwnym razie może okazać się, że jeśli zastosujemy klasyczny akumulator kwasowy, bardzo szybko dojdzie do jego zużycia - nawet po pół roku od wymiany. Wiąże się to między innymi z szybkością rozładowywania tradycyjnych baterii, innym poborem prądu przez współczesne samochody naszpikowane elektroniką i wieloma innymi parametrami - łącznie z możliwościami alternatora, szybkością ładowania akumulatora podca jazdy itd.

Czym sugerować się przy zakupie akumulatora?

Najważniejszymi cechami akumulatora jakimi powinniśmy się sugerować podczas zakupu akumulatora są oczywiście jego parametry - pojemność i prąd rozruchowy. Zwykle jeśli wybieramy akumulator o właściwej pojemności (w zależności od samochodu) parametr prądu rozruchowego również się zgadza, jednak warto zwrócić na to uwagę, bowiem za niski prąd rozruchowy może być przyczyną trudności z odpaleniem samochodu. Baterie z niższym prądem rozruchowym zwykle stosowane są w samochodach z silnikiem benzynowym, a Diesle potrzebują mocniejszych baterii, aby zakręcić rozrusznikiem i uruchomić silnik. Zasadniczo dobierając moc akumulatora powinniśmy sugerować się zaleceniami producenta. W większości samochodów o pojemności 1,6 (np. diesel) pojemność akumulatora wynosi około 50-60 Ah, w jednostkach dwulitrowych to zwykle około 70-80 Ah, a większe, np. sześciocylindrowe silniki często korzystają z baterii o pojemności około 100-120 Ah i prądzie rozruchowym na poziomie 900 A. Tak jest w przypadku baterii kwasowych, a w przypadku akumulatorów AGM te parametry mogą być nieco niższe.

Zanim kupisz akumulator sprawdź czy jego parametry się zgadzają. Ważne są pojemność i prąd rozruchowyinteriaINTERIA.PL

Akumulator musi mieć odpowiednie wymiary

Wymiary i "kierunek" akumulatora to cechy, o których często zapominają kierowcy samodzielnie wymieniający akumulator, przez co później mogą mieć problemy z właściwym jego zamocowaniem w samochodzie. Wymieniając akumulator powinniśmy sugerować się wymiarami płyty mocującej pod maską w silniku, lub specjalnej przestrzeni przygotowanej pod baterię np. w bagażniku. Akumulatory są mocowane na stałe, za pomocą specjalnych uchwytów, taśm lub haków, aby nie przemieszczały się np. podczas wypadku - to bardzo ciężki, a przy tym niebezpieczny element.

Akumulator lewy czy prawy?

Ważne jest też to, po której stronie akumulatora znajduje się elektroda dodatnia i jaki rozmiar mają same elektrody. To częsta pomyłka - elektroda dodatnia po niewłaściwej stronie oznacza konieczność wymiany akumulatora - przewody wysokiego napięcia podłączane do baterii nigdy nie są na tyle długie, aby je przełożyć na niewłaściwą stronę. W większości samochodów europejskich plus jest po lewej stronie, a w samochodach z Azji po prawej (kiedy elektrody znajdują się u góry). W przypadku elektrod o innych rozmiarach, zdarza się, że można użyć specjalnych przejściówek, choć nie jest to wskazane - im mniejsza ilość połączeń tym lepiej - straty prądu są mniejsze i sprawność układu wyższa.

Kodowanie akumulatora czasem jest wymagane

Niestety często przy wymianie akumulatora istnieje też konieczność zakodowania go w systemie za pomocą komputera diagnostycznego. Większość marek Premium ma na tyle rozbudowane układy elektryki i współpracującej z nią elektroniki, że komputer musi dostać precyzyjną informację o tym jaki akumulator jest zamontowany w samochodzie. Przy kodowaniu podaje się jego parametry: pojemność, prąd rozruchowy i rodzaj, aby komputer sterujący samodzielnie mógł dobrać moc ładowania alternatora i Zawiadowa energią w taki sposób, by nie obniżać żywotności baterii.

W takich przypadkach - jeśli nie mamy dostępu do komputera diagnostycznego - wymiana często wiąże się z wizytą w serwisie. Jeśli tego nie zrobimy samochód może działać prawidłowo, ale żywotność akumulatora może ulec drastycznemu skróceniu, a od czasu do czasu może dochodzić też do dziwnych usterek w elektryce.

Jechał pod rozpędzony pociąg. Światła i sygnały go nie obchodziłyLubuska policjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas