Instalacja LPG do silnika Diesla. To możliwe, a ile da się zaoszczędzić?
Wysokie ceny oleju napędowego sprawiają, że kierowcy samochodów z silnikami Diesla poszukują sposobów na tańszą jazdę. Niewiele osób ma świadomość, że taki samochód można wyposażyć w instalację LPG. Sprawdzamy, na czym polega taka przeróbka.
Instalacja LPG w samochodach z silnikami Diesla brzmi abstrakcyjnie, ale takie rozwiązanie jest już stosowane od wielu lat np. na Antypodach. To jedna z metod obniżania kosztów eksploatacji w samochodach użytkowych.
W sytuacji, gdy litr oleju napędowego utrzymuje się powyżej 7 złotych za litr, zasilanie samochodu autogazem zaczyna brzmieć atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzą duże przebiegi.
Na rynku są dostępne trzy możliwości zasilania silnika Diesla autogazem. Pierwszy z nich to po prostu przeróbka silnika wysokoprężnego na jednostkę z zapłonem iskrowym. Taki system "mono fuel" pracuje wtedy tylko na autogazie. To najdroższe rozwiązanie wymagające całkowitej przeróbki silnika. Opłaca się tylko w przypadku maszyn służących do ciężkich prac.
Drugi wariant do system "dual fuel" (podwójne paliwo), który potocznie jest nazywany "gazo diesel". W tym wariancie ogranicza się wtryskiwanie oleju napędowego i zastępuje się go LPG. Olej napędowy trafia do cylindra w ilości pozwalającej na inicjację samozapłonu, a reszta to autogaz. To rozwiązanie jest również kosztowne, ponieważ wymaga instalacji gazowej oraz systemu ograniczającego dawkę oleju napędowego.
Trzeci, najczęściej spotykany wariant zasilania to system diesel gaz. W tym przypadku LPG jest dodatkiem do oleju napędowego. Zasilanie odbywa się najczęściej w proporcji: od 70 do 80 proc. oleju napędowego oraz 20-30 proc. LPG. Instalacja gazowa przypomina rozwiązania podobne jak w silnikach benzynowych. Zestaw składa się z reduktora-parownika, wtryskiwacza (lub wtryskiwaczy) gazu, a także okablowania z urządzeniem sterującym.
Podstawowa dawka oleju napędowego trafia do komory spalania, a dodatkowa porcja autogazu do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje dawka oleju napędowego, a dzięki dodatkowi gazu spada całkowite zużycie paliwa - nawet o ok. 20 procent.
Dodatek gazu pozwala efektywniej spalać olej napędowy. W podstawowych silnikach diesla, wysoka lepkość oleju napędowego oraz nadmiar powietrza nie pozwalają na całkowite spalenie paliwa. W jednostkach z układem common-rail tylko 85 proc. mieszanki ulega spaleniu. Reszta zamienia się w spaliny.
Efektywniejszy proces spalania w układzie diesel gaz sprawia, że w niektórych silnikach udaje się zwiększyć moc nawet o 30 proc. Poprawa osiągów nie wpływa negatywnie na żywotność silnika, ponieważ jest to efekt całkowitego spalenia paliwa.
Rozwiązania dostępne w Polsce i przeznaczone dla samochodów osobowych lub dostawczych kosztują w przedziale od 4-5 tys. zł do 10 tys. zł. Wszystko zależy od wielkości zbiornika na gaz. Zatem koszt montażu instalacji LPG do samochodu z silnikiem Diesla nie jest niski, ale przy obecnych cenach paliwa i dużych przebiegach rocznych jego obecność jest coraz bardziej uzasadniona.
***