Indeks prędkości opon - czy należy na niego zwracać uwagę?

Podczas wyboru kolejnego kompletu nowych opon do swojego samochodu mało kto zwraca uwagę na ich indeks prędkości. Tymczasem jest to bardzo ważny parametr, który wpływa na bezpieczeństwo i wygodę podróżowania.

Niedostosowanie jego wartości może skutkować pęknięciem opony oraz utratą panowania nad pojazdem, najczęściej bardzo groźną w skutkach. Poniżej odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z tym tematem.

Co to jest indeks prędkości i gdzie go znaleźć?

Indeks prędkości opon wyznacza maksymalną dopuszczalną prędkość poruszania się pojazdu wyposażonego w dany model ogumienia, przy zachowaniu maksymalnego obciążenia, określonego poprzez indeks nośności. Dla każdej nowej wersji opon jest on ustalany w trakcie testów laboratoryjnych, badających graniczną wytrzymałość ogumienia przy większych prędkościach.

Reklama

Indeks prędkości jest każdorazowo umieszczony na boku opony, tuż obok informacji o jej rozmiarze. Oznacza go wybrana litera, odpowiadająca określonej prędkości. Przykładowo w oznaczeniu 225/50 R15 98 H, pierwsze parametry informują nas o rozmiarze opony, a wartość 98 H - o jej nośności i maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla tego modelu. Warto pamiętać, że na każdej osi pojazdu należy obowiązkowo stosować ogumienie z tym samym indeksem prędkości. Dobór odpowiednich opon ma istotne znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Jak odczytywać indeksy prędkości opon?

Indeksy prędkości opon są oznaczane za pomocą liter, przypisanych do poszczególnych typów pojazdów. Każdy producent samochodu określając ten parametr, bierze pod uwagę między innymi takie czynniki, jak moc i masa auta. Dla pojazdów osobowych najpopularniejsze indeksy prędkości to T, H, V, W oraz Y. Są to odgórnie ustalone wartości, które możemy odczytać w stosownej tabeli. Indeks prędkości H wskazuje, że możemy poruszać się z prędkością 210km/h, T - 190km/h, V - 240km/h, W - 270km/h, natomiast Y - 300km/h. Informacje o indeksach przypisanych do naszego modelu samochodu znajdziemy w instrukcji producenta pojazdu, a także na tabliczce znamionowej i naklejkach umieszczanych w newralgicznych punktach auta.

Czy można zamontować opony z wyższym lub niższym indeksem prędkości?

W niektórych sytuacjach dobrym wyborem będzie zamontowanie opon z nieco wyższym indeksem prędkości niż wartość wskazana przez producenta. Takie rozwiązanie poprawia panowanie nad samochodem w trakcie jazdy pod wiatr oraz podczas pokonywania zakrętów. Zapewnia precyzyjne reakcje na ruchy kierownicy i pozwala na bardziej agresywny styl prowadzenia. Jednocześnie opony z wyższym indeksem są sztywniejsze, negatywnie oddziałując na komfort jazdy oraz generując zwiększone spalanie paliwa.

Należy pamiętać, że w przypadku opon letnich zabronione jest stosowanie modeli z niższym indeksem prędkości, niż określony przez producenta pojazdu. Jeśli czeka nas zakup ogumienia zimowego, dopuszczalne są pewne odstępstwa od normy - z zastrzeżeniem, że obniżony indeks prędkości nie powinien być mniejszy niż 160km/h. Choć takie opony będą tańsze, wydłużają one drogę hamowania oraz wykazują przyspieszone ścieranie bieżnika, zmniejszając bezpieczeństwo podróżowania. W momencie, gdy zdecydujemy się na takie rozwiązanie, naszym obowiązkiem jest umieszczenie stosownej informacji o tym fakcie w miejscu widocznym dla kierowcy.

Opony w używanym aucie

Dlaczego sprawdzenie stanu opon w przypadku zakupu auta używanego jest ważne nie tylko wtedy, kiedy nasz zakup ma przybyć do nas na kołach? - Stan ogumienia może dostarczyć nam dodatkowych informacji o faktycznym stanie samochodu - tłumaczy Sebastian Dudek z Ogólnopolskiej Sieci Ekspertów Samochodowych Autotesto. - Wielu handlarzy stosuje praktyki, których celem jest wprowadzenie kupującego w błąd, np. często zdarza się, że wszystkie zamontowane w aucie opony pochodzą od różnych producentów lub - co gorsza - zostały zdemontowane z innych samochodów i zamontowane w naszym i mają 10, lub więcej lat. Praktycznie niejeżdżone opony w starym, średnio zadbanym samochodzie także powinny zwiększyć czujność. Tutaj dobrym pomysłem jest skorzystanie ze wsparcia specjalisty, który podczas całościowego sprawdzenia pojazdu przyjrzy się także dokładnie jego oponom - podsumowuje ekspert z Autotesto.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy