Ile kosztuje sprawdzenie i nabicie klimatyzacji w 2024 roku?
Przed sezonem letnim warto skontrolować działanie układu klimatyzacji – wizyta w serwisie będzie kosztować nawet kilkaset złotych, ale sprawi, że chłodzenie wnętrza będzie efektywne, a klimatyzacja nie będzie miała negatywnego wpływu na nasze zdrowie.
Regularne korzystanie z klimatyzacji, nie tylko latem, ale również zimą, pozytywnie wpływa na jej żywotność i zapewnia komfort jazdy. Ciągła praca układu klimatyzacji zapobiega wysychaniu i parceniu uszczelek, które są kluczowymi elementami zapewniającymi szczelność układu. Gdy czynnik chłodniczy nie krąży, uszczelki szybciej tracą swoje właściwości, co może prowadzić do wycieków i spadku wydajności.
Zimą, gdy wilgotność powietrza jest wysoka, używanie klimatyzacji pomaga osuszać powietrze w kabinie. To z kolei skutecznie przeciwdziała parowaniu szyb, zapewniając lepszą widoczność i bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo, osuszone powietrze zmniejsza ryzyko rozwoju pleśni i bakterii, które mogą powodować nieprzyjemne zapachy i alergie.
Informację o tym, jakiego czynnika chłodzącego należy użyć, znajdziemy pod maską na odpowiedniej naklejce. Do wyboru są dwa, starszy, stopniowo wycofywany (R134a) oraz nowszy, który od kilku lat jest standardem we wszystkich modelach (R1234yf). Starszy czynnik jest tańszy, bardziej wydajny, ale też bardziej szkodliwy dla środowiska. Nowszy czynnik musi być częściej uzupełniany, a do jego wymiany potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Jak podaje motofocus.pl, badanie przeprowadzone wśród właścicieli serwisów klimatyzacji wykazało, że nawet co trzeci zakład nie jest w niego wyposażony.
Poza nabiciem klimatyzacji warto przeprowadzić jej kompletny serwis, to znaczy odgrzybić i zdezynfekować układ - koszt tej usługi to zwykle około 100 zł. Wymiana filtra kabinowego jest także konieczna i kosztuje od 50 do 100 zł. Nabijanie klimatyzacji to proces, który polega na uzupełnieniu w jej układzie czynnika chłodniczego, oleju oraz sprawdzeniu szczelności. Cały proces trwa około godziny i wymaga użycia specjalistycznego urządzenia.
Jak przebiega nabijanie klimatyzacji? Do układu podłącza się specjalne urządzenie, które zasysa z niego cały stary czynnik chłodniczy i olej. Po usunięciu starego czynnika, układ poddaje się próbie podciśnienia w celu wykrycia ewentualnych nieszczelności. Jeśli zostaną one stwierdzone, konieczne jest ich usunięcie przed dalszym napełnianiem układu. Jeżeli układ jest szczelny, następuje nabicie go odpowiednią ilością nowego czynnika chłodniczego oraz dobranego środka smarującego. Ilość czynnika jest ściśle określona dla danego modelu auta i podana w dokumentacji technicznej. Po napełnieniu układu sprawdza się jego działanie, aby upewnić się, że klimatyzacja chłodzi prawidłowo.
Wszystko zależy od tego, jaki czynnik musimy wykorzystać. Ilość potrzebnego czynnika zależy od pojemności układu klimatyzacji w danym samochodzie. Im większy samochód, tym więcej czynnika będzie potrzebny, co oznacza wyższy koszt. Starszy czynnik R134a kosztuje za pierwsze 100 gramów wyceniany jest na 120-150 zł, kolejne są już tańsze i kosztuję zwykle 40 zł/100 g. Nowszy czynnik R1234yf kosztuje około 250 zł za pierwsze 100 gramów i 80 zł za kolejne. Układy współczesnych aut mieszczą łącznie około 500-600 gramów czynnika, co oznacza, że w wypadku starszego pojazdu nabicie klimatyzacji kosztuje 250-400 zł, a w przypadku nowszego 500-700 zł.